Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg er selv vernepleierstudent og trives utrolig godt å studiet. Jeg valgte denne utdanningen fordi jeg blant annet har veldig lyst å arbeide med pyskisk utviklingshemmede, foreksempel i bolig/skole/barnehage. Jeg kunne også tenke meg å jobbe innen psykiatri. Ellers har jeg tenkt på å ta master i psykisk helsearbeid, familieterapi eller spesialpedagogikk senere. Har også en drøm om å drive med grønn omsorg i fremtiden.

Jeg er veldig interessert i utdanningen og synes det er kjekt å høre hva andre vernepleierstudenter kan tenke seg å arbeide med, hva ferdi utdannet vernepleiere arbeider med og hvorfor de valgte utdanningen.

Så, her kan dere fortelle om deres arbeid, hva dere ønsker å arbeide med, hvorfor dere valgte utdanningen og om eventuelle mastere om dere tenker på det.

Gleder meg til å lese!

Hilsen vernepleierstudent Eleah

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg går selv 3.året. Det var egentlig veldig tilfeldig at jeg valgte vernepleier. Men har hele tiden hatt lyst å jobbe innen psykiatri og milljøarbeid. Så det stod mellom barnevernspedagog, sosionom og vernepleier.

Har helgejobb i hjemmesykepleien og trives utrolig godt med å jobbe med eldre. Synes det burde bli flere vernepleiere i eldreomsorgen i fremtiden. Ser for meg å kunne få jobb enten i hjemmesykepleien eller på et helsehus når jeg er ferdig utdannet :)

Skrevet

Fin tråd :) Vurderer å gå vernepleier selv så håper på mange svar her! Kjekt å lese om studiene og jobben. Jobber på gamlehjem og trives veldig med det, derfor vil jeg gå vernepleier. Kunne selvsagt valgt sykepleier å , men er ikke så veldig glad i sprøyter og medisinering og slikt.

Skrevet

Kjekt å lese svarene som kommer inn! Håper at flere vil dele. Jeg har også arbeidet en del på sykehjem med demente, og trives veldig godt med det :)

Jeg må bare svare litt på den siste meldingen som ble postet. Du sier du vil velge vernepleier og ikke sykepleier fordi du ikke er så glad i sprøyter og medisinering. Vernepleierer gjør begge deler når de kommer ut i arbeid. Så da har du sikkert misforstått litt. Men dette er jo ting du fort kommer inni da :)

Skrevet

Jeg er utdannet vernepleier, og jobber for tiden på en barneskole med barn med spesielle behov. Veldig givende jobb, men også veldig travelt! :-)

Jeg har tidligere jobbet på sykehjem og i et psykiatrisk bofellesskap. :)

Skrevet

Jeg går 2.året på vernepleien. Grunnen til at jeg ville ta den utdanningen er fordi jeg jobbet frivillig på et lavterskeltilbud for rusmissbrukere og hadde derfor lyst til å utdanne meg innen det feltet. Men etter å ha hatt praksis på et arbeids og opplæringssenter for psykisk utviklingshemmede har jeg forandret mening og vil nå jobbe med psykisk utviklingshemmede. Jeg har nå en deltidsjobb i bolig og trives veldig godt.

Jeg synes utdanningen er veldig spennende og lærerrik. Jeg skal snart ut i praksis igjen og da skal jeg være med hjemmesykepleien, så det blir spennende å se om jeg forandrer mening og hva jeg vil jobbe med igjen :ler:

Det jeg sliter mest med er å sette sprøyter, det synes jeg er rett og slett grusomt å gjøre så det må jeg lære meg å takle. Ellers er ikke utdanningen vanskelig i det hele tatt, jeg trodde jeg kom til å slite med midikamentregningen, men det gikk veldig greit. Det er ikke vanskelig bare man lærer seg formler og utregningsmåter :)

Skrevet

Enda flere svar! Hurra :)

Å jobbe på skole med barn med spesielle behov virker veldig spennende! Det har jeg veldig lyst til! Derfor jeg vurderer å ta master i spesialpedagogikk.

Etter jul skal vi sette sprøyter, det kvir jeg meg også til. Men får satse på at jeg går bra med litt trening :) Medikamentregningen var ganske lett synes jeg. Var også redd jeg kom til å slite med den, men det gikk veldig fint og jeg sto på 1. forsøk :)

Skrevet

Åh, jeg vurderer å gå vernepleie til høsten, så denne må jeg følge med på!

Jeg har et spørsmål. Kan jeg jobbe ved en psykiatrisk klinikk som vernepleier? f.eks ved St. Olavs avdelinger Østmarka og Brøset?

Og har jeg noen mulighet for å jobbe på f.eks et aldershjem nå, hvis jeg forteller at jeg skal gå vernepleie til høsten?

Skrevet

Kjekt å lese svarene som kommer inn! Håper at flere vil dele. Jeg har også arbeidet en del på sykehjem med demente, og trives veldig godt med det :)

Jeg må bare svare litt på den siste meldingen som ble postet. Du sier du vil velge vernepleier og ikke sykepleier fordi du ikke er så glad i sprøyter og medisinering. Vernepleierer gjør begge deler når de kommer ut i arbeid. Så da har du sikkert misforstått litt. Men dette er jo ting du fort kommer inni da :)

men va er forskjellen på vernepleier og sykepleier da? Trodde sykepleier var mer medisinsk rettet mens vernepleier var med pedagogisk..

Skrevet

men va er forskjellen på vernepleier og sykepleier da? Trodde sykepleier var mer medisinsk rettet mens vernepleier var med pedagogisk..

Der er forsåvidt riktig, men i begge utdannelse må du ha eksamen i medikamenthåndtering og sette sprøyter. Men som vernepleier er det lettere å få en arbeidsplass hvor du ikke trenger å ha no særlig med noen av delene å gjøre :)

• Liker 1
Skrevet

Jeg er vernepleier og jobber på et lavterskeltilbud i rusomsorgen. Elsker jobben min!

Skrevet

Der er forsåvidt riktig, men i begge utdannelse må du ha eksamen i medikamenthåndtering og sette sprøyter. Men som vernepleier er det lettere å få en arbeidsplass hvor du ikke trenger å ha no særlig med noen av delene å gjøre :)

Å, slik ja :)

Skrevet

Ville dere anbefale vernepleier i stedet for sykepleier? Og hvordan er lønnen?

Ifølge utdanning.no står det at en vernepleier tjener ca 400 000 i året, mens sykepleier ca 350 000. Tjener vernepleiere generelt mer en sykepleiere?

Skrevet

Ifølge utdanning.no står det at en vernepleier tjener ca 400 000 i året, mens sykepleier ca 350 000. Tjener vernepleiere generelt mer en sykepleiere?

det der er snittlønn, siden det er mange flere sykepleiere enn vernepleiere og mange av de sykepleierne har lav stillings % så er vel det med på å dra ned snittlønna.

Skrevet

Jeg går først året nå, deltid. Liker meg veldig godt, og er vel en av få jeg går sammen med som kan si at jeg har vært på absolutt alle forelesningene første halvåret. juleferien = jobbe og skrive eksamen.

Skrevet

Ville dere anbefale vernepleier i stedet for sykepleier? Og hvordan er lønnen?

Om du vil bli vernepleier eller sykepleier kommer jo helt annet på hva du ønsker å jobbe med.

De tjener så og si likt. Det er som sagt over her snittlønn.

Skrevet

Arbeids- og opplæringssenter virker spennende!

Du kan arbeide på en psykiatrisk klinikk som ferdi utdannet vernepleier, ja :)Man kan arbeide som student på et aldershjem også. Det kan man selv om man ikke har utdannelse innen helsesektoren, men det er selvsagt et pluss om du e i gang med en utdannelse innen helse.

Saral:

Sykepleie er mer rettet mot det medisinske, mens vernepleie er mer pedagogisk rettet, det stemmer. Men likevel har vernepleien også anatomi/fysiologi, nevrologi, sykdomslære, pleieprosedyrer, medikamentregning, farmakologi og andre medisinske fag. Sykepleien har en mer dyptgående medisinsk kunnskap fordi de vektlegger det mer i utdannelsen. Vernepleien har mye mer pedagogiske fag. Mange vernepleiere arbeider blant annet på skole og barnehage med barn med sepsielle behov.

Vernepleiere skal gi hjelp/støtte til personer med fysiske, psykiske og/eller sosiale vansker, og det favner om veldig mye :) Det er en veldig spennende utdannelse, men å anbefale det til andre fremfor sykepleie er vanskelig når jeg ikke vet hva du vil arbeide med. Dette er to utdannelser og yrker som har mye likt, men som også er veldig ulike. Jeg synes det er bra - for de utfyller hverandre. Er du veldig opptatt av og vil arbeide med det rent medisinske er nok absolutt sykepleie et bra valg. Vernepleie er mer helhetlig og pedagogisk rettet, i tillegg til å ha en fot innenfor det helsefaglige. Dette er både en sosialfaglig og helsefaglig utdannelse, og det synes jeg er en bra sammensetning. Vil anbefale deg å lese om de forskjellige utdannelsene på utdanning.no og jobbfeber.no og slike sider. Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...