Gjest Imsdal Skrevet 17. desember 2011 #1 Skrevet 17. desember 2011 Jeg skal hjelpe en som ikke er så veldig god på data med å kjøpe seg ny data. Den må være enkel å bruke og stasjonær. Vedkommende har vært ganske uheldig med de dataene han har hatt, de har sluttet å virke, hektet seg, mange reperasjoner osv. De han har hatt er windows. Vi har hørt mye positivt om mac, at man ikke kan få virus og at de er enkle å bruke. Noen som kan bekrefte eller avkrefte dette?
Gjest SnowLeopard Skrevet 17. desember 2011 #2 Skrevet 17. desember 2011 Min far, som ikke er spesielt teknisk og flink med data, elsker mac. Du kan selvsagt være uheldig med en mac også, men generelt synes jeg de er mer holdbare, driftssikre og brukervennlige enn pcer.
Bellamy Skrevet 17. desember 2011 #3 Skrevet 17. desember 2011 Kan svare deg på det med virus i hvertfall, ut i fra den lille kunnskapen jeg har om dette! En mac er, så vidt jeg vet, mulig å få virus på, men det skjer veldig sjeldent. Jeg tror grunnen til dette er at de fleste bruker windows, og at det er derfor virusene som regel går inn mot windows-maskiner. Det er lettere å spre et windows-virus enn et mac-virus. Til tross for at det er mulig kjenner jeg ingen som har fått virus på mac'ene sine, men det kan likevel være greit å få installert et virusprogram til tross for dette. Må påpeke at jeg egentlig har null peiling på data, men har mac selv så har søkt opp og lest mye om akkurat dette.
Labello Skrevet 17. desember 2011 #4 Skrevet 17. desember 2011 Enig med snowleopard. Men hvis vedkommende har vært vandt med Pc, så kan det være en liten tilvenningsfase. Men Mac er utrolig brukervennelig.
Cata Skrevet 17. desember 2011 #5 Skrevet 17. desember 2011 Jeg skal hjelpe en som ikke er så veldig god på data med å kjøpe seg ny data. Den må være enkel å bruke og stasjonær. Vedkommende har vært ganske uheldig med de dataene han har hatt, de har sluttet å virke, hektet seg, mange reperasjoner osv. De han har hatt er windows. Vi har hørt mye positivt om mac, at man ikke kan få virus og at de er enkle å bruke. Noen som kan bekrefte eller avkrefte dette? Jeg tror jeg skal avkrefte litt. Man kan få virus, men sjansen for å få det på mac er foreløpig mindre enn for en windowsmaskin. At de er enkle å bruke er også en sannhet med modifikasjoner. Jeg synes ikke det. Det er en PC, verken mer eller mindre. Du dobbeltklikker på det programmet du skal ha og så dukker det opp... Tror rett og slett det er en vanesak, som alt annet. Jeg trøblet en del med å installere nye programmer på min da jeg først entret mac-verdenen, men så var jeg også veldig vant til å jobbe i windows. Når det er sagt, så er det ikke så mye verre å navigere i en mac heller. Og nå, etter flere års bruk navigerer jeg like greit å begge verdener. Bruker windows på jobb og tviholder på iMac hjemme. Maskinen starter på noen få sekunder og slår seg av ca. like fort, mens windowsmaskina jeg har på jobb sliter og sliter og sliter før den kommer i gang. Dessuten har jeg aldri hatt noe trøbbel med iMac'en. MacBook hadde et anfall av "hikke" som oppsto like før garantien gikk ut. Fikk fikset det på garantien og har ikke hatt problemer siden. Så jeg er stor fan av mac til hjemmebruk pga driftssikkerhet og hastighet, samt at de aller fleste programmene "passer sammen". Men til syvende og sist tror jeg det er en smaks- eller vanesak om man skal gå for mac eller Windows.
Gjest SnowLeopard Skrevet 17. desember 2011 #6 Skrevet 17. desember 2011 Hvis man er veldig, veldig avhengig av Windows, så kan man vel kjøre BootCamp på Mac, og dermed ha f.eks. XP 1
Cata Skrevet 17. desember 2011 #7 Skrevet 17. desember 2011 (endret) Hvis man er veldig, veldig avhengig av Windows, så kan man vel kjøre BootCamp på Mac, og dermed ha f.eks. XP Men da forsvinner jo også fordelene man har ved at programmene jobber godt sammen. og forsåvidt noen av fordelene med laber virusaktivitet på maskinen. Ikke for det - mange av virusene kan man jo unngå bare ved å bruke vettet litt. Endret 17. desember 2011 av Cata
Gjest SnowLeopard Skrevet 17. desember 2011 #8 Skrevet 17. desember 2011 Men da forsvinner jo også fordelene man har ved at programmene jobber godt sammen. og forsåvidt noen av fordelene med laber virusaktivitet på maskinen. Ikke for det - mange av virusene kan man jo unngå bare ved å bruke vettet litt. Ja, I know. Derfor er vel tilvenning en bedre metode enn å gjøre det.
Henkie Skrevet 17. desember 2011 #9 Skrevet 17. desember 2011 Jeg skal hjelpe en som ikke er så veldig god på data med å kjøpe seg ny data. Den må være enkel å bruke og stasjonær. Vedkommende har vært ganske uheldig med de dataene han har hatt, de har sluttet å virke, hektet seg, mange reperasjoner osv. De han har hatt er windows. Vi har hørt mye positivt om mac, at man ikke kan få virus og at de er enkle å bruke. Noen som kan bekrefte eller avkrefte dette? Virus er et ikke-problem på Mac. Ja, det finnes, men jeg kjenner ingen som har fått - inkludert meg selv. Dette etter årevis med ukritisk bruk og ingen antivirus. Brukervennlighet er jo smak og behag. Er vennen din vant med windows er det selvsagt en tilvenning. De fleste synes mac er enkelt, men ikke alle. Min søster som ikke hadde pc-erfaring, kjøpte mac og synes det er helt fantastisk enkelt og greit i bruk. iMac er generelt stabile og gode maskiner med lite krøll. Det som er fint med Mac OS (som er på iMac) er at maskinene oppleves friske og raske år etter år etter år. Jeg mener iMac er et meget godt pc-valg.
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2011 #10 Skrevet 17. desember 2011 Jeg kan skrive under på at de er holdbare ihvertfall. Nå har ikke jeg noe erfaring med stasjonær Mac, men har hatt Macbooken min i 6 år, og den durer og går enda. Den har vært inne til reparasjon en gang, og det var etter at jeg greide å søle et helt glass brus på den. Kan ikke si det samme om andre bærbare jeg har hatt, der har det ikke vært ennet enn tull og krøll og reparasjoner.
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2011 #11 Skrevet 17. desember 2011 Hei TS. Jeg mener det er en tilvenningssak. Jeg selv har både mac og pc og er fornøy med begge deler. Men jeg vil likevel påpeke noen fordeler og bakdeler. Innlegget jeg siterer nedenfor er for eksempel full av overdrivelser. Jeg kan også si at jeg jobber noe med it drift (eget firma) der vi også drifter mac i tillegg til pc for både store og små bedriftsmiljøer. Virus er et ikke-problem på Mac. Ja, det finnes, men jeg kjenner ingen som har fått - inkludert meg selv. Dette etter årevis med ukritisk bruk og ingen antivirus. Dette er tull, og vi har opplevd det. Det er sant at det er mye mindre utbredt for OSX enn for Windows, men det finnes. Det er ingen grunn til å ikke ha antivirus. Dessuten er det meningsløst å påstå at man aldri har hatt virus samtidig som man innrømmer å ha brukt maskinen ukritisk og aldri hatt antivirus. Har man ikke antivirus så vil man heller ikke nødvendigvis bli klar over at man har virus i det hele tatt. Det er ikke slik at alle virus gjør maskinen treg som "i gamle dager" slik det har fungert på Windows. Flere og flere virus og trusler generelt er utviklet av kriminelle, og man legger ofte stor vekt på at brukeren ikke skal merke noe. Det finnes mange ulike metodikker for å gjøre dette, men dette er ikke en teknisk diskusjon, så derfor går jeg ikke inn på noe spesifikt her. Brukervennlighet er jo smak og behag. Er vennen din vant med windows er det selvsagt en tilvenning. De fleste synes mac er enkelt, men ikke alle. Min søster som ikke hadde pc-erfaring, kjøpte mac og synes det er helt fantastisk enkelt og greit i bruk. Det stemmer at mange syntes mac er enklere å bruke. Men jeg er ikke alltid enig i at det skyldtes et rent objektivt standpunkt med en sammenligning av de to grensesnittene med samme forutsetninger. For eksempel er det mange mac brukere som ikke har benyttet Windows siden f. eks Windows 2000. På den tiden har det skjedd en del, og jeg opplever at mange mac brukere blir positivt overrasket når de faktisk tar i bruk Windows 7 på jobb. Det er pusset opp en hel del, og det tas videre i Windows 8 som ikke lenger er så langt unna. Min konklusjon: Det koker ned til smak og behag. Begge grensesnittene har blitt svært behagelige, og man bør finne ut hva man like. Spør en venn om å låne en pc en dag, spør så en venn å låne en mac en dag og se hva du liker best. Pass på at du faktisk får prøvd Windows 7 og OSX Lion (som er de nyeste OS'ene av begge verdener), så får du et mest mulig riktig sammenligningsgrunnlag. iMac er generelt stabile og gode maskiner med lite krøll. Det som er fint med Mac OS (som er på iMac) er at maskinene oppleves friske og raske år etter år etter år. Dette er en overdrivelse. Vi har ganske mange tilfeller av mac brukere som også opplever at maskinen blir treg når de fyller den med ulike applikasjoner, har generelt mye innhold i form av filer etc. Og jeg har ikke minst opplevd det selv. Så jeg mener mac ikke scorer noe særlig høyere enn pc på dette punktet. Jeg mener iMac er et meget godt pc-valg. Ja, det er det. Men mange opplever også en Windows maskin som like lett å bruke. Derfor bør ts teste begge først En annen myte er at det skal være lettere å installere/fjerne programmer på en mac. Jeg mener at det ikke er det, og det er i beste fall subjektivt. Noen foretrekker kanskje at man har alle sine programmer i en og samme mappe (Applications), men under kontrollpanelet i Windows har man jo en like god oversikt over programmene sine der man også kan avinstallere dem. Et annet punkt som gjerne brukes som argument i forhold til dette er at man bare kan dra programmene til søppelbøtten når man ikke lenger bruker dem. Ja, det er en veldig fin ting, men problemet er at det ikke er alle programvareleverandører som muliggjør dette. Også på mac finnes det en del programmer der man må starte opp en fjerningsprosedyre fremfor å bare dra programmet til søppelbøtten fordi programmet også legger innhold andre steder enn i applications mappen. Personlig syntes jeg dette synd, men OSX er i grunnen en UNIX variant (Darwin), og fra et teknisk perspektiv vil det i noen tilfeller være nødvendig å legge filer andre steder, oppdatere biblioteksfiler e.l. Oppstartshastighet - Ja, OSX er nok en brøkdel raskere enn Windows 7 med omtrent samme maskinkraft. Men jeg har sett er at mange sammenligner en "oppvåknings" prosedyre med en full omstart av en Windows 7 maskin. Det går selvfølgelig raskere, men med en "full omstart" er det ikke nødvendigvis noen rask omstart etter en del års hard bruk med unger som legger inn/tar ut ting og programmer på mac'en heller. Generelt kan man vel si at Windows vare tregere i "gamle dager", men Windows 7 for hjemmebruk er det som regel grei og rask oppstartshastighet på. Backup - Nesten tilsvarende muligheter, men her er nok osx hakket bedre med time machine siden man kan ta hele maskinen på en litt lettere måte enn på Windows7. I windowsw 7 kan man også ta hele maskinen, men det er litt flere dialogbokser for å sette opp dette. Chassis - Her har nok apple gjort en bedre jobb enn mange pc produsenter. Maskinene er generelt designmessig fine. Men også her er det flere lekre pc modeller på vei. Pris - En mac er en maskin som i utgangspunktet er i en høyere prisklasse enn pc'er tenkt for hjemmemarkedet. Det betyr ikke nødvendigvis at mac er så mye dyrere i innjkøp hvis du kjøper en tilsvarende pc med bra utseende og samme tankegang med tanke på chassis. Robusthet når det gjelder operativsystem - Jeg opplever så å si aldri krasj med hverken Windows 7 eller OSX, hverken på jobb (for de kundene vi drifter for når man ser dette i sammenheng med antall installasjoner) eller privat. Men selvfølgelig, man har jo noen få tilfeller av Bluescreen på Win 7 og "Kernel panic" på osx. Sikkerhet med tanke på virus. Bakdelen med Win 7 er at oppsettet "ut av boksen" er at man setter opp og bruker en administratorkonto. Det har blitt bedre med at man må bekrefte når programmer gjør endringer/installere nye program og slike ting, osx har tradisjonelt vært bedre i og med at man alltid har måttet ha administratorpassord for å gjøre ting. Men det er veldig lett å sette opp dette og lage en brukerkonto uten rettigheter også på en Windowsmaskin, men haken er jo at dette ikke har blitt gjort av pc produsenten.
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2011 #12 Skrevet 17. desember 2011 Innlegget jeg siterer nedenfor er for eksempel full av overdrivelser. Jeg kan også si at jeg jobber noe med it drift (eget firma) der vi også drifter mac i tillegg til pc for både store og små bedriftsmiljøer. Her er jeg ikke enig. Jeg har også flere års erfaring med eget firma for macbruk, og it-drift og installasjoner. Da både PC og Mac. Vår erfaring er at Mac er mer stabilt, raskere i det lange løp. Nå snakker jeg om vanlige brukere. Dvs menn og kvinner i alderen 18-50 år som surfer på nettet, bruker Microsofts Officepakke (eller iWork), mail, bilder, film og musikk. De er ikke spesielt datakyndige, men vil bare starte maskinen rett ut av boksen og så bruke den. Noen tilfeller av Macs som oppleves tregere har vi hatt, men det er brukerfeil. Dvs kunder som har fylt harddisken absolutt full av filmer, bilder, musikk. Da sliter selv en Mac. Uansett er dette en brøkdel sammenliknet med pc kunder. Flere og flere kjøper Mac privat. Det er helt utrolig hvordan det har eksplodert siden Apple introduserte iPod og iPhone. Nå virker det på oss som "alle" vil ha seg en Mac - særlig hjemme, men også flere og flere i profesjonell sammenheng. Selv om vi selger desidert mest Windowsmaskiner (mest pga pris) er det Mac-kundene som er de mest fornøyde og har minst krøll. Uten tvil.
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2011 #13 Skrevet 17. desember 2011 Her er jeg ikke enig. Jeg har også flere års erfaring med eget firma for macbruk, og it-drift og installasjoner. Da både PC og Mac. Vår erfaring er at Mac er mer stabilt, raskere i det lange løp. Nå snakker jeg om vanlige brukere. Dvs menn og kvinner i alderen 18-50 år som surfer på nettet, bruker Microsofts Officepakke (eller iWork), mail, bilder, film og musikk. De er ikke spesielt datakyndige, men vil bare starte maskinen rett ut av boksen og så bruke den. Det er klart det forskjell på miljøer Miljøene vi har tilpasset for rangerer fra de som du nevner bare ønsker å bruke maskinen rett ut fra boksen slik den er og begynne og jobbe til de som kan mer selv og bruker spesialisert programvare f. eks innen 3d modellerings programvare og slike ting. Og vår erfaring er at produktene er forholdsvis likestilt når det kommer til både hw feil, os feil og programvarefeil. Dvs. det skjer ikke ofte når man kompenserer for den ganske store brukermassen i enkelte miljøer, og det gjelder begge plattformer. Noen tilfeller av Macs som oppleves tregere har vi hatt, men det er brukerfeil. Dvs kunder som har fylt harddisken absolutt full av filmer, bilder, musikk. Da sliter selv en Mac. Uansett er dette en brøkdel sammenliknet med pc kunder. Stort sett er min erfaring at det også er brukerfeil som fører til veldig trege Windows maskiner på samme måte som det er det for mac maskiner. Ergo har vi ikke opplevd noen forskjell i "våre" miljøer. Flere og flere kjøper Mac privat. Det er helt utrolig hvordan det har eksplodert siden Apple introduserte iPod og iPhone. Nå virker det på oss som "alle" vil ha seg en Mac - særlig hjemme, men også flere og flere i profesjonell sammenheng. Det stemmer, vi har også erfaringen med at flere ønsker mac også i bedriftsbruk. Der driver jeg blant annet med rådgivning, i forhold til positive og negative sider med mac. Selv om "alle" vil ha det er det ikke gitt at det er den beste løsningen for kunden. For all del, de får det de bestemmer seg for og kan gå på tvers av våre råd, men vi ser jo i etterkant at enkelte kunders valg av en gitt plattform ikke nødvendigvis var det lureste med tanke på bedriftens øvrige driftsmiljø. Selv om vi selger desidert mest Windowsmaskiner (mest pga pris) er det Mac-kundene som er de mest fornøyde og har minst krøll. Uten tvil. Og det er nok der vi har forskjellige erfaringer. En del av vår virksomhet retter seg mot bedrifter som har et relativt komplekst driftsopplegg, med Windows server og ulike varianter av nix serverløsninger o.l. Det vi har sett til nå er at både osx og Windows stort sett klarer seg greit. Likevel har det (noe som faktisk var litt overraskende for oss) vært mac som har kranglet mest med tanke på god nok kompatibilitet mot diverse Linux/Unix løsninger. Her kom faktisk Windows 7 på klientsiden ut som vinneren. Med andre ord. Vår erfaring er at mac er et solid produkt, og jeg har ingen problemer med å skjønne at folk velger det som hjemmeløsning. Mange bedrifter bruker det også med hell profesjonelt. Baksiden er at det rett og slett virker som apple har en jobb å gjøre mtp. bugfix og videreutvikling mot bedriftsmarkedet. Vår oppfatning er at Microsoft ligger et stykke foran Apple på enterprise markedet. Man kan selvfølgelig hevde at man da må strømlinjeforme driftsmiljøet mer slik at klientsiden fungerer sømløst mot resten av miljøet. Min erfaring er at det ikke er fullt så enkelt. Å gjøre et servermiljø mer homogent er en formidabel oppgave, dessuten er det heller ikke fornuftig i mange organisasjoner med tanke på oppgavene som gjøres av kunden. Videre er det ikke minst kostnadskrevene å "streamline" et miljø, en kostnad som flere og flere kunder ikke vil ta. IT er for de fleste en utgiftspost, og it avdelinger jeg er i kontakt med får stadig mindre å rutte med. Det krever sitt, og det er derfor stadig viktigere at klienter (maskiner) er robuste nok til å takle stor variasjon i miljøet rundt.
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2011 #14 Skrevet 18. desember 2011 Det er klart det forskjell på miljøer Miljøene vi har tilpasset for rangerer fra de som du nevner bare ønsker å bruke maskinen rett ut fra boksen slik den er og begynne og jobbe til de som kan mer selv og bruker spesialisert programvare f. eks innen 3d modellerings programvare og slike ting. Og vår erfaring er at produktene er forholdsvis likestilt når det kommer til både hw feil, os feil og programvarefeil. Dvs. det skjer ikke ofte når man kompenserer for den ganske store brukermassen i enkelte miljøer, og det gjelder begge plattformer. Stort sett er min erfaring at det også er brukerfeil som fører til veldig trege Windows maskiner på samme måte som det er det for mac maskiner. Ergo har vi ikke opplevd noen forskjell i "våre" miljøer. Det stemmer, vi har også erfaringen med at flere ønsker mac også i bedriftsbruk. Der driver jeg blant annet med rådgivning, i forhold til positive og negative sider med mac. Selv om "alle" vil ha det er det ikke gitt at det er den beste løsningen for kunden. For all del, de får det de bestemmer seg for og kan gå på tvers av våre råd, men vi ser jo i etterkant at enkelte kunders valg av en gitt plattform ikke nødvendigvis var det lureste med tanke på bedriftens øvrige driftsmiljø. Og det er nok der vi har forskjellige erfaringer. En del av vår virksomhet retter seg mot bedrifter som har et relativt komplekst driftsopplegg, med Windows server og ulike varianter av nix serverløsninger o.l. Det vi har sett til nå er at både osx og Windows stort sett klarer seg greit. Likevel har det (noe som faktisk var litt overraskende for oss) vært mac som har kranglet mest med tanke på god nok kompatibilitet mot diverse Linux/Unix løsninger. Her kom faktisk Windows 7 på klientsiden ut som vinneren. Med andre ord. Vår erfaring er at mac er et solid produkt, og jeg har ingen problemer med å skjønne at folk velger det som hjemmeløsning. Mange bedrifter bruker det også med hell profesjonelt. Baksiden er at det rett og slett virker som apple har en jobb å gjøre mtp. bugfix og videreutvikling mot bedriftsmarkedet. Vår oppfatning er at Microsoft ligger et stykke foran Apple på enterprise markedet. Man kan selvfølgelig hevde at man da må strømlinjeforme driftsmiljøet mer slik at klientsiden fungerer sømløst mot resten av miljøet. Min erfaring er at det ikke er fullt så enkelt. Å gjøre et servermiljø mer homogent er en formidabel oppgave, dessuten er det heller ikke fornuftig i mange organisasjoner med tanke på oppgavene som gjøres av kunden. Videre er det ikke minst kostnadskrevene å "streamline" et miljø, en kostnad som flere og flere kunder ikke vil ta. IT er for de fleste en utgiftspost, og it avdelinger jeg er i kontakt med får stadig mindre å rutte med. Det krever sitt, og det er derfor stadig viktigere at klienter (maskiner) er robuste nok til å takle stor variasjon i miljøet rundt. Ja, jeg er ganske enig meg deg: Til bedriftsmarkedet (bortsett fra grafisk bransje) er nok ennå pc den beste løsningen, generelt sett. Privat (som de fleste her - inkl TS) er antagelig Mac det mest fornuftige og problemfrie valget.
trulse Skrevet 18. desember 2011 #15 Skrevet 18. desember 2011 jeg har nettopp partisjonert min mac!har 750 totalt på min..så 250 har gått til windowsdelen...!så nå har jeg både windows(til spilling)å det vanlige mac programmet..å det funker som bare det likevel!!!!mac er absolutt en maskin å anbefale!!!!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå