Gjest Gjest Skrevet 17. desember 2011 #1 Skrevet 17. desember 2011 På skolen til min datter så har de masse prosjekter, 4 ganger i året fordelt på flere måneder. Det er fra skolestart til høstferien, det er en periode, så er det fra etter høstferien til jul, så er det fra nyåret til vinterferien og så er det etter det og til påske før de bgynner å forberede seg til tentamner og slikt. Prosjektene er da hver dag i store deler av dagen, der de jobber i grupper og de har om forskjellige temaer, f.eks rus, kroppen og slikt og da skal de samle informasjon om det via nett, bøker, kanskje besøke noen for så å fremføre det for klassen og få karakter. Det jeg reagerer på er at hele prosjektgreia blir prioritert og det er lite fokusering på de andre fagene jeg anser som langt viktigere som nors, engelsk, matte og sånt. Det er også mye bråk og uro i klassen og datteren min sier at det ikke fungerer, akkurat nå er de nettopp ferdig og hun var da på gruppe med 6 andre og de eneste som gjorde noe er hun og ei annen på gruppa, de andre de skulker, flyr rundt og prater med andre og bidrar ingenting. Men karakteren er felles og min datter kan ikke bare la hver hun heller. Så med andre ord så satt datteren min og hun andre og jobbet og sleit og gjorde og si de andres oppgave. De fikk 5+ og var de eneste som fikk så høy karakter. De andre fikk fra 1-3. Og jeg synes det er veldig surt å tenke på at det var 4 andre i den klassen som også fikk 5+ uten å løfte en finger for det. Er dette i det hele tatt lov? Min datter sliter ikke, men jeg har hørt gjennomsnittskarakteren i klassen er veldig lav. De aller fleste i den klassen får 2-ere og 3-ere i så og si alt og det er bare bråk og uro. Matte og engelskkunskapene til de fleste på samme trinn på den skolen r skremmende lav. I går så var 18 av 25 elever i klassen hennes ute og gjorde helt andre ting. Burde dem ikke fokusert på litt andre ting enn disse prosjektene? Det er likt for alle klassene så det nytter vel ikke akurat å bare bytte. Vet ikke med bråk da. Og de blir jo overlatt kun til seg selv, de må selv gjøre ting for å klare prosjektet, de får ikke hjelp. Hun går i 10. og det har vært sånn siden 8. Er det i det heletatt nødvendig med så mye prosjekt? For jeg har ikke noe intrykk av at de egentlig lærer noe spesielt. Og ja, jeg har prøvd å ta dette opp på konfiransetime, men læreren sa at det er viktig med prosjekt for når de kommer ut i arbeidlivet så må man jobbe mye sammen. Og dette er også en helt vanlig skole. 6
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2011 #2 Skrevet 17. desember 2011 Prosjektarbeid høres veldig fint ut i teorien, men i praksis kan det være ganske annerledes. Vi hadde prosjektarbeid da jeg gikk på skolen også, men heldigvis ikke så mye som du beskriver. På barneskolen var det en på gruppen som nektet å bidra, og da fikk vi beskjed fra læreren om at det var vår feil fordi vi ikke klarte å overbevise vedkommende til å delta. Forberedelse til arbeidslivet du liksom. En arbeidstaker som hadde skulket unna ville fått beskjed om å skjerpe seg eller få sparken. På skolen derimot blir skylda fordelt på de elevene som faktisk gidder å gjøre en innsats, og skulkeren slipper unna. 3
Gjest Gjest Skrevet 17. desember 2011 #3 Skrevet 17. desember 2011 Skrive klage til skolesjefen i din kommune. 3
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2011 #4 Skrevet 17. desember 2011 Vi hadde mye prosjektarbeid på barneskolen og det fungerte kjempefint. Det var både i grupper og enkeltvis. Jeg er helt overbevist at det er dette som har gjort at jeg jobber veldig fint selvstendig og at det har gått så bra på Universitetet. På ungdomsskolen var det tradisjonell undervisning og jeg angrer som en hund i dag på at jeg ikke byttet skole! 1
Gjest Thessie! Skrevet 17. desember 2011 #5 Skrevet 17. desember 2011 Vi også hadde også mye prosjektarbeid på ung. skolen, og jeg hatet det. Jeg var vanligivis den eneste på gruppen som jobbet og hadde derfor dobbelt opp med arbeid. Selvfølgelig er prosjektarbeid viktig for å lære å samarbeide, men da må man også være innstilt på å samarbeide. Og så mye prosjekter som datteren din har ser jeg på som unødvendig. Jeg ville tatt det opp enda en gang, og om de ikke hører på deg så ville jeg byttet skole dersom det var mulig.
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2011 #6 Skrevet 17. desember 2011 Læreren skal gi individuelle karakterer også, så her har læreren sviktet. Når læreren ser at alle jobber og alle bidrar på gruppen får de felles karakter, men ser læreren at noen ikek gjør noe eller meget lite da vurderer læreren dette og gir gruppen individuelle karakterer. Jeg hadde sendt inn en skriftlig klage, for de som ikke gjorde noe skal ikke sitte igjen med 5+. Det læreren også kan gjøre, er å ha en muntlig vurdering sammen med prosjektoppgaven, for da får læreren også testet de i muntlig. Læreren har sviktet, og jeg hadde fortalt denne læreren det. 2
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2011 #7 Skrevet 17. desember 2011 Høres ut som om skolen har en læreplan basert på prosjektbasert læring. Og selv om du kanskje ikke legger merke til det, har de da fokus på de grunnleggende fagene gjennom hele prosjektfasen, det er ikke noe problem å ha sterkt fokus på norsk, engelsk og matematikk ved prosjektbasert læring. Jeg vil anbefale deg å finne ut mer om skolens læringsstrategi og lese deg opp på denne. Det er heller ingen dum ide å bli valgt inn i FAU, da du da vil ha lettere tilgang på informasjon enn den jevne forelder. 1
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2011 #8 Skrevet 17. desember 2011 Typisk late og udugelige lærere ved svake skoler og sette elevene i grupper og "la de bare jobbe i prosjekt". Individet forsvinner i massen til fpordel for gruppen, der alle vet at det kun er noen få som engasjerer seg. Noen få gjør jobben, de andre bare møter opp og dilter etter. Demotiverende. 3
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2011 #9 Skrevet 17. desember 2011 Dere som er kritiske til prosjektbasert læring er vanvittig kunnskapløse! Man lærer faktisk mye bedre av å jobbe slik enn ved klassisk tavleundervisning og vanlige lekser! 3
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2011 #10 Skrevet 17. desember 2011 Dere som er kritiske til prosjektbasert læring er vanvittig kunnskapløse! Man lærer faktisk mye bedre av å jobbe slik enn ved klassisk tavleundervisning og vanlige lekser! Høres det ut som elevene lærer mye av å ha prosjektbasert læring etter hva TS beskriver? Kall meg kunnskapsløs alt du vil, men det fungerer ikke alltid etter planen. 4
Gjest BabyBlue Skrevet 17. desember 2011 #11 Skrevet 17. desember 2011 Vi hadde et prosjekt i samfunnsfagen på VG1 som ble delt opp i skriftlig og muntlig arbeid (ca. 5 stk), og der ble jeg satt med en haug med latsabber som ikke gjorde noenting. Jeg gjorde sikkert 80% av arbeidet og skreiv en haug med dokumenter, og fikk 6 i standpunkt, og sørget i samme slengen for at de andre fikk seg en femmer. De skulle ha fått minst 3 hele gjengen, men hadde jeg kun gjort en halfassed jobb som de hadde det gått utover mine karakterer også... Prøvde å si ifra da nok var nok (jeg var rimelig lei midt ut i prosjektet), men det syntes hun ene var urettferdig, hun hadde tross alt sendt meg en meget nyttig link Det er det som suger med gruppearbeid, så skjønner hvorfor du og din datter føler seg "brukt". Ser for meg at dette bare kommer til å skje flere ganger, selv på universitetet. Det vil nemlig alltid være unnasluntrere, så har egentlig lært meg å bare bite tennene sammen (uansett hvor dårlig det er). Jeg foreslår at du sier i fra til læreren om dette problemet, for det er ikke rettferdig at late elever skal dra flinke ned i gjørma. Hva med å foreslå noe som at gruppene skal fordeles på karakterer? Så får de flinke lov til å jobbe med folk på sitt nivå, mens de som leker syklubb bare får sitte der og gjøre som de vil uten å påvirke de som er arbeidslystne? Hadde ikke klaget om det var saken på min skole. For all del - kan godt hende de lærer av disse prosjektene, men poenget forsvinner liksom litt når det bare er 2 stk på gruppa som gjør hele jobben, mens de andre ikke skjønner bæret av hva de holder på med. Mister selv GANSKE mye motivasjon av å jobbe med skolelate idioter som heller burde ha gått rett ut i jobb etter ungdomsskolen. Men det er liksom litt heia Norge mentalitet at hvis noen elever er mindre flinke, så skal det gå utover de andre også.
Sophia. Skrevet 17. desember 2011 #12 Skrevet 17. desember 2011 Jeg er ikke glad i gruppearbeid. I sånne grupper er det som regel en eller to personer som gjør alt arbeidet, og det er også sjeldent gruppene klaffer godt. Har litt for god erfaring med at det er jeg som sitter igjen med å gjøre alt arbeidet, og at få på gruppen kommer godt overens. Noen ganger er det jo kjekt med prosjekter og gruppearbeid, så sant gruppen kommer godt overens og at alle er innstilt på å jobbe godt. Men det skjer ikke ofte. Sist jeg jobbet på gruppe hadde ikke hun jeg var på gruppe med gjort noen ting, og jeg hadde jobbet utrolig godt med min egen del, uten å gjøre noe for henne. Hun kom helt uforberedt, mumlet noe om at hun hadde glemt hva hun skulle si - og vi fikk femmer begge to. Min erfaring med gruppearbeid er at det som oftest fungerer veldig dårlig.
Gjest Michelle82 Skrevet 17. desember 2011 #13 Skrevet 17. desember 2011 Er alltid sånn at de som gidder å gjøre noe blir satt sammen med dumme latsabber. Fuck det norske skolesystemet. 1
Heart Skrevet 17. desember 2011 #14 Skrevet 17. desember 2011 Dere som er kritiske til prosjektbasert læring er vanvittig kunnskapløse! Man lærer faktisk mye bedre av å jobbe slik enn ved klassisk tavleundervisning og vanlige lekser! Jeg kom til å tenke på en ting: Prosjektstyring er komplisert. Det er skrevet mange hyllemetre med bøker om forskjellige metodikker, og det skjer stadig nnoe nytt på den fronten. Grunnen til det, er at det å kontrollere fremdriften i et prosjekt og sørge for at alle bidrar og leverer innen tidsfristen, faktisk er vanskelig. Nå er prosjekter i næringslivet langt mer komplisert enn et lite skoleprosjekt. Til gjengjeld har elever i grunnskolen ingen forutsetninger for å kunne lede, organisere eller for den saks skyld delta i en prosjektgruppe, for de kan ingenting om dette. I tillegg vet de ikke engang noe om emnet de skal arbeide med, for prosjektet handler om å tilegne seg den kunnskapen. Jeg synes personlig det høres ut som en oppskrift på å mislykkes, eller i hvertfall å bruke unødig lang tid på å komme til en konklusjon, mens man i mellomtiden faller ned i alle tenkelige fallgroper som finnes innen prosjektarbeid (latsabber sluntrer unna, man finner "fakta" fra dårlige kilder, blir sittende til midnatt dagen før presentasjonen etc). En annen ting er at det finnes emner som jeg har store problemer med å se for meg at man overhodet skal klare å tilpasse metodikken "prosjektbasert læring", fordi de handler om å tilegne seg helt grunnleggende kunnskap. F.eks: - Leseferdigheter - Rettskriving - Matematikk Hvordan man skal få tid til å la barn famle seg frem til resultater i prosjektgrupper uten at det går ut over disse kjernefagene (selv om man unntar disse fra prosjektbasert læring), skjønner jeg ikke helt. Timeantallet har, såvidt jeg vet, ikke økt. 3
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2011 #15 Skrevet 17. desember 2011 Nå trenger ikke prosjektarbeid bety det samme som gruppearbeid. 2
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2011 #16 Skrevet 17. desember 2011 Jeg kom til å tenke på en ting: Prosjektstyring er komplisert. Det er skrevet mange hyllemetre med bøker om forskjellige metodikker, og det skjer stadig nnoe nytt på den fronten. Grunnen til det, er at det å kontrollere fremdriften i et prosjekt og sørge for at alle bidrar og leverer innen tidsfristen, faktisk er vanskelig. Nå er prosjekter i næringslivet langt mer komplisert enn et lite skoleprosjekt. Til gjengjeld har elever i grunnskolen ingen forutsetninger for å kunne lede, organisere eller for den saks skyld delta i en prosjektgruppe, for de kan ingenting om dette. I tillegg vet de ikke engang noe om emnet de skal arbeide med, for prosjektet handler om å tilegne seg den kunnskapen. Jeg synes personlig det høres ut som en oppskrift på å mislykkes, eller i hvertfall å bruke unødig lang tid på å komme til en konklusjon, mens man i mellomtiden faller ned i alle tenkelige fallgroper som finnes innen prosjektarbeid (latsabber sluntrer unna, man finner "fakta" fra dårlige kilder, blir sittende til midnatt dagen før presentasjonen etc). En annen ting er at det finnes emner som jeg har store problemer med å se for meg at man overhodet skal klare å tilpasse metodikken "prosjektbasert læring", fordi de handler om å tilegne seg helt grunnleggende kunnskap. F.eks: - Leseferdigheter - Rettskriving - Matematikk Hvordan man skal få tid til å la barn famle seg frem til resultater i prosjektgrupper uten at det går ut over disse kjernefagene (selv om man unntar disse fra prosjektbasert læring), skjønner jeg ikke helt. Timeantallet har, såvidt jeg vet, ikke økt. Det er ikkje særskild vanskeleg, faktisk, men det krever at gruppeleiaren (læraren) er godt opplært i den type pedagogikk, og sterk og trygg nok til å få det til å fungere. Ein kan til dømes ha erfaringsbok eller loggbok der elevane skal skrive referat av veka, særskilde aktiviteter dei har drive med, osv. Der får ein inn rein norsk skriving. Research på internett krever gode leseferdigheiter, og ein kan som gruppeleiar legge opp til at elevane skal bruke engelskspråklege kjelder, der får ein inn engelsk lesing. Ein kan óg ha del innleveringar på engelsk. I store prosjekt har ein gjerne ein del som går på kost eller økonomi. Matematikk i praksis. Alle skulane eg veit om som driv prosjektbasert har i tillegg til prosjekta arbeids- og lekseplaner med meir tradisjonelle oppgåver som skal vere gjort innan ein viss frist. Ein putter inn bolker med tavleundervisning der det er hensiktsmessig, men det er ikkje så ofte så lenge prosjekta er gode nok. 2
Heart Skrevet 17. desember 2011 #17 Skrevet 17. desember 2011 Det er ikkje særskild vanskeleg, faktisk, men det krever at gruppeleiaren (læraren) er godt opplært i den type pedagogikk, og sterk og trygg nok til å få det til å fungere. Ein kan til dømes ha erfaringsbok eller loggbok der elevane skal skrive referat av veka, særskilde aktiviteter dei har drive med, osv. Der får ein inn rein norsk skriving. Research på internett krever gode leseferdigheiter, og ein kan som gruppeleiar legge opp til at elevane skal bruke engelskspråklege kjelder, der får ein inn engelsk lesing. Ein kan óg ha del innleveringar på engelsk. I store prosjekt har ein gjerne ein del som går på kost eller økonomi. Matematikk i praksis. Det fordrer nødvendigvis at elevenes prosjektinnsats evalueres av læreren, og at de får rask og konkret tilbakemelding på hvordan innsatsen vurderes. Jeg har sett en mer enn ett eksempel på at dette ikke ble gjort, og i de tilfellene bidro prosjektet faktisk til å spre feilinformasjon til en hel klasse gjennom en fremføring. Vel, noen (de som hadde foreldre som leste det deres håpefulle hadde laget) lærte i det minste at det kreves ekstremt mye mer enn engelskkunnskaper for å finne riktige svar på nettet. Hvis denne metodikken er bedre enn den tradisjonelle, må vi forvente at resultatene den gir, også er bedre. Er det tilfellet? 2
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2011 #18 Skrevet 17. desember 2011 Dette høres ut som en prosjektbasert skole. Jeg gikk på en slik, og det føltes til tider ut som ett kaos. Vi var også 60 elever pr klasse og hadde ikke klasserom, bare åpne landskap... Men i ettertid har jeg skjønnt at jeg lærte vannvittig mye av dette, og det er en god måte å lære på, selv om det blir lett for enkelte å sluntre unna, har de sansynligvis fått med seg noe fordet. Og i sånne prosjekter er det utrolig hvilke fag lærerene klarer å dra inn:) Overgangen til Vgs og tavleundervisning var derimot tøff... 1
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2011 #19 Skrevet 17. desember 2011 Jeg var en av de som syntes enkelte fag var veldig vanskelige på ungdomsskolen og hadde fått mye mer utbytte av tavleundervisning. Husker spesielt et prosjekt med naturfag der jeg av var på gruppe med 3 andre i klassen som var veldig flinke, jeg var ikke på like høyt nivå som dem så selv om vi alle sammen fikk 6 for prosjektet skjønte jeg ikke hva vi hadde gjort. Var heller ikke deres jobb å lære meg hvordan det fungerte, så jeg måtte lese ekstra mye på dette fram til eksamen og greide heldigvis å skrape sammen en 5. Synes det er helt greit med noen prosjekt, men på TS synes jeg det høres ut som om det for det meste er prosjekt og ikke mye annet.
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2011 #20 Skrevet 17. desember 2011 For min del lærte jeg enormt mye mer av tavleundervisning i grunnskolen, enn av alle prosjektene på vgs. Det viktigste jeg lærte av prosjektene er egentlig at man alltid vil møte på unnasluntrere. Husker ett prosjekt hvor jeg skrev ca 80% og rettet opp de siste 20% for de andre. Den dagen vi skulle ha muntlig fremføring var jeg syk. En av de andre på gruppen hadde sagt meget snurt til læreren at hun ikke hadde fått mye utbytte av å jobbe med meg. Men femmeren fikk hun nå, uten å løfte en finger. Eneste positive opplevelsen jeg har av prosjektarbeid var da jeg hadde et individuelt ett. I arbeidslivet samarbeider man hvis det er det mest gunstige. Mens i skolen virker det som man samarbeider for at alle skal oppnå mest mulig likt resultat.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå