Gå til innhold

Fjernet ulveklør

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var hos dyrlegen på tirsdag og fikk fjernet to ulveklør som var på baklabbene. Problemet er at det ble en god del info så jeg husker ikke hva damen sa om hvor lenge hun skulle gå med bandasjer.

Hva er normalt ved sånne operasjoner?

Var på sjekk i dag, men alt gikk så fort så jeg fikk liksom ikke tid til å spørre om noe.

Hun hadde bandasjer på da vi kom til timen, men hun sa at hun ikke kom til å legge på ny bandasje i dag. Vil det si at jeg heller ikke trenger å ha på bandasje? Hun ble sydd med selvoppløselig tråd, men hvor lenge bruker slike sting å holde?

Jeg vet at hunden skal holdes tørr på labbene så jeg kjøpte to vanntette potesokker som går over hasespissene. Problemet er at jeg har med en valp på 7 mnder å gjøre så hun løper og springer, er generelt helt vill når vi skal på en liten luftetur, noe som gjør at sokkene bare flyr avgårde! :fnise:

Jeg har brukt et gammelt par av mine sokker som jeg har teipet på, noe som fungerer mye bedre enn sokkene, men dyrlegen sa at jeg ikke burde bruke disse da de ikke er vanntette og det bare vil bli bakterier på de. Sant nok, men bedre med litt beskyttelse enn ingen der hun lister seg opp i snøen...?

Jeg har en hund til så det er litt vanskelig å følge med på hva begge to gjør samtidlig.

Tips og råd å komme med?

Og hvor lenge må valpen forholde seg rolig, og når kan hun begynne å løpe og leke seg igjen? Tenker da også på i snøen. Får jo så dårlig samvittighet over å kjefte på henne når hun får slike hyperaktive tendenser, vil jo gjerne at hun skal få leke seg, men vil jo heller ikke at stingene og såret skal gå opp. :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan du bruke det ene sokkeparet inni det andre? For eksempel de sokkene som funker best (dine) inni de andre sokkene? Og eventuelt tape de ytterste sokkene til de innerste, i tillegg til å tape de innerste som "vanlig"..?

Skrevet

Har tenkt på å teipe de ytterste sokkene (potesokkene), men siden det både er "snurping" øverst + borrelåsbånd på de sokkene så burde de jo i teorien holde seg på sokken :)

Er redd for å snurpe igjen for mye samt teipe igjen for hardt, men det er vel bare det som skal til for å holde de der da sikkert :)

Skrevet

Er jo verdt forsøket, da. Og om dine sokker er litt lengre, og henger godt, trenger du jo ikke tape de andre spesielt stramt, da er det jo bare for å få dem til å henge, liksom. =)

Skrevet (endret)

*dobbelpost*

Endret av Raven Emerald
Skrevet

Sant nok! :)

Får utforske litt mere i morgen før vi skal ut på luftetur.

Skrevet

Dersom de på veterinær kontoret IKKE har lagt på noen ny bandasje, ville jeg latt det være. Skal den ut å "spole" i sølen, kan du teipe på en sokk.

Men så lenge såret ser tørt og det ikke kommer noe puss ut hadde jeg latt det være uten noe.

Skrevet

Hun sa at såret så veldig fint ut, og jeg har selv sett på det med jevne mellomrom nå og ser at det er fint, ingen blødninger eller verk. Ikke slikker hun seg på sårene når hun får gå uten bandasje heller. Men med en gang hun får på bandasjen så begynner hun å klø pg vil ha den av. Så kanskje like greit å gå uten. :)

Prøvde atter en gang med potesokker, men de blir nok bare gjemt langt inn i en skuff! Vanlige sokker fungerer mye bedre. "Dobbelsokk" fungerte heller ikke...

Men noen som vet hvor lang tid det skal ta før stingene løser seg opp? Får ta en telefon til klinikken i morgen og høre for sikkerhets skyld. Har tydligvis glemt en god del viktig informasjon. :sjenert:

Skrevet

De forsvinner av seg selv innen ca 14 dager mener jeg å huske.

SÅ lenge hun lar såret være i fred, og det ser tørt og fint ut som du sier. Trenger du ikke å bekymre deg.

Kos dere i solen. ( det er ihvertfall sol og en herlig dag her jeg bor:-))

Skrevet

Jeg hadde stort hell med de paws sokkene, de som er av gummi og ser ut som ballonger.

Satt utrolig godt og er helt vanntette!

Gjest Wolfmoon
Skrevet

Har du prøvd motsatt, altså potesokk innerst og dine ytterst? Det spiller jo ingen rolle om dine sokker blir våte, bare såret er tørt ;)

Skrevet

Well... Med en overivrig valp som har vært rolig alt for lenge så måtte det jo bare gå galt. Hun smatt ut at bandet i dag og løp som en gal (og meget lykkelig!) valp rundt i snøen for å leke og få ut energi. Nå er ikke sårene like fine lengre :tristbla:

Veldig vanskelig å forklare, men det ser rødt og litt sprikende ut nå, stikker ut litt tråd her og der. Virker som det har åpnet seg.

Får ringe dyrlegen i morgen og forklare situasjonen.

Ikke lett å holde en 7 mnder gammel valp rolig over lengre tid tydligvis :rodmer:

Om det blir en tur til dyrlege i morgen så blir sokkene med! Nå får de lære meg hvordan de skal taes på. :fnise:

Skrevet

Jeg ville aldri spurt her, det opplagte er jo å ringe veterinæren og høre med dem.

• Liker 1
Skrevet

Hehe, så du mener at det ikke er verdt å gi det en sjanse?

Synes jeg fikk ok med råd, jeg.

Var forresten til dyrlegen i dag. Sårene hadde visst ikke gått opp så mye som jeg hadde trodd og det var ikke nødvendig med ny behandling. Og jeg fikk dessuten svar på hvor lenge hun skal gå med sokker ute, samt at bandasje ikke lengre er nødvendig inne. :)

Skrevet

Hehe, så du mener at det ikke er verdt å gi det en sjanse?

Ja, fordi det som skrives her kan være feil. Du må ikke være så redd for å ringe og spørre.

• Liker 1
Gjest Wolfmoon
Skrevet

Nå skrev ts innlegget klokken 23 i går kveld. Jeg vil tro at man ikke får kontakt med dyrlege på det tidspunktet, spesielt når det ikke er akutt, og ts sier jo at hun skulle ringe dyrlege i det samme innlegget.

At man skriver her i mellomstunder ser jeg virkelig ikke problemet med, men selvfølgelig skal man ta ting med en klype salt her også!

Skrevet

Nå skrev ts innlegget klokken 23 i går kveld. Jeg vil tro at man ikke får kontakt med dyrlege på det tidspunktet, spesielt når det ikke er akutt, og ts sier jo at hun skulle ringe dyrlege i det samme innlegget.

At man skriver her i mellomstunder ser jeg virkelig ikke problemet med, men selvfølgelig skal man ta ting med en klype salt her også!

Hvis TS kom på det her kl 23, så kan jeg til en viss grad skjønne at h*n spør her.

Men da ville jeg ringt veterinær neste dag.

Skrevet

Det var jo også det jeg gjorde da! Såret så ikke ille ut, det så bare ut som om det hadde åpnet seg litt. Ingen blødninger, og hunden så heller ikke ut til å ha vondt, så jeg så an saken og syntes ikke det var en sak som var så alvorlig at jeg måtte ha ringt dyrlege med en gang.

Hadde hunden derimot blitt angrepet av en elg og blødd fra nesen så hadde jeg selvfølgelig tatt hunden til dyrlege med en gang. Men det var heldigvis ikke tilfelle her.

Men nå har jeg uansett vært til dyrlegen og alt er bare fryd og gammen.

Et lite tips er forresten å lese hva som står før du kommer med krass kritikk. :kjefte:

Gjest Wolfmoon
Skrevet

Enig med deg TS. Selvfølgelig skal man ta råd herfra med en klype salt, spesielt når det gjelder ting som skader og lignende, men man bør kunne skrive her inne for tips eller andres historier, spesielt når man skriver at man skal ta kontakt med dyrlege :klem:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...