Gjest willis90 Skrevet 17. desember 2011 #1 Skrevet 17. desember 2011 Hei. Er en jente på 20. Har fjernet egglederne pga de var ødlagte. Har forsatt eggstokkene og livmoren:) Er det noen som har det samme? Og hvordan er det med IVF? Noen som har vært gjennom det? Er det aldersgrenser, eller spesielle ting som har noe å si på om du får lov til å gjennomføre det eller ikke?
skruf Skrevet 18. desember 2011 #2 Skrevet 18. desember 2011 Jeg kan ikke svare på alt du lurer på, men her er min erfaring; Har bare en eggleder pga jeg måtte fjerne den ene pga svangerskap utenfor livmoren (satt i egglederen, og den sprakk). Uansett, ved IVF så går de ikke via egglederene, men via skjedeveggen og rett i eggstokkene. Jeg fikk modningsprøyter for å få flest mulig egg, deretter hentet de ut eggene ved hjelp av innvendig ultralydstav som de festet på en nål og stakk igjennom skjedeveggene og direkte inn i eggstokkene for å hente ut eggene. Alder for å få IVF er jeg usikker på, men du må ha vært gift eller i ett samboerskap. Pga min manglende eggleder og 5 år forsøk på å få barn på egenhånd får vi dekket 3 forsøk offentlig. Egenandel på 15 000, alt over dette blir refundert. Vi er nå ferdig med første forsøk, og har allerede brukt 11 000 kr. Håper noe av dette var litt til hjelp!
Athene Skrevet 18. desember 2011 #3 Skrevet 18. desember 2011 Såfremt du har fjernet begge eggledere kan du ikke bli gravid uten prøverør, så i det du ønsker å bli gravid tar du kontakt med legen din som kan henvise deg videre til kvinneklinikken ved nærmeste sykehus. Her utredes dere noe videre før henvisning til prøverør sendes. Fra fastlegen sender denne første henvisningen til dere er i gang med prøverør går det normalt 6-12 måneder. Utredningen hos kvinneklinikken vil bestå i at dere begge tar en del blodprøver for å utelukke sykdommer, inkluder kromosonfeil hos han. I tillegg må han levere minst to sædprøver med noen måneders mellomrom for å kartlegge om han er kandidat for prøverør. De vil også kartlegge at du har tilstrekkelige eggreserver og at livmoren ser fin ut, men utredningen av deg vil neppe være så omfattende i og med at de vet hva som er problemet. Utover de medisinske kravene er det krav om dere er gift eller har vært stabilt samboende over to år, og at dere ellers vurderes egnet til å ta dere av et barn. Det er en øvre aldersgrense, jeg vet ikke om det er noen nedre. Kostnader vil være 15 000 i medisnier + 1500 pr forsøk, i tillegg til enkelte småkostnader som påløper hele tiden. IVF er en prøvelse, både psykisk og fysisk. Jeg har vært gjennom to forsøk så langt, og så lenge forsøkene pågår blir livet satt på vent. Foreslår at du googler hvordan prosessen er i stedet for at jeg gjengir her inne. Prosessen vil være helt lik for deg som for alle andre som må ta prøverør, da manglende eggledere ikke har noe å si når man først har kommet så langt. Så er det bare å spørre dersom du lurer på noe mer.
Gjest willis90 Skrevet 18. desember 2011 #4 Skrevet 18. desember 2011 Takk for gode svar:) Har lest mye om det på nett, men bedre å spørre noen som har erfaring med det selv. Eg er til årlige kontroller på rikshospitalet, og skal tilbake der i Mai. Tenkte å få snakket med legen eg pleier å være hos der om dette da. Eg og han eg er ilag med har bodd ilag i et og et halvt år, vi forlovet oss for 2 mnd siden:) Eg holder forsatt på med utdanningen min, er ferdig til sommeren, så tenker jo ett år eller ett par år frem i tid her:) Eg har jo eggstokkene enda, men har hatt en del betennelse i livmoren, egglederne(før de ble fjernet)+ cyste på eggstokken to ganger. Så er jo redd det skal skje noe med eggstokkene, slik at det blir vansklig å få friske egg seinere. Kan de gjøre noe i forhold til det? Det er nok en prøvelse å gå gjennom en sånn prosess ja. Men så lenge det kommer noe godt utav det, er det jo virkelig verdt det Lykke til til dere begge:)
Yasmin89 Skrevet 25. desember 2011 #5 Skrevet 25. desember 2011 Takk for gode svar:) Har lest mye om det på nett, men bedre å spørre noen som har erfaring med det selv. Eg er til årlige kontroller på rikshospitalet, og skal tilbake der i Mai. Tenkte å få snakket med legen eg pleier å være hos der om dette da. Eg og han eg er ilag med har bodd ilag i et og et halvt år, vi forlovet oss for 2 mnd siden:) Eg holder forsatt på med utdanningen min, er ferdig til sommeren, så tenker jo ett år eller ett par år frem i tid her:) Eg har jo eggstokkene enda, men har hatt en del betennelse i livmoren, egglederne(før de ble fjernet)+ cyste på eggstokken to ganger. Så er jo redd det skal skje noe med eggstokkene, slik at det blir vansklig å få friske egg seinere. Kan de gjøre noe i forhold til det? Det er nok en prøvelse å gå gjennom en sånn prosess ja. Men så lenge det kommer noe godt utav det, er det jo virkelig verdt det Lykke til til dere begge:) Hei:) eg vet ikke om di gjør unntak med deg pga egglederene, men eg er 22 å har prøvd i 2,5år å få hjelp med å bli gravid å fikk beskjed om at aldersgrensen på sykehuse e 22år men privat klinikker (som da koster mer) er de ikke aldersgrense . Du kan jo forhøre deg med legen din hva som er best å velge.
barnesangen Skrevet 27. desember 2011 #6 Skrevet 27. desember 2011 Aldersgrense ved mitt sykehus er fylte 38 år ved OPPSTART av 1.forsøk. Lykke til:)
Athene Skrevet 27. desember 2011 #7 Skrevet 27. desember 2011 Har lest litt mer om temaet alder og IVF. Mener jeg har kommentert dette tidligere også, og vært usikker på om det finnes en nedre aldersgrense, men nå har jeg funnet ut at nedre aldersgrense er 25 år. Bakgrunnen er at man i forarbeidene til bioteknologiloven har satt anbefalt aldersgrense for IVF til 25-38 år. De offentlige klinikkene forholder seg til denne grensa, mens de private som regel vil ta deg inn også utover disse grensene, såfremt tester viser at man har en viss sannsynlighet for å lykkes. Årsak til nedre aldersgrense er at man skal være mentalt moden for å få barn, i et stabilt forhold og med en stabil økonomi/jobb.
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2011 #8 Skrevet 27. desember 2011 Jeg var 22 når vi hadde vårt første IVF forsøk, og 21 når vi søkte. Ingen sa noe om alderen min.
Gjest willis90 Skrevet 30. desember 2011 #9 Skrevet 30. desember 2011 Takker for forsatt gode svar :-) Eg tenker ett par år fram i tid, og da er eg jo 22-23, kansje eldre så da vil eg tro det skal gå fint etter som hva dere sier om aldersgrenser:-) Hvordan er det å gå gjennom den prosessen? For noen som har vært gjennom det, og lyst til å dele det:-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå