Akuline Skrevet 17. desember 2011 #1 Del Skrevet 17. desember 2011 Jeg prøver å gjøre julesmåkakene mine sunnere. Men når jeg baker tørre småkaker, skal jeg da bytte ut sukkeret med sukrin eller med sukrinmelis? Jeg mener å ha lest en gang at sukrin var best til myke kaker, men samtidig ser jeg på funksjonellmat at de bruker sukrin i sandnøtter. Så da ble jeg litt usikker. Er det noen som har erfaring med å bake småkaker med sukrin(melis)? Jeg tenker på mengde og søthet, sukrin har jo bare 75% av søtsmaken til sukker, og jeg er litt usikker på om jeg får den kalde smaken når det er kaker med myyye sukker.. Jeg lurer også på å bytte ut vaniljesukker med flytende stevia vanilla cream. Noen som har prøvd dette i baking? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MiniMjau Skrevet 17. desember 2011 #2 Del Skrevet 17. desember 2011 Sukrin og sukrinmelis er jo akkurat det samme, bortsett fra at sukrinmelisen er finmalt. så for smakens del spiller det ingen rolle. Det blir en litt emmen rar smak om du bruker mye søtstoff i kaker. Eneste jeg har bakt som har vært nogenlunde suksess var en ostekake. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Akuline Skrevet 17. desember 2011 Forfatter #3 Del Skrevet 17. desember 2011 Det er om julekakene blir sprø eller ikke jeg er bekymret for. Sukkerkrystallene smelter jo i jukekakene, mens sukrin jo oppfører seg litt annerledes. Så om krystallene ikke smelter på samme måte er det kanskje best å bruke melisen, tenker jeg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Emera Skrevet 17. desember 2011 #4 Del Skrevet 17. desember 2011 Jeg bakte småkaker med sukrin, og de ble sprø. Men sukrin kan gi en kald følelse i munnen, som jeg selv ikke kan like. Sikkert en smakssak. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2011 #5 Del Skrevet 17. desember 2011 Sukker. Hvis du lager og spiser småkaker så ofte at det er viktig å bruke ting som sukrin i dem for å få dem sunnere, så bør du legge om kostvanene dine. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Akuline Skrevet 17. desember 2011 Forfatter #6 Del Skrevet 17. desember 2011 Sukker. Hvis du lager og spiser småkaker så ofte at det er viktig å bruke ting som sukrin i dem for å få dem sunnere, så bør du legge om kostvanene dine. Jeg -holder- på å endre kostvaner - ved å bytte ut sukker med sukrin Ellers baker jeg småkaker kun i julen. Og da liker jeg å smake på alle syv sortene, noe som om jeg bruker sukker betyr at jeg får i meg skremmende mengder tomme kalorier. Du er kanskje ikke klar over hvor mye sukker og kalorier som faktisk er i disse kakene, men når man står og baker og må måle opp så blir man veldig klar over det. Hva er galt med å ville leve litt sunnere? Om man får kakene til å bli omtrent like gode, så ser ikke jeg hvorfor det skal være så galt at man må komme med anonyme spydigheter. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2011 #7 Del Skrevet 17. desember 2011 Jeg -holder- på å endre kostvaner - ved å bytte ut sukker med sukrin Ellers baker jeg småkaker kun i julen. Og da liker jeg å smake på alle syv sortene, noe som om jeg bruker sukker betyr at jeg får i meg skremmende mengder tomme kalorier. Du er kanskje ikke klar over hvor mye sukker og kalorier som faktisk er i disse kakene, men når man står og baker og må måle opp så blir man veldig klar over det. Hva er galt med å ville leve litt sunnere? Om man får kakene til å bli omtrent like gode, så ser ikke jeg hvorfor det skal være så galt at man må komme med anonyme spydigheter. Jeg vet ikke hvorfor du oppfattet det som en spydighet. Jeg mener faktisk at man ikke trenger å erstatte sukker med andre ting hvis man har et normalt forbruk. Du har vel ikke tenkt å spise julekaker til frokost, lunsj, middag og kvelds i hele jula? Så lenge man er måteholden går det helt fint å få i seg helt vanlig sukker. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Akuline Skrevet 17. desember 2011 Forfatter #8 Del Skrevet 17. desember 2011 Jeg vet ikke hvorfor du oppfattet det som en spydighet. Jeg mener faktisk at man ikke trenger å erstatte sukker med andre ting hvis man har et normalt forbruk. Du har vel ikke tenkt å spise julekaker til frokost, lunsj, middag og kvelds i hele jula? Så lenge man er måteholden går det helt fint å få i seg helt vanlig sukker. Har du noen god grunn til IKKE å erstatte sukker med et sunnere alternativ? Nei, jeg spiser ikke julekaker til hvert eneste måltid. Men vi har stor familie, og det er besøk nesten hver bidige dag i hele julen. Da blir det stor middag, dessert, deretter kaker og kaffe, og så gjerne film med noe godt om kvelden når vi kommer hjem. Det blir MYE kalorier og sukker i løpet av en jul. Jada, jeg kan takke nei til kaker, og spise grønnsaker og dip til filmen om kvelden. Men hvorfor skal jeg gjøre det, i stedet for å heller lage mine egne, sukkerfrie kaker, min egen sukkerfrie dessert, min egen sukkerfrie marsipan, osv? Jeg liker kaker, og jeg har lyst til å kose meg i julen uten må måtte ofre så mye av julekosematen, som jeg bare spiser en gang i året. Du kan gjerne holde deg til én pepperkake i julen, det vil ikke jeg. Mange bekker små blir en stor å, det gjelder også i julen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå