AnonymBruker Skrevet 17. desember 2011 #1 Skrevet 17. desember 2011 Jeg fikk mitt nye skattekort idag! Er det noen som vet om dette gjelder fra januar dvs. den lønnen jeg tjener i januar og får utbetalt i februar? hvis ikke er det mulig å be om at det skal gjelde fra da?
Gjest Tirkes Skrevet 17. desember 2011 #2 Skrevet 17. desember 2011 Jeg trodde skattekortet du får nå gjelder for alt du tjener i 2012, alt utbetalt? Lønnskontoret vårt er veldig på hugget med å true om skattekort innen 15 januar ellers får vi 50% skatt på utbetalingene i slutten av mnd...
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2011 #3 Skrevet 17. desember 2011 Det er lov å betale ut lønn i januar med samme skattetrekk som forrige år. Men det er dumt dersom skattetrekket på skattekortet for 2011 er mindre enn skattetrekket på skattekortet for 2012. For da trekker man for lite i januar - og må trekke tilsvarende mer de andre 11 månedene. Tjener man 100.000 skal man typisk betale 28.000 av disse i skatt i løpet av året. Satt på spissen kan man betale alt i januar og ingenting resten av året (såfremt man har mer enn 28.000 i lønn i januar da, men la oss ikke gjøre dette vanskelig). De fleste pleier dog å velge å betale omtrent like mye i skatt hver måned (minus feriepengeutbetalingen og evt skattereduksjon i desember). Mener du skattekortet er feil, så går du snarest inn på www.skatteetaten.no og endrer det.
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2011 #4 Skrevet 17. desember 2011 Tror det er sånn at de kan trekke etter gammelt kort i januar, hvis man ikke har rukket å levere før lønnskjøringen. I februar trekker de 50% om de ikke har fått nytt kort.
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2011 #5 Skrevet 17. desember 2011 Det er lov å betale ut lønn i januar med samme skattetrekk som forrige år. Men det er dumt dersom skattetrekket på skattekortet for 2011 er mindre enn skattetrekket på skattekortet for 2012. For da trekker man for lite i januar - og må trekke tilsvarende mer de andre 11 månedene. Tjener man 100.000 skal man typisk betale 28.000 av disse i skatt i løpet av året. Satt på spissen kan man betale alt i januar og ingenting resten av året (såfremt man har mer enn 28.000 i lønn i januar da, men la oss ikke gjøre dette vanskelig). Det smarteste er egentlig (også satt på spissen) å betale minst mulig i begynnelsen av året og mer på slutten. Selvsagt forutsatt at man sparer pengene og får renter på dem. Sløser man vekk alt før desember blir det verre. Den såkalte halve skatten i desember er vel beregnet på folk som ikke klarer å sette av penger til julegaver.
Gjest BamseB Skrevet 17. desember 2011 #6 Skrevet 17. desember 2011 Skattekortet ditt gjelder for opptjente penger for skatteåret.
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2011 #7 Skrevet 18. desember 2011 Det smarteste er egentlig (også satt på spissen) å betale minst mulig i begynnelsen av året og mer på slutten. Selvsagt forutsatt at man sparer pengene og får renter på dem. Sløser man vekk alt før desember blir det verre. Den såkalte halve skatten i desember er vel beregnet på folk som ikke klarer å sette av penger til julegaver. Da får man renter både i banken og av skatteetaten da? I banken i opptjeningsåret og av skatteetaten mens likningen behandles. Smart! Og farlig!
Gjest Blondie65 Skrevet 18. desember 2011 #8 Skrevet 18. desember 2011 Står det ikke på skattekortet ditt hvilket år det gjelder? Går det virkelig an å forstå "Skatte 2012" som noe annet enn skattekort for inntekter opptjent i 2012?
Gjest Blondie65 Skrevet 18. desember 2011 #9 Skrevet 18. desember 2011 Jeg fikk mitt nye skattekort idag! Er det noen som vet om dette gjelder fra januar dvs. den lønnen jeg tjener i januar og får utbetalt i februar? hvis ikke er det mulig å be om at det skal gjelde fra da? Er det mulig å forstå det skattekortet på noen annen måte? Hva er det du tenker det gjelder for da? Står det 2012 på det så gjelder det alle inntekter opptjent i 2012. Der jeg jobber har vi forskuddslønn - dvs. at vi alt er ferdig med all lønn for 2011. Andre steder får man etterskuddslønn - dvs. at desemberlønnen blir utbetalt den siste i måneden. Da gjelder fortsatt skattekortet for 2011. Det vil det også være dersom etterskuddslønnen blir utbetalt f.eks. 10. januar.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå