AnonymBruker Skrevet 17. desember 2011 #1 Skrevet 17. desember 2011 Beklager for langt innlegg, men dette er litt viktig... Jeg har en Jack Russell terrier på ca. 1 år og 6 måneder. Hun er og har alltid vært en livlig og glad hun, stor tillit til andre mennesker og hunder, både kjente og ukjente. Aldri vært redd for noe eller noen. Alltid vært veldig leken og ivrig på alt og alle. Elsker å lage lyder når hun leker med lekene sine eller er ute og løper etter pinner. Men i det siste, har hun forandret seg litt. Ikke helt seg selv hele tiden... Det går liksom opp og ned. Jeg lurer på om det har noe med flyttingen å gjøre? Eller skal hunder klare å takle det? Altså, da vi kjøpte henne, bodde vi (samboer og jeg) i en leilighet. Der bodde vi i litt under ett år før vi flyttet. Vi bodde hos besteforeldrene mine midlertidlig, til vi fant oss en ny leilighet. Ble da boende hos besteforeldrene mine i ca. 5 måneder, nesten et halvt år. Hun trivdes godt der, blant annet kanskje fordi det var en annen hund der også (hunden til besteforeldrene mine) Og det var på en gård, stort hus og mange mennesker. De første månedene, såvidt jeg husker, var hun bare glad og lykkelig hele tiden, akkurat hva jeg er vant til. Men i disse siste ukene før vi flyttet igjen, virket det som hun kjedet seg lett. Og det var "Så jævlig" å komme inn igjen etter en tur ute. Altså, hun gikk jo inn når vi ba henne gjøre det, men da legger hun seg i senga si og sukker. Som om det er så jævlig kjedelig. Blir irritert... Er hun ikke takknemlig for en tur liksom?? Hun får nok tur også. Ca. 3 ganger om dagen ++ mange tisseturer. De 3 gangene er slik: På morgenen får hun lengste turen, varierer veldig før eller etter frokost. Men for tiden har hun aldri lyst til å spise frokosten sin heller, men det hjelper etter at vi har vært på tur. Altså denne morgenturen varer i ca. en halv time, gjennomsnitt. Noen ganger enda lenger også. Vi går ALLTID til en park der hvor hun får løpe løs lenge. Vi kaster pinner etc. Så hun får trimmet seg litt. Det er jo tross alt en Jack Russell. Den andre turen er ca. midt på dagen (spørs når hun fikk morgenturen) og den varer i ca. 20 minutter. Her går hun i bånd, siden vi bor i byen nå. (Vi flyttet for ca. 3 uker siden) Vi bor veldig sentrum, og her møter hun ofte på andre hunder og får hilse på osv. Den tredje turen varierer veldig, men det er på kvelden. Det er en liten hageflekk noen minutter unna leiligheten, så noen ganger går jeg dit og slipper henne så hun løper litt rundt, eller så bare gjør jeg som tur nr. 2 og går rundt med henne i bånd i ca. 15-20 minutter. Og så som sagt: ++ alle disse små tisseturene. Jeg kjøper veldig ofte tyggebein til henne (alt fra griseøre, grisehale til vanlig hundebein) Hun er veldig glad i å få "gaver" så hver gang jeg kommer hjem fra byen eller noe med poser, så kaster hun seg over posene og lukter seg etter noe å tygge på etc. Hun har også leker tilgjengelig. Bamser, pipeleker, uferdig tyggebein osv. Og hun får masse kos og kjærlighet av meg og samboer. MASSE oppmerksomhet føler jeg. Men det føltes som hun krever ENDA mer. Jeg vet ikke lenger hva jeg skal gjøre for å gjøre henne glad... Hun er vanskelig å forstå seg på. Har nå hørt at hunder i denne alderen fram til 3 år kan virke litt hormonell? Tenåringsaktig liksom? Og at de er mest krevende de tre første årene? Jeg kan gi et eksempel på en type oppførsel når vi er inne: Hun går å legger seg MED EN GANG. For eksempel i dag, så fort jeg sto opp, tok jeg med bikkja og gikk ut. Lot henne løpe litt løs på den hageflekken noen minutter unna leiligheten. Da var hun SÅ glad og tygde og tygde på en svær trepinne. Akkurat slik jeg er vant til å se henne. Så tar jeg på henne bånd, aldri noe problem. Så går vi hjemover, når vi kommer til trappa, nøler hun veldig med å gå inn. Jada, morgenturen var ikke så lang, men dette var egentlig bare en tissetur, men så var jeg ekstra snill og drøyde den litt. Morgenturen er engang ikke tatt! Den tenkte jeg vi skulle ta etter at jeg har fått dusjet og ordnet meg litt. Jeg satte fram frokost, men hun vil ikke komme bort til kjøkkenet. Neivel, vil ikke ha mat. Da tar jeg det bort igjen. Akkurat nå ligger hun på sofaen og har krøllet seg sammen. Et annet eksempel: Når jeg sitter på dataen og ser at hunden min har kjedet seg en stund. Hun bare ligger på sofaen eller går bort til meg og bare sitter der og stirrer, da går jeg bort til kjøleskapet og henter ost eller skinke og deler det i små biter. Ber henne sette seg ned og bli. Så legger jeg skinkebitene overalt i leiligheten, "gjemmer" de litt. Så sier jeg vær så god, så løper hun rundt og prøver å finne alle bitene. Dette er også svært morsomt ser det ut som! Eller så får hun vanlig hjernetrim. Hun kan masse. Som gi labb, rull rundt, stå, dekk, sitt, sitt på rumpa (med armene opp), give-me-five bla. Kan det ha noe med at hun kanskje er syk? noe feil med henne? Hun har helt fra liten av hatt litt problemer med fylte analkjertler, men dette forsvinner fort igjen. Det kommer og går, sjeldent egentlig. Her om dagen begynte det å lukte av rumpa henne igjen og da skjønte jeg at det var disse fylte analkjertlene, så jeg endret litt på matveien hennes og vips så var det borte igjen! Jeg sjekker også rumpa hennes om det er sår eller noe. For har lest at fylte analkjertler kan utvikle seg til betennelse i rumpa som er smertelig. Dette vil jeg jo ikke skal skje, så sjekker stadig vekk. Skyller henne også i rumpa hvis hun lukter veldig. Ellers skulle hun på helsesjekk for lenge siden, men har aldri fått gjort det. Men har nå bestilt time, og skal på helsesjekk i slutten av desember. Hun skulle også fått markur for en stund siden, men dette får hun da nå snart. Blant annet muligens en vaksine også. Dette finner jeg ut når jeg har vært hos dyrlegen. Er ca. 2 uker til. Men kan noen forklare meg dette? Vi har bodd i denne leiligheten i snart 3 uker, men det virker ikke som hun trives her noe særlig. Bortsett ifra når vi er ute. Eller hvis det skjer noe kult, da er alt kult. Men det virker som hun ikke klarer å ta det med ro heller og være glad samtidig. Er spesielt verst på morgenen... Som om hun er deprimert. Før vekket hun meg også ofte. Rundt 9-10 tiden. Nå kan hun ligge og sove helt til jeg våkner. Og noen ganger våkner jeg 9 andre ganger 12 osv. Hun blir bare liggende og sove selv... Hater å ha det sånn! Er så stressende. Jeg vil jo at hunden min skal trives og gjør mitt beste hele tiden.
mysticmoo Skrevet 17. desember 2011 #2 Skrevet 17. desember 2011 Har hun kun vært slik siden dere flyttet? Og det er tre uker? Når hadde hun løpetid sist? Har hun/kan hun ha innbildt svangerskap?
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2011 #3 Skrevet 17. desember 2011 Hun var slik litt på slutten også, før vi flyttet til den nye leiligheten. Og sånn har hun vært siden.. Hm si, ca. litt over 1 måned har hun vært litt sånn. Hun ble nettopp ferdig med løpetid. Ca. 2 måneder siden. Innbilt svangerskap? Hva slags symptomer får man hvis man har innbilt svangerskap da? Gikk forresten nettopp en times tur med henne. Deilig med frisk luft og deilig for bikkja! Men hun kastet opp en gang, raskt. Litt sånn gult slim... Hun virket ikke dårlig i det hele tatt før hun kastet opp. Og hun virket enda piggere etter at hun spydde. Rart det der... Med en gang vi kom hjem igjen, spiste hun endelig litt av frokosten sin. Men ikke alt. Og nå har hun lagt seg i senga. Sover ikke, bare slapper av. Det er vel normalt tenker jeg, men håper ikke hun gjør det hele dagen.. Liksom, fram til neste gåtur. Men det kan jo hende hun har modnes litt og ikke er like "barnslig" som før og liker heller å slappe av enn å leke med bamsen sin... eller er det litt tidlig for en på hennes alder?
mysticmoo Skrevet 17. desember 2011 #4 Skrevet 17. desember 2011 Selv har jeg ikke erfaring med innbildt svangerskap, men det er visstnok nokså vanlig blant tisper idag. De blir gjerne deprimerte, får melkeproduksjon, kan finne på å styre med bamser og leker som om de var valper, o.l. Det er mange ulike symptomer, men de er de mest utbredte (om jeg ikke tar feil). Har hun noe utflod e.l? Drikker hun mer enn vanlig? Jeg tror jeg ville tatt henne til veterinær for å utelukke innbildt svangerskap (kan skje etter hver eneste løpetid og er litt av en påkjenning for tispene) og livmorbetennelse, som også kan skje opptil to måneder etter løptid. Livmorbetennelse kan være både 'åpen' og 'lukket', og om jeg ikke tar feil (har ikke tid til å sjekke opp) så er det få hunder som viser andre symptomer på en livmorbetennelse enn at de drikker mye og er slappe, lite matlyst, feber, kan tisse mye og gjerne illuktende utflod i tillegg. Når helseproblemer er utelukket ville jeg bare fortsatt som vanlig med vanlige turer og aktivisering, kanskje hun bare trenger tid til å tilpasse seg det nye stedet og dermed er litt 'deprimert'. Lykke til
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2011 #5 Skrevet 17. desember 2011 Hun drikker ikke så mye. Ikke mer enn til vanlig egentlig. Og det varierer veldig fra dag til dag om hun har matlyst eller ei. I går hadde hun en del matlyst, i dag ikke. Men hun har begynt å marker seg mye oftere i det siste, altså tisse. Hun tissr jo nesten ingenting, bare setter seg ned og slepper ut de restende dråpene hun har. Trodde hun markerte seg jeg?.. Godt jeg skal til dyrlegen om 2 uker da. Håper ikke det er noe galt! Har heller ikke lagt merke til noe særlig utflod.. Ikke noe som renner fra henne ihvertfall. Eller lukter for all del. (bare når hun har fylte analkjertler i rumpa) I forrige uke var hun veldig slapp i en dag. Sov hele dagen og spiste lite. Ville ikke ut. Så tenkte hun hadde litt feber den ene dagen. Ble fort bedre igjen dagen etterpå. Har på følelsen av at det er noe guffent her.. Kanskje som du sier, innbilt svangerskap eller livmorbetennelse :S Huffa...
mysticmoo Skrevet 17. desember 2011 #6 Skrevet 17. desember 2011 (endret) Det trenger ikke være så ille da, men var det jeg tenkte på først om det skulle være noe fysisk galt. Jeg ville tatt en vet-tur og utelukket fysiske plager og deretter tatt det derfra. Som nevnt kan hun jo være 'deprimert' og trenger tid til å bli vant til det nye stedet. Du må fortelle hvordan det går etter dyrlegebesøk EDIT: du kan jo også kopiere førsteinnlegget ditt og poste det på canis.no? Der er det mange som har god peiling, kanskje du får flere alternativer/noen som har opplevd det samme etter flytting. Endret 17. desember 2011 av mysticmoo
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2011 #7 Skrevet 17. desember 2011 Tusen takk for hjelpen, mysticmoo har sendt innlegget på canis.no. Skal oppdatere etter hvert 1
Minya Skrevet 20. desember 2011 #8 Skrevet 20. desember 2011 Hvis det viser seg at hun er frisk i kroppen, kan det hende at hun savner den hundevennen hun fikk hos besteforeldrene dine? I så tilfelle kunne det vært en tanke å gå til anskaffelse av en hund til, hvis dere har mulighet til det. Evt bli kjent med andre hunder i nabolaget og gå fellesturer. Men som tidligere nevnt i tråden, er det ihvertfall en ide med en vet.sjekk just in case.
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2011 #9 Skrevet 20. desember 2011 Ikke engang min "late" JRT ville vært fornøyd med hva hunden din får av trim. Etter hva jeg skjønner av hva du skriver så er hverdagen til hunden din det min får av trim på skikkelig late en sjelden gang. Hva med å dra til skogen i helger eller når du har fri og gå gode turer da? Gå noen kurs, lydighet, agility, spor el.l? Ellers enig i at en tur til veterinær er lurt når det er så endring i adferd.
xinnia Skrevet 21. desember 2011 #10 Skrevet 21. desember 2011 Høres ut som at tispen din har innbilt svangerskap, altså hun innbiller seg at hun skal ha valper. DA sover de nemlig mye. Det beste når de har slikt er å gi de myye trim og lite mat. Og helst ikke noe leker de kan "bruke som valper". Det går plutselig over:-)) Alle sier at tisper er såå enkle..vel, har også ei slik tispe og må bare si, hannhunder er MYYE enklere. Slipper disse hormonforandringene. Det gule slimet hun kastet opp er mavesyre, det bruker de å kaste opp når magesekken er tom. Ikke noe farlig, men gi henne noe mat. Ellers som en annen skrev her, virker som at hunden din er i lite aktivitet. en tur på 20 min er greit nok sånn til morgentur - men hun bør få mer enn det du beskriver. Kan du ikke sette opp en lapp på butikken ,eller på FB om det er noen i nærheten som vil være med dere på turer i skogen?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå