Gå til innhold

Å ta inn en utvekslingselev

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen her som har erfaring med å ha en utvekslingselev boende hos seg?

Hva var forventet av dere?

Hvor mye kostet det dere økonomisk?

Hva har dere igjen for det i ettertid?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har ikke erfaring med å ha noen boende hos meg, men jeg har selv vært utvekslingsstudent så jeg kan ihvertfall komme med de erfaringene jeg har hatt. :jepp:

Det viktigste som er forventet av en vertsfamilie er vel at man skal motta utvekslingsstudenten som om den tilhører familien. Evt. kjøre til skole og fritidsaktiviteter, hjelpe med lekser, oppmuntre til å snakke norsk, ta med på ferie (dersom aktuelt) osv. Ja, behandle vedkommende som et familiemedlem. Det gjelder også husarbeid forresten. ;) Å bli behandlet som et familiemedlem er kjempeviktig. Det er nemlig ikke noen dans på roser å reise langt hjemmefra som 17-åring, helt mutters alene i et land hvor man ikke snakker språket.

Jeg fikk ikke lommepenger av familien min, men alt annet betalte de. Mat (selvsagt), busskort, skolekantine osv. Jeg vil si at jeg bodde hos en familie med litt mindre enn gjennomsnittlig lønn i Frankrike.

Familien jeg bodde hos har i ettertid blitt som en utvidelse av min egen familie. Jeg kaller dem for mamma, pappa og søstre (jeg er til og med blitt tante til to vakre jenter!) og vi har jevnlig kontakt. Jeg reiser som regel ned annethvert år med mannen min, og nå også datteren vår (som har fått seg en helt egen bonusfamilie). Hele gjengen (de var 14 stk) kom til Norge for å feire bryllupet vårt og hele min familie (vi var 8 stk, inkludert bestefar :fnise: ) reiste ned der nå i sommer for å feire bryllupet til en av søstrene mine.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...