Quinden Skrevet 18. desember 2003 #1 Skrevet 18. desember 2003 Noen som kan gi meg en oppskrift på denne kaken. Er helt blåst når det gjelder baking, men nå skal jeg prøve meg fram. Trenger "hjelp" hele veien :oops: Skal serveres 1.juledag, når må jeg sette igang?? Er det noen tålmodige sjeler her inne??
Cand alt Skrevet 18. desember 2003 #2 Skrevet 18. desember 2003 Jeg tror du finner noen oppskrifter hvis du søker her inne :blunke:
Gjest Madam Felle Skrevet 18. desember 2003 #3 Skrevet 18. desember 2003 Fikk den av en her inne en gang :D VERDENS BESTE (Kvæfjordkake) 100 g margarin 100 g sukker 4 eggeplommer 100 g hvetemel 1 1/2 ts bakepulver 2 ts vaniljesukker 3-4 ss melk Marengs: 4 eggehviter 175 g sukker 75 gram hakkede mandler eller mandelflak Fyll: 1/3 l kremfølte 1 pakke romkrem (Tine) Slik gjør du: En langpanne kles med bakepapir (kan med fordel smøres litt). Margarin og sukker røres hvitt og luftig. Bland eggeplommene i- en om gangen. Det tørre og melken tilsettes vekselvis. Strykes jevnt utover i langpannen. Visp eggehvitene stive og visp i sukkeret litt og litt. Massen fordeles oppå kakerøren i langpannen. Mandlene drysses over marengsen. Stekes på 175 grader i ca. 25 minutter. - Avkjøles Fyll: Pisk krem av kremfløten og vend inn romkremen. (OBS. Mange bruker vaniljekrem, men dette gir ikke den rette smaken....etter min mening) Del kaken i to like deler. Legg den ene delen på et passende fat og fordel romkremen over denne halvdelen av kaken. Den andre delen legges over. Enjoy!!!
Redhead Skrevet 19. desember 2003 #4 Skrevet 19. desember 2003 Pisk krem av kremfløten og vend inn romkremen. (OBS. Mange bruker vaniljekrem, men dette gir ikke den rette smaken....etter min mening) Yess!! Endleig noen som har skjønt det ! Romfyll er best i Verdens beste!
~sikka~ Skrevet 19. desember 2003 #5 Skrevet 19. desember 2003 Jeg synes det skal være vaniljekrem i den jeg da..... yuuummyy :D
Gjest Skrållan - ikke innlogget Skrevet 19. desember 2003 #6 Skrevet 19. desember 2003 Kvæfjordkake ER Verdens beste ja :D Et lite tips, stek gjerne kaken dagen i forveien men det er lurt å 'dandere den' med krem rett før servering, kaken har en tendens til å bli litt vel våt når den blir stående med krem. Jeg bruker forøvrig vaniljekrem og synes romkrem blir helt feil - altså motsatt av Madam Felle :blunke: Bruk det DU liker best du, kaken blir nok knallgod uansett. Lykke til!!!!
Gjest care Skrevet 19. desember 2003 #7 Skrevet 19. desember 2003 Tips: hvis man ikke klarer å bestemme seg for om det skal være romkrem eller vanlije, så kan man blandet disse to...smaker godt.
Ugla Skrevet 19. desember 2003 #8 Skrevet 19. desember 2003 Del kaken i to like deler. Legg den ene delen på et passende fat og fordel romkremen over denne halvdelen av kaken. Den andre delen legges over. Den første delen (bunnen) legges med marenglokket NED, så krem, den andre delen (toppen) legges med marenglokket OPP! Da blir ikke kaken så fort bløt, og marengen holder seg sprø. Jeg bruker å hai kremen i god tid før jeg skal servere den, slik at kremen får "trekke" litt inn i kaka. Denne kaken kalles også "lyn og torden". Kjært barn har mange navn...
Quinden Skrevet 20. desember 2003 Forfatter #9 Skrevet 20. desember 2003 Tusen takk jenter, her får jeg det inn med teskje, så det kan ikke bli annet enn vellykka. Tusen takk igjen og ønsker dere en riktig fin jul.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå