AnonymBruker Skrevet 17. desember 2011 #1 Skrevet 17. desember 2011 Om du hadde et barn på 4-5 år, ville du syns at det var greit at barnet ditt kokm gående alene hjem etter et besøk hos en venn? Datteren min ville besøke en venninne som bor i nærheten, vi bor i et "trygt" boligfelt. Jeg sier "trygt" fordi man vet aldri ... Iallfall skulle de hun besøkte plutselig bort, og da sendte de bare henne hjem. Jeg ble litt sjokkert, fordi de kunne jo kjørt henne trygt hjem...Det ville jeg gjort! For å fortelle hele historien, så ville datteren min besøke denne venninnen, og det var greit. Jeg sa at jeg ble borte 1 time, så jeg spurte om det var greit datteren min var der, noe som var helt greit ifølge moren. Det som skjedde var at moren skulle ut noen ærend selv, så faren var hjemme med barna. Men så skulle han plutselig noe også, så han tok med seg barna sine, men sa at datteren min måtte gå hjem ... Jeg var jo ikke hjemme da, så da det hadde gått en time gikk jeg bort der hun skulle vært, men ingen var hjemme. Så jeg tenkte de hadde kjørt hjem datteren min, noe de ikke hadde gjort. Da jeg kom hjem hadde datteren min gjemt seg i lekehuset og hun gråt og var redd... Jeg vet ikke med dere, men jeg syns det var sjokkerende at datteren min hadde gått hjem alene ... Hun var jo bare 4,5 år! Er det slik at menn ikke tenker så langt? Jeg møtte moren litt senere, og hun beklaget hendelsen. Hun sa at det skulle aldri skjedd. Ble litt rotete skrevet, jeg ble litt satt ut av det hele...
Djungelvrål Skrevet 17. desember 2011 #2 Skrevet 17. desember 2011 Lar du henne ikke leke ute alene heller da? 1
xante Skrevet 17. desember 2011 #3 Skrevet 17. desember 2011 Jeg syns det var litt synd at de ikke ringte og sjekka at du var hjemme først iallefall, så du kunne hente ho om du ville eller gå i møte. 1
Gjest Gjest Skrevet 17. desember 2011 #5 Skrevet 17. desember 2011 Selvsagt er det ikke greit, og dette er noe du må ta opp med dem. Et så lite barn kan følge impuls og ikke gå rett hjem, men i stedet vandre avsted på egenhånd. Det kan også bli med fremmede, fordi barnet ikke har den kritiske bedømmelsesevnen som de eldre har. 6
Gjest uAnonymBruker Skrevet 17. desember 2011 #6 Skrevet 17. desember 2011 Det er helt klart ikke greit. Selve det å gå hjem delen har jeg ikke noen stor formening om, men man sender ikke et så lite barn avgårde uten å være sikker på at det er noen hjemme til å slippe barnet inn. 4
mufi Skrevet 17. desember 2011 #7 Skrevet 17. desember 2011 Jeg må si at jeg synes ikke det er greit, og jeg hadde aldri gjort det selv. I disse tider har de fleste mobiltelefon også, så de kunne i det minste prøvd å få tak i deg. 4,5 år er ikke mye selv om det er forskjell på barn i den alderen og. 5
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2011 #8 Skrevet 17. desember 2011 Du får merke ungen med GPS og så dytter du den bare ut døra. Feks legge en sånn en i sekken!
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2011 #9 Skrevet 17. desember 2011 Må nevnes at for 15-20 år siden gikk både meg og broren min rundt alene i en alder av 4-5 år ute, nett over gata, bort til skoleområdet, end til bestemor. Det var jo bare en 800 meters avstand men herregud, tror ikke noen tenkte noe ondt om det da. Streng beskjed om aldri å ta i mot godteri fra fremmede eller liknende. 2
Gjest PseudonymBruker Skrevet 17. desember 2011 #11 Skrevet 17. desember 2011 (endret) Lar du henne ikke leke ute alene heller da? Å la en unge leke ute mens man følger jevnlig med i vinduet, er IKKE det samme som når ingen faktisk har peil på hvor ungen er et tidsrom. Man sender ikke en unge ut sånn , for å gå hjem aleine,uten å ha sagt fra til dem som venter på ungen og kan ta imot barnet. Går ungen seg bort, blir lokket vekk et sted, eller noe annet, så er det ingen som reagerer innen rimelig tid! Man MÅ dessuten si fra dersom man endrer på avtalen man hadde med ungens mamma om at barnet var der.Plutselig vet jo ikke mor hva sitt eget barn er i gang med. Nei, dette her syns jeg var ELENDIG vurderingsevne av den faren. Og jeg har ikke unge sjøl en gang. (Bare nevøer og nieser, i tillegg til å ha hatt småsøsken.) Og en unge på 4 år ville jeg toppen sendt aleine hjem forbi to-tre hus i den samme veien/til nabohuset/ned trappa i en blokk, mens mor visste om det.Aldri ut og gå aleine der det feks kan komme biler og gudveithva. Nei, det der bør du ta opp på en høflig måte, TS. Det var ikke trygt for ungen din, etter min mening. Endret 17. desember 2011 av PseudonymBruker 8
Gjest PseudonymBruker Skrevet 17. desember 2011 #12 Skrevet 17. desember 2011 Må nevnes at for 15-20 år siden gikk både meg og broren min rundt alene i en alder av 4-5 år ute, nett over gata, bort til skoleområdet, end til bestemor. Det var jo bare en 800 meters avstand men herregud, tror ikke noen tenkte noe ondt om det da. Streng beskjed om aldri å ta i mot godteri fra fremmede eller liknende. De fulgte nok nøye med på dere,og at dere faktisk dukket opp hos Besta, selv om du ikke har noen erindringer om akkurat den biten... 3
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2011 #13 Skrevet 17. desember 2011 De fulgte nok nøye med på dere,og at dere faktisk dukket opp hos Besta, selv om du ikke har noen erindringer om akkurat den biten... Nja, du går innimellom hus, bak blokkene vi bodde i, frem og tilbake, skoleområdet kan de bare se helt ytterste hjørnet av og når vi skulle til bestemor så kan du bare se de første 2-300 meterene. Dette var i Indre Arna utenfor Bergen. Realiteten er at ungen din kan bli snappet opp like lett utenfor ei boligblokk som inne i hagen din mens du står på kjøkkenet som han kan 500 meter nedi gata mot lekeplassen.. Risikoen er alltid til stede på samme måte som at han kan bli påkjørt, få hjertestans eller falle av verandaen. Kan ikke beskyttes mot alt Bor du i ett trygt nabolag med skilter som minner sjåfører om at barn leker i gatene. Så kan du ganske greit slippe dem løs 4
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2011 #14 Skrevet 17. desember 2011 Det tar 3-4 minutt å gå, også er det ikke alle som er 4,5 år som kan veien så godt... Jeg bor i en stor by, og selv om vi bort et godt stykke fra sentrum, så tar det bare 5-10 minutt å kjøre til sentrum.
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2011 #15 Skrevet 17. desember 2011 Foreslår at du tester, la ham gå hjemmefra "alene" mens du sniker bak nermeste hekk. 1
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2011 #16 Skrevet 17. desember 2011 Lar du henne ikke leke ute alene heller da? Nei, jeg er alltid med når hun vil leke ute alene. Om hun er med andre barn, går det greit, men da er de enten i hagen vår eller i hagen til et av barna. 1
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2011 #17 Skrevet 17. desember 2011 Nei, det er langt fra greit! Jeg hadde blitt veldig sint om noen hadde latt min 4 åring gå alene hjem og det uten å ha sjekket om noen faktisk var hjemme. Å la barnet være ute "alene" er noe helt annet, da vet man hvor det er og man følger med. Min 4 åring får gå alene til besteforeldrene som bor ved siden av oss, men da står jeg på verandaen og ser på hele tiden og kan snakke med barnet. Vi bor i et veldig rolig strøk. Jeg hadde ikke sluppet barnet alene den samme veien uten at jeg sto å så på. 1
Gjesten Skrevet 17. desember 2011 #18 Skrevet 17. desember 2011 Absolutt ikke greit å sende et så lite barn hjem uten å vite at det er noen der til å ta henne imot. Men nå har du jo faktisk sagt fra til den andre moren, som også beklaget sterkt og var enig i at det var en tabbe. Da kan du gå ut fra at hun prater med mannen sin om det, og at dette ikke skjer igjen. Så hvorfor lage mer storm? 3
altflyter Skrevet 17. desember 2011 #19 Skrevet 17. desember 2011 At et så lite barn går alene, kan være greit om man kjenner barnet godt, det er trygt på seg selv, vet at det kan veien, det er kort vei osv. Men å sende et barn ut alene uten å si ifra er galskap. Jeg ville blitt forbanna om jeg var deg.
Gjest Gjest Skrevet 17. desember 2011 #20 Skrevet 17. desember 2011 mine unger går alene til venner i feltet her som jeg vet hvem er. jeg har også sikret meg tlf nr til alle vennene rundom her slik at det skal vere lettere å finne ungene igjen.. men sender dem ikke alene vist det er veldig mørkt ute,spørr altid unger som kommer til oss hvor lenge dei får lov å vere og sender hjem når tiden er der. vi hhar alle en slutt tid på kl 18 da skal alle unger hjem kvar til sitt om ikke annet er avtalt. viktig å informere ungene om at dei ikke skal sitte på med bli,ta mot snop,etc av fremede.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå