Gå til innhold

"Verdens Beste"

Fremhevede innlegg

Skrevet

Noen som kan gi meg en oppskrift på denne kaken. Er helt blåst når det gjelder baking, men nå skal jeg prøve meg fram. Trenger "hjelp" hele veien :oops: Skal serveres 1.juledag, når må jeg sette igang?? Er det noen tålmodige sjeler her inne?? :wink:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror du finner noen oppskrifter hvis du søker her inne :blunke:

Gjest Madam Felle
Skrevet

Fikk den av en her inne en gang :D

VERDENS BESTE (Kvæfjordkake)

100 g margarin

100 g sukker

4 eggeplommer

100 g hvetemel

1 1/2 ts bakepulver

2 ts vaniljesukker

3-4 ss melk

Marengs:

4 eggehviter

175 g sukker

75 gram hakkede mandler eller mandelflak

Fyll:

1/3 l kremfølte

1 pakke romkrem (Tine)

Slik gjør du:

En langpanne kles med bakepapir (kan med fordel smøres litt). Margarin og sukker røres hvitt og luftig. Bland eggeplommene i- en om gangen. Det tørre og melken tilsettes vekselvis. Strykes jevnt utover i langpannen.

Visp eggehvitene stive og visp i sukkeret litt og litt. Massen fordeles oppå kakerøren i langpannen. Mandlene drysses over marengsen.

Stekes på 175 grader i ca. 25 minutter. - Avkjøles

Fyll:

Pisk krem av kremfløten og vend inn romkremen. (OBS. Mange bruker vaniljekrem, men dette gir ikke den rette smaken....etter min mening)

Del kaken i to like deler. Legg den ene delen på et passende fat og fordel romkremen over denne halvdelen av kaken. Den andre delen legges over.

Enjoy!!!

Skrevet
Pisk krem av kremfløten og vend inn romkremen. (OBS. Mange bruker vaniljekrem, men dette gir ikke den rette smaken....etter min mening)  

Yess!! Endleig noen som har skjønt det :ler: ! Romfyll er best i Verdens beste!

Skrevet

Jeg synes det skal være vaniljekrem i den jeg da..... yuuummyy :D

Gjest Skrållan - ikke innlogget
Skrevet

Kvæfjordkake ER Verdens beste ja :D

Et lite tips, stek gjerne kaken dagen i forveien men det er lurt å 'dandere den' med krem rett før servering, kaken har en tendens til å bli litt vel våt når den blir stående med krem.

Jeg bruker forøvrig vaniljekrem og synes romkrem blir helt feil - altså motsatt av Madam Felle :blunke: Bruk det DU liker best du, kaken blir nok knallgod uansett. Lykke til!!!!

Skrevet

Tips: hvis man ikke klarer å bestemme seg for om det skal være romkrem eller vanlije, så kan man blandet disse to...smaker godt. :briller:

Skrevet

Del kaken i to like deler. Legg den ene delen på et passende fat og fordel romkremen over denne halvdelen av kaken. Den andre delen legges over.

Den første delen (bunnen) legges med marenglokket NED, så krem, den andre delen (toppen) legges med marenglokket OPP!

Da blir ikke kaken så fort bløt, og marengen holder seg sprø.

Jeg bruker å hai kremen i god tid før jeg skal servere den, slik at kremen får "trekke" litt inn i kaka.

Denne kaken kalles også "lyn og torden". Kjært barn har mange navn... :wink:

Skrevet

Tusen takk jenter, her får jeg det inn med teskje, så det kan ikke bli annet enn vellykka. Tusen takk igjen og ønsker dere en riktig fin jul. :heiajente:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...