Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

En bør ikke gi tran og i tillegg gi oljer som inneholder de fettløselige vitaminer i f.eks grøt. Såklart en kan gi mat som er stekt i rapsolje, men det er litt annet.... Gir du tran så skal du ikke gi D-vitamindråper.

Det er riktig at man ikke skal gi tran om man gir D-vitamin-dråper(fordi begge inneholder D vitamin), men det er helt feil at man ikke skal gi tran om man tilsetter olivenolje osv i mat! Olivenolje er kjempesunt, spiser det masse selv (i tillegg til tran) Det er ikke D vitaminer i olivenolje........

Endret av SummerJoy
  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Hva mener du med dette?

Det er bare Tran som er tilsatt A og D (og E?) vitamin i tilegg til å inneholde omega 3. Man står ikke i fare for å få noe overdose av disse ved å tilsette olje i maten i tilegg til tran.

Jo, man kan bli forgiftet av overdose av de fettløselige vitaminer. A, D, E, K er fettløselige, B og C er vannløselige. Tar du f.eks for mye C-vit (som mange gjør når de kjenner på en forkjølelse) så opplever du diare, men det blir skilt ut via urin. De fettløselige blir lagret i kroppen og er ikke heldig. Dette lærte jeg på studiet.

Må redigere meg selv her;

bruk av olivenolje i mat, eller f.eks solsikkeolje til steking av mat utgjør innmari lite ADEK-oljer. Ren tilsetting i form av tran, kaplser, Udos Choise er konsentrert og mye sterkere. Selv om du bruker olivenolje i salater så bør du, med mindre du spiser fet fisk 3 ganger i uka, ta tilskudd av omege 3-6-9 fettsyrer.

Endret av maya76
Skrevet

Jo, man kan bli forgiftet av overdose av de fettløselige vitaminer. A, D, E, K er fettløselige, B og C er vannløselige. Tar du f.eks for mye C-vit (som mange gjør når de kjenner på en forkjølelse) så opplever du diare, men det blir skilt ut via urin. De fettløselige blir lagret i kroppen og er ikke heldig. Dette lærte jeg på studiet.

Kan du fortelle meg hvilke oljer du mener som er tilsatt vitamin A, D, E OG K?

Meg bekjent er det bare Tran som er tilsatt A, D og E, og Sanasol kanskje, men er vel ikke akkurat det vi snakker om her...

Skrevet

Selv om du bruker olivenolje i salater så bør du, med mindre du spiser fet fisk 3 ganger i uka, ta tilskudd av omege 3-6-9 fettsyrer.

Det er jo akkurat det jeg sier. Man skal bruke tran i tillegg til nevnte matoljer.

Skrevet

Kan du fortelle meg hvilke oljer du mener som er tilsatt vitamin A, D, E OG K?

Meg bekjent er det bare Tran som er tilsatt A, D og E, og Sanasol kanskje, men er vel ikke akkurat det vi snakker om her...

Jeg redigerte det tidligere innlegget mitt...

Men sanasol er mere søtt enn sunt....biovit er å foretrekke. Av oljer som tilskudd vil jeg anbefale Udos Choice eller Eskimo. Hos oss tar vi alle multivitamin som er uten de fettløselige (fåes kjøpt på apotek) i tillegg til Udo (meg og mannen) og eskimo til barna. Innrømmer gjerne at vi ikke er så gode på fet fisk 3 ganger i uka....

Skrevet (endret)

Jeg redigerte det tidligere innlegget mitt...

Men sanasol er mere søtt enn sunt....biovit er å foretrekke. Av oljer som tilskudd vil jeg anbefale Udos Choice eller Eskimo. Hos oss tar vi alle multivitamin som er uten de fettløselige (fåes kjøpt på apotek) i tillegg til Udo (meg og mannen) og eskimo til barna. Innrømmer gjerne at vi ikke er så gode på fet fisk 3 ganger i uka....

Nå var vel ikke dette en diskusjon om hvilken tran eller sanasol-type man ønsker, men en diskusjon om hvilken olje man bør tilsette i maten . (i tillegg til tran)

Ble mye rot her, men TS:

Bruk altså i hovedsak kaldpresset oliven og raps, de inneholder enumettet fett som bør utgjøre hoveddelen av fettinntaket. Spis det selv også, ikke bare gi til barnet..

Kokosolje kan du bruke en gang i blant, men mettet fett er ikke noe vi ha i motsetning til enumettet fett, så jeg ville ikke tilsatt barnemat dette bevisst, for da fortrenger det jo de andre oljene som er essensielle. Linfrøolje er først og fremst en omega 3 kilde (som tran), kan brukes den også, i variasjon med oliven og raps.

Endret av SummerJoy
Skrevet

Eller gjør det enkelt, gi D-vit dråper som du får kjøpt på apoteket. Smaker ingenting, og det er bare noem dråper på et skje... :gjeiper:

• Liker 1
Skrevet

Kan jeg få spørre hva som er forskjellen på kald- og varm(?)presset rapsolje? Vi har brukt vanlig First Price rapsolje hele tiden. Regner med det er fy-olje da? :sjenert:

Gjest frøken am
Skrevet (endret)

TS her. Takk for svar. Var en grunn til at jeg spurte før jeg brukte den for å si det sånn...

(Bruker oljen kun til steking og noen ganger baking ellers, er den virkelig så ille olje til dette formålet også eller er det kun ille å spise "rå")

Jeg skal kjøpe Udos Choice eller en av de kaldpressede dere foreslår. Hun får stort sett tran ellers, men etter at vi startet med mat har det vært vanskeligere å få i henne tranen. Virker som om hun har oppdaget så mye gode smaker at tran ikke er så populært lenger. Spyter den i alle fall ofte ut igjen, noe hun ikke gjorde før.

Men er det dumt å gi både tran og olje i maten?

Og hvorfor er kokosolje bra? Trodde det var mettet fett som ikke er så gunstig... :klo:

Bra KG kan lære meg ting om matoljer :jepp:

Kokosolje har tidligere fått og får til dels enda, mye pes for at den inneholder veldig mye mettet fett. Den består av 92 % mettede fettsyrer, 5,8% enumettede og 1,8% flerumettede. Men det som er spesielt med kokosoljen er at av de mettede fettsyrene så er 63% mellomlange fettsyrer, som nyere forskning viser er de fettsyrene som kroppen vår har veldig godt av. Dette fettet blir nemlig ikke lagret i kroppen, men absorberes lett i cellene og frigis deretter som energi. Kokosolje inneholder ca. 50% av laurinsyre, denne fettsyren finnes også i morsmelk, men da bare 12%. Laurinsyre er med på å beskytte spedbarnet som drikker morsmelk mot infeksjoner og bygger opp immunforsvaret. Denne samme egenskapen har kokosoljen, og kan derfor være med på å beskytte oss mot forkjølelse og andre sykdommer.

;)

Edit: du kan FINT bruke BARE kokosfett og slutte med raps og alt ant.

Selv om noen mener motsatt.

Vi steker kun i kokos, og her får vi i oss minimum 2-3 ss kokosolje hver dag.

Dessuten holder metthetsfølelsen mye lenger med kokosolje!

Endret av frøken am
Skrevet

Dette var jammen meg en tråd med mye informasjon som jeg ikke hadde fra før! Nå skal jeg bytte ut vita hjertegod oljen som står i skapet!

Kan kokosolje brukes både på høy og lav temperatur? Og hvem av dem var det som ikke hadde smak? Fåes på helsekost?

Takk dere vise kvinner :klemmer:

Gjest frøken am
Skrevet

Dette var jammen meg en tråd med mye informasjon som jeg ikke hadde fra før! Nå skal jeg bytte ut vita hjertegod oljen som står i skapet!

Kan kokosolje brukes både på høy og lav temperatur? Og hvem av dem var det som ikke hadde smak? Fåes på helsekost?

Du kan finne på Meny! :jepp: og helt sikkert helsekost.

De er dog dyr, vi handler vår fra iHerb, en kg ca om gangen, http://www.iherb.com/Garden-of-Life-Living-Foods-Coconut-Oil-Extra-Virgin-32-fl-oz-946ml/11662?at=0 .

Den uten smak kan jeg finne link til senere.

Det som er så flott med kokosfett er at den ikke ødelegges når den varmes opp!! Slik om andre oljer. Den tåler mye høyere temperatur.

Derfor sverger jeg til kokosolje! :fnise:

Skrevet

Kokosolje har tidligere fått og får til dels enda, mye pes for at den inneholder veldig mye mettet fett. Den består av 92 % mettede fettsyrer, 5,8% enumettede og 1,8% flerumettede. Men det som er spesielt med kokosoljen er at av de mettede fettsyrene så er 63% mellomlange fettsyrer, som nyere forskning viser er de fettsyrene som kroppen vår har veldig godt av. Dette fettet blir nemlig ikke lagret i kroppen, men absorberes lett i cellene og frigis deretter som energi. Kokosolje inneholder ca. 50% av laurinsyre, denne fettsyren finnes også i morsmelk, men da bare 12%. Laurinsyre er med på å beskytte spedbarnet som drikker morsmelk mot infeksjoner og bygger opp immunforsvaret. Denne samme egenskapen har kokosoljen, og kan derfor være med på å beskytte oss mot forkjølelse og andre sykdommer.

;)

Edit: du kan FINT bruke BARE kokosfett og slutte med raps og alt ant.

Vi steker kun i kokos, og her får vi i oss minimum 2-3 ss kokosolje hver dag.

Dessuten holder metthetsfølelsen mye lenger med kokosolje!

Med mindre man har et kosthold rikt på enumettete fettsyrer så er det ingen god ide å kutte ut alle andre matoljer til fordel for kokosolje. Olivenolje har også mange gode egenskaper utover å tilføre livsviktig fett. Kokosolje er bra innimellom, og kokosfett er det man burde steke i, men kokosolje burde ikke erstatte andre oljer. Skjønner ikke hvorfor man skal kutte ut, når det å variere med ulike er det beste.

Skrevet

Kan jeg få spørre hva som er forskjellen på kald- og varm(?)presset rapsolje? Vi har brukt vanlig First Price rapsolje hele tiden. Regner med det er fy-olje da? :sjenert:

Forskjeller ligger i fremstillingen. Oljene tåler ikke høy varme, da blir de ødelagt, mister sine gode egenskaper, og blir også i værste fall skadelige og billige merker blir laget ved oppvarming.

Skrevet

Ja, kokosolje kan brukes på både høy og lav temperatur, og burde være førstevalg i forbindelse med steking på høy temperatur (klarnet smør kan også brukes). Jeg kjøper kokosfett uten smak, cocosa, på helsekost. :)

Skrevet

Jeg bruker oljene fra Cocosa. Den med grønn etikette er kaldpresset og den med brun er uten smak og brukes til steking etc.

Den grønne bruker jeg som tilsetting i mat og som "skjønnhetsprodukt", dvs jeg bruker den på fuktig hud etter dusj, blander med hårkår eller bruker den i hår og hodebunn alene over natten. Vaskes lett ut av håret med bare balsam i motsetning til f.eks. olivenolje.

Fåes på helsekost og den hender ofte at de er på tilbud, så passer på å kjøpe da.

Når den grønne (extra virgin) tilsettes i kosten, så begynn veldig forsiktig, med en teskje. Fett kan lett føre til kvalme når man ikke er vant til det og forbinder man kvalmen med kokossmaken er jo det dumt.

Gjest frøken am
Skrevet

Man må ikke ha olje fremstilt på den måten.

Gjennom nøtter og andre matvarer (hempfrø, chiafrø feks), gir masse gode fettsyrer bl.a.

DERFOR har vi kuttet ut de andre oljene.

Skrevet

Man må ikke ha olje fremstilt på den måten.

Gjennom nøtter og andre matvarer (hempfrø, chiafrø feks), gir masse gode fettsyrer bl.a.

DERFOR har vi kuttet ut de andre oljene.

Ja, men nå vet du jo ingenting om trådstarter sitt kosthold, så jeg syns ikke du da bør si til henne at hun fint kan kutte ut alle oljer til fordel for en olje bestående av for det meste mettet fett.

Gjest frøken am
Skrevet (endret)

Ja, men nå vet du jo ingenting om trådstarter sitt kosthold, så jeg syns ikke du da bør si til henne at hun fint kan kutte ut alle oljer til fordel for en olje bestående av for det meste mettet fett.

... Jeg skrev IKKE at HUN skulle kutte ut oljer. Jeg sa at VI har gjort det.

I tillegg kom jeg med andre alternativer og forslag, og hvis man bytter annen olje mot det er det IKKENO problem å kutte disse oljene dere prater om...

Du får lese deg opp om kokosolje hvis du tror den er usunn. For det er den ikke.

Spør om link om det trengs.

Endret av frøken am
  • Liker 2
Skrevet

... Jeg skrev IKKE at HUN skulle kutte ut oljer. Jeg sa at VI har gjort det.

I tillegg kom jeg med andre alternativer og forslag, og hvis man bytter annen olje mot det er det IKKENO problem å kutte disse oljene dere prater om...

Du får lese deg opp om kokosolje hvis du tror den er usunn. For det er den ikke.

Spør om link om det trengs.

Du skrev jo at hun FINT kunne kutte ut alle andre oljer, til fordel for kokosolje!

du kan FINT bruke BARE kokosfett og slutte med raps og alt ant.

Og jeg har da aldri sagt at kokosolje er usunt, men fettet den inneholder er ikke livsviktig for en baby i motsetning til hva andre fett-typer er.

Gjest frøken am
Skrevet (endret)

Jeg kom med alternativer!

Hvis TS velger å bare kutte ut og IKKE erstatte.? Ja da gjør hun det.

I mitt neste innlegg kom jeg med alternativer, og hvis hun lurer på noe kan hun bare spørre :)

Skal jeg gi deg en link hvor det står at kokosolje er mer eller mindre det beste alternativet for deg - uansett baby og voksen?

Endret av frøken am
  • Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...