AnonymBruker Skrevet 17. desember 2011 #1 Skrevet 17. desember 2011 Jeg er ganske dårlig i engelsk. Klarer ikke å snakke fritt og flytende. Blir så usikker og språket blir hakkete, jeg nøler på mange ord. Noen tips for å bli virkelig god i engelsk?
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2011 #2 Skrevet 17. desember 2011 Hvilke interesser har du da? Om du liker film kunne du satt på en DVD uten norske undertekster. Du kan lese en bok på engelsk, eller spille f.eks WOW sammen med folk som har engelsk som morsmål.
Mamma1 Skrevet 17. desember 2011 #3 Skrevet 17. desember 2011 Det beste tipset er å utsette seg for språket så mye som mulig. Les engelske bøker, se filmer uten tekst, finn en chatteside på engelsk, dra på ferie dit og bruk språket osv. 2
Gjesten Skrevet 18. desember 2011 #4 Skrevet 18. desember 2011 Det beste tipset er å utsette seg for språket så mye som mulig. Les engelske bøker, se filmer uten tekst, finn en chatteside på engelsk, dra på ferie dit og bruk språket osv. Dette.
Gjest Bond Skrevet 18. desember 2011 #5 Skrevet 18. desember 2011 Øve øve øve. Hvis hovedproblemet er det å kommunisere muntlig, er det viktigste bare å snakke nok. Lesing gir bra bakgrunn, men det er utrolig viktig å bli vant til å snakke, så prøv å finne noen du bare snakker engelsk med (helst noen som selv snakker bra).
Shalimar Skrevet 18. desember 2011 #6 Skrevet 18. desember 2011 TS = Jens Stoltenberg? Ja, se på DVD filmer på engelsk, og sett på pause, deretter gjenta det de sier med akkurat samme tonefall. Tonefallet, og hvor det trykker i ordene, er viktig når det gjelder å forstå hva man prater om. Klarer man etterhvert det, vil selvtilliten også komme. 2
Kassiopeia Skrevet 19. desember 2011 #7 Skrevet 19. desember 2011 Jeg vet ikke om jeg har et veldig bra språkøre, men for meg hjalp det å se mye filmer og tv serier på engelsk. Men jeg hadde alltid tekst på hvis det var mulig, så jeg kunne se hva hvert enkelt ord betydde. Da jeg kom i 14 års alderen pratet jeg 100 % flytende engelsk, med en australsk dialekt. Dialekten fikk jeg fordi jeg så minst 5-10 episoder av Home and Away hver eneste dag. Var nærmest besatt. Til slutt ble jeg flinkere i det språket enn jeg er i norsk Men for å virkelig lære språket, å kunne snakke flytende, må du jo ha skikkelig interesse for det. Så er det kanskje der problemet ligger? Hvis ikke er forslagene som de andre har skrevet veldig bra. Les en bok på engelsk, snakk engelsk med andre du kjenner, finn en engelsk chatteside, dra på ferie alene osv osv. Jeg vil også foreslå at du finner deg en hobby som gjør at du må bruke det engelske språket. Min hobby var/er å redigere filmer og tv-serier til musikkvideoer. Da må jeg virkelig sette meg inn i musikk jeg bruker, og hva hver enkelt settning betyr, samt hver film eller tv serie som jeg skal redigere. Da kan jeg gå over et lite klipp kanskje 200 ganger før det blir perfekt. Alt dette skjer jo i engelsk. Det hjalp meg veldig med å bli flink i språket.
Gjest PseudonymBruker Skrevet 19. desember 2011 #8 Skrevet 19. desember 2011 Jeg vet ikke om jeg har et veldig bra språkøre, men for meg hjalp det å se mye filmer og tv serier på engelsk. Men jeg hadde alltid tekst på hvis det var mulig, så jeg kunne se hva hvert enkelt ord betydde. Da jeg kom i 14 års alderen pratet jeg 100 % flytende engelsk, med en australsk dialekt. Dialekten fikk jeg fordi jeg så minst 5-10 episoder av Home and Away hver eneste dag. Var nærmest besatt. Til slutt ble jeg flinkere i det språket enn jeg er i norsk Men for å virkelig lære språket, å kunne snakke flytende, må du jo ha skikkelig interesse for det. Så er det kanskje der problemet ligger? Hvis ikke er forslagene som de andre har skrevet veldig bra. Les en bok på engelsk, snakk engelsk med andre du kjenner, finn en engelsk chatteside, dra på ferie alene osv osv. Jeg vil også foreslå at du finner deg en hobby som gjør at du må bruke det engelske språket. Min hobby var/er å redigere filmer og tv-serier til musikkvideoer. Da må jeg virkelig sette meg inn i musikk jeg bruker, og hva hver enkelt settning betyr, samt hver film eller tv serie som jeg skal redigere. Da kan jeg gå over et lite klipp kanskje 200 ganger før det blir perfekt. Alt dette skjer jo i engelsk. Det hjalp meg veldig med å bli flink i språket. Den metoden her, med store doser av TV serier på det språket man ønsker å lære seg kan anbefales. Men jeg er ikke så sikker på at jeg er enig i at man skal ha teksten å se på, for da blir innlæringen langsommere. Har du ikke tekst, har du heller ingen "krykker" eller noe som "distraherer" deg fra å faktisk behøve å forstå for å skjønne noe. Med tekst kan man nemlig lure seg selv ved å få med seg hva som skjer UTEN å faktisk ha skjønt språket... Det er også smart å gjøre som det blir sagt her at man setter seg ned og oversetter sangtekster i musikken man liker, eller de filmene man ser på.Skriv det ned som du hører det. Finn ut riktig stavemåte og oversett alt til norsk. Lykke til 1
Gjest Nuppdupp Skrevet 19. desember 2011 #9 Skrevet 19. desember 2011 jens stoltenberg da.. kanskje du skal ta et friår i england? la noen andre komme til makten i mellomtiden
Gjest gurimalla Skrevet 19. desember 2011 #10 Skrevet 19. desember 2011 TS = Jens Stoltenberg? Stoltenberg er ikke dårlig i engelsk. Uttalen kunne vært bedre, men det er langt fra det samme som at han er dårlig i engelsk. Tipper orforrådet hans på englesk ligger høyt over de fleste i Norge. 1
HedvigR Skrevet 19. desember 2011 #11 Skrevet 19. desember 2011 Enig. Man er ikke dårlig i engelsk bare fordi man har sterk aksent. Ingen som reagerer på at en franskmann snakker med sterk aksent, men hvis nordmenn gjør er det visst helt fryktelig. Men, for å være on topic: Jeg støtter alle forslagene så langt TS. Filmer og musikk er flotte hjelpemidler. Jeg tenkte litt på å foreslå å bli aktiv på engelskspråklige forum o.l., men det er kanskje bare det muntlige du vil jobbe med?
Gjest navnelapp Skrevet 19. desember 2011 #12 Skrevet 19. desember 2011 Eg vil også foreslå å reise på ferie til land der du lett får brukt engelsk. Vi var i England denne sommaren, og barna våre elska at alle forsto dei, i motsetning til det dei hadde opplevd i Frankrike og Spania, til dømes.
Shalimar Skrevet 20. desember 2011 #13 Skrevet 20. desember 2011 Stoltenberg er ikke dårlig i engelsk. Uttalen kunne vært bedre, men det er langt fra det samme som at han er dårlig i engelsk. Tipper orforrådet hans på englesk ligger høyt over de fleste i Norge. Hvis man ikke klarer å uttale språket man snakker, da er det jo ikke bra Jens er flink til å ordlegge seg på engelsk, men i og med at jobben hans er på et sånt internasjonalt nivå, burde han ha vært flinkere til uttalen. Eks: Mette Marit, Prins Albert.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå