Gå til innhold

Kalorifattig middag?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva kan man egentlig spise til middag hvis man vil bli mett uten å få i seg så mange kalorier? Er det noen som har forslag til gode middager som inneholder rundt/max 500 kcal? Jeg prøver å slanke meg litt, og spise regelmessig gjennom dagen. Jeg har virkelig problemer med å holde meg på lavt kaloriinntak hvis jeg både skal få i meg 5 måltider for dag og i tillegg bli mett.

Jeg føler jeg må ha enten ris eller pasta for å bli mett, det hjelper ikke med masse grønnsaker. Supper metter ofte der og da, men det er jo mye væske i så man føler seg fortere mett. Hvis jeg spiser suppe eller mye grønnsaker, blir jeg like sulten igjen like etter jeg har spist. Jeg har undersøkt på ulike fullkornvarianter av ris og pasta, men selv om jeg har forstått det slik at det inneholder færre karbohydrater, så er det (minst) like mange kalorier i det.

Jeg spiser ikke fisk, svinekjøtt (blandet i noe annet er ok, men ikke rent svinekjøtt) eller poteter, men er veldig glad i kylling, kalkun og kjøttdeig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Marregutt

Det å spise seg slank er, etter min mening, en lite effektiv måte å få bort spekket på. Nå har jeg aldri hatt behov for å slanke meg selv. Men dersom kroppen din er vant til et visst kaloriinntak, og dette plutselig går drastisk ned, så vi lkroppen når du begynner å spise på mer normalt nivå lagre kaloriene i en mye høyere grad enn før. Dette er fordi den ikke vil bli "kalorifattig" som den har vært i slankeperioden.

Mitt tips er å heller spise nok, og få i seg nok kalorier slik at både hode og kropp har nok energi til en skikelig treningsøkt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her.

Jeg har en del fysiske skader og skavanker som gjør at jeg ikke kan trene så mye som jeg gjerne skulle ønske. Derfor prøver jeg nå å begrense kaloriene litt i tillegg. Jeg spiser ikke for lite, men synes det er vanskelig å bli mett uten å få i meg fryktelig mange kalorier. Jeg kunne jo ha kutta ut noen av måltidene, men tror at mange små måltider er bedre for forbrenningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marregutt

TS her.

Jeg har en del fysiske skader og skavanker som gjør at jeg ikke kan trene så mye som jeg gjerne skulle ønske. Derfor prøver jeg nå å begrense kaloriene litt i tillegg. Jeg spiser ikke for lite, men synes det er vanskelig å bli mett uten å få i meg fryktelig mange kalorier. Jeg kunne jo ha kutta ut noen av måltidene, men tror at mange små måltider er bedre for forbrenningen.

Åja, daså. Jeg er ingen slanke ekspert, men jeg vet at dersom kroppen blir fattig på en av sine nødvendigheter, så vil den lagre så mye av det den kan når den får tilgang til det igjen. Derfor så har jeg skjønt det slik at slanking gjennom dietter fort kan føre til såkalt jojo (yoyo?) slanking :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For å komme tilbake til topic :))

TS, liker du fiskekaker? Det er i alle fall veldig kalorifattig mat ifht at hvor mett du blir, og selv om det ikke er like bra som fisk så er det i alle fall noe :) Jeg liker å spise mine med makaroni eller pitabrød til. Ett pitabrød + 3 fiskekaker = 400 kcal

1 medium stor kyllingfilet + 50 gram ris (tørrvekt) = ca 340 kcal

150 g hjemmelagde karbonader (klapp sammen av karbonadedeig, salt og pepper, kjempelett) og en porsjon (200 g) potetmos = 360 kcal

Her har jeg bare skrevet "basisvarene" - du kan spe på med nesten så mye grønnsaker du vil (utenom mais og avokado) uten at det har noe særlig å si for kaloriinnholdet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor kalorifattige fiskekaker er kommer jo ann på hvordan man lager dem? Noen ganger putter jeg bacon i, og da blir de såklart mer kaloririke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine beste tips:

- torsk/sei. Bak den i ildfast form med masse grønnsaker og spis med f.eks en potet. Potet er bra!

- Salat med kylling, kyllingkjøttdeig eller karbonadedeig.

- Fiskesuppe. Lag bra bunnen, eller bruk en pose og tilsett fisk og masse grønt. Metter godt.

- Wok med byggris på siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint om dere kan lese startinnlegget før dere kommer med forslag - jeg har skrevet at jeg ikke spiser hverken fisk eller poteter, så ovnsbakt torsk med poteter er ikke noe for meg ;-)

Jeg klarer jo å holde meg under 500 kcal hvis jeg lager liten porsjon, men vil gjerne bli mett!

Honeydew: Hvilken type kjøtt må jeg bruke for å få karbonader med så lavt kaloriinnhold? I følge din utregning er det 120 kcal per 100g så det høres absolutt aktuelt ut :) Karbonader liker jeg kjempegodt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk vanlig karbonadedeig, feks fra Gilde, og tilsett kun litt salt og pepper :) Stekes i en bitteliten mengde smakløs olje, feks solsikke eller raps, eller litt smør. Jeg synes de blir både gode og saftige :)

Ellers har jeg et tips til når det gjelder kjøtt-/karbonadedeig. Rett etter du har stekt kjøttdeigen, altså mens den fremdeles er varm og saftig, samler du alt kjøttet på ene siden av pannen og setter den litt på hell (slik at kjøttet ligger "øverst"), akkurat nok til at fettet kan renne av uten at kjøttet også ramler nedover (kan også "holde det igjen" med feks en stekespade). La det stå slik i et par minutter, da har myyye av fettet rukket å renne vekk. Så spar du bare opp kjøttet og evt varmer det litt på nytt (etter å ha tatt bort det overflødige fettet fra pannen).

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint om dere kan lese startinnlegget før dere kommer med forslag - jeg har skrevet at jeg ikke spiser hverken fisk eller poteter, så ovnsbakt torsk med poteter er ikke noe for meg ;-)

Jeg klarer jo å holde meg under 500 kcal hvis jeg lager liten porsjon, men vil gjerne bli mett!

Honeydew: Hvilken type kjøtt må jeg bruke for å få karbonader med så lavt kaloriinnhold? I følge din utregning er det 120 kcal per 100g så det høres absolutt aktuelt ut :) Karbonader liker jeg kjempegodt!

Beklager :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ms_kwang

kalorifattig måltid for deg som ønsker å gå ned i vekt(?)

Frokost: -den skipper vi-

Lunch: -har vi ikke tid til-

Middag:1 glass vann + 1 salat blad+2 cherry tomater.

Dessert: 3 jordbær.

Kvelds: 1 kopp varm te + 1 knekkebrød (uten smør & pålegg)

Bon apetitt ;)

neida, beklager bare måtte :fnise:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Annbefaler TS å ønske seg Grete Rode boka "lett og lettvindt" til jul. Der er det masse magre middager, som er gode og kjappe og som inneholder "vanlige" ingredienser (som man får på de fleste matbutikker). Jeg er absolutt ikke "frelst" på Grete Rode, jeg har aldri en gang telt kalorier, men det er likevel min mest brukte kokebok.

Denne kyllinggryta er en favoritt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 uker senere...

Bruk vanlig karbonadedeig, feks fra Gilde, og tilsett kun litt salt og pepper :) Stekes i en bitteliten mengde smakløs olje, feks solsikke eller raps, eller litt smør. Jeg synes de blir både gode og saftige :)

Ellers har jeg et tips til når det gjelder kjøtt-/karbonadedeig. Rett etter du har stekt kjøttdeigen, altså mens den fremdeles er varm og saftig, samler du alt kjøttet på ene siden av pannen og setter den litt på hell (slik at kjøttet ligger "øverst"), akkurat nok til at fettet kan renne av uten at kjøttet også ramler nedover (kan også "holde det igjen" med feks en stekespade). La det stå slik i et par minutter, da har myyye av fettet rukket å renne vekk. Så spar du bare opp kjøttet og evt varmer det litt på nytt (etter å ha tatt bort det overflødige fettet fra pannen).

Lette litt etter kalorifattige retter, og fant denne gamle tråden. Vi blir jo litt fanatiske ;) Men god ide å få rent av karbonadene for fettet tar dem!

Selv må jeg bare innrømme at jeg bruker vekta både sent og tidlig, hender jeg veier meg før jeg spiser middag også :fnise:

Og når jeg veier meg tar jeg av klokka, hårstrikk osv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er medlem av veklubb.no på vg, og der finnes det utrolig mange oppskrifter som er sunne og gode. Det er også opplyst kaloriinnhold for hver middagsposjon. Det koster penger, men jeg kunne godt betalt den summen bare for oppskriftene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ha avokado i salaten, det metter godt. En del kalorier i avokado, men sunt og mettende. ;)

Ellers blir jeg gjerne mer mett av ovnsbakte grønnsaker til middag. Ha det du liker av grønnsaker (syns squash og sopp metter godt, gulrøtter, løk og hele hvitløksfedd gir deilig smak til kraften) i ildfast form med litt olje, sojasaus og evt litt balsamico. Ha folie over og stek i ovn i 30-40 min, alt etter når grønnsakene er møre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...