AnonymBruker Skrevet 16. desember 2011 #1 Skrevet 16. desember 2011 Slik jeg har fortått det kan man til sette litt olje i hjemmelaget grøt. Kan man tilsette dette i grønnsaksmo også? Jeg regner med det... Er det noen "fra alder" på når man kan begynne å tilsette litt olje? Og sist men ikke minst, hvordan olje? Jeg har Vita hjertegod olje som er * 50% rapsolje * 30% solsikke * 20% olivenolje Kan jeg gi dette til baby på 5 måneder i grønnsaksmosen?
Gjest pysepusen Skrevet 16. desember 2011 #2 Skrevet 16. desember 2011 (endret) .. Endret 16. desember 2011 av pysepusen
SummerJoy Skrevet 16. desember 2011 #3 Skrevet 16. desember 2011 (endret) Nei nei nei. Vita hjertegod kan du like godt kaste i bosset. Solsikkeolje er ikke noe bra olje, fører til altfor mye omega 6 i kroppen. Olivenolje og raps er bra, men IKKE billig fremstilt olje slik Vita hjertegod er. Den eneste oljen som duger til å ha i mat er kaldpresset rapsolje, og kaldpresset (ekstra virgin) olivenolje på MØRK glassflaske. Og man må gjerne opp i en 80-100 kr for en olje av god kvalitet. (men fåes på dagligvare). Fettet som er i disse oljene er det essensielt at babyen får i seg, så kjempebra at du gir, men som sagt, bruk riktig olje. Endret 16. desember 2011 av SummerJoy 4
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2011 #4 Skrevet 16. desember 2011 Støtter SummerJoy! Merkelig nok er det faktisk palmeolje i "smøret" til Vita Hjertegod! 4
skruf Skrevet 16. desember 2011 #5 Skrevet 16. desember 2011 Jeg ville ha tilsatt litt flytende Udos Choice i grøten! Absolutt ikke Vita hjertegod! Du kan også gi tran eller D-vitamin dråper. 2
Gjest frøken am Skrevet 16. desember 2011 #6 Skrevet 16. desember 2011 Ville hatt i kokosolje! Her bruker vi KUN det 1
SummerJoy Skrevet 16. desember 2011 #7 Skrevet 16. desember 2011 Ville hatt i kokosolje! Her bruker vi KUN det Kokosolje er vel greit å ha i smoothies osv. Ikke akkurat deilig med kokossmak på alle middagene? 1
Gjest frøken am Skrevet 16. desember 2011 #8 Skrevet 16. desember 2011 Du får uten smak. Er dessuten smakssak. Bare å venne seg til det.
Gjest frøken am Skrevet 17. desember 2011 #11 Skrevet 17. desember 2011 (endret) Kalpresset linfrø olje skal være bra? Edit: den kan ikke varmes opp da. Endret 17. desember 2011 av frøken am
Sushi Skrevet 17. desember 2011 #14 Skrevet 17. desember 2011 Signerer det Summerjoy skriver om Vita-oljen. Jeg bruker olivenolje, linfrøolje eller kokosfett (uten smak).
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2011 #15 Skrevet 17. desember 2011 TS her. Takk for svar. Var en grunn til at jeg spurte før jeg brukte den for å si det sånn... (Bruker oljen kun til steking og noen ganger baking ellers, er den virkelig så ille olje til dette formålet også eller er det kun ille å spise "rå") Jeg skal kjøpe Udos Choice eller en av de kaldpressede dere foreslår. Hun får stort sett tran ellers, men etter at vi startet med mat har det vært vanskeligere å få i henne tranen. Virker som om hun har oppdaget så mye gode smaker at tran ikke er så populært lenger. Spyter den i alle fall ofte ut igjen, noe hun ikke gjorde før. Men er det dumt å gi både tran og olje i maten? Og hvorfor er kokosolje bra? Trodde det var mettet fett som ikke er så gunstig... Bra KG kan lære meg ting om matoljer
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2011 #16 Skrevet 17. desember 2011 Du får uten smak. Er dessuten smakssak. Bare å venne seg til det. Den uten smak er ikke kaldpresset og ment for steking, ikke som kosttilskudd. TS: I følge produsenten forrykker ikke kokosolje balansen mellom omega 3 og 6 slik de andre oljene gjør.
skruf Skrevet 17. desember 2011 #17 Skrevet 17. desember 2011 TS her. Takk for svar. Var en grunn til at jeg spurte før jeg brukte den for å si det sånn... (Bruker oljen kun til steking og noen ganger baking ellers, er den virkelig så ille olje til dette formålet også eller er det kun ille å spise "rå") Jeg skal kjøpe Udos Choice eller en av de kaldpressede dere foreslår. Hun får stort sett tran ellers, men etter at vi startet med mat har det vært vanskeligere å få i henne tranen. Virker som om hun har oppdaget så mye gode smaker at tran ikke er så populært lenger. Spyter den i alle fall ofte ut igjen, noe hun ikke gjorde før. Men er det dumt å gi både tran og olje i maten? Og hvorfor er kokosolje bra? Trodde det var mettet fett som ikke er så gunstig... Bra KG kan lære meg ting om matoljer Du bør ikke gi både tran og tilsette olje i maten hennes. Tran inneholder vitamin A,D,E og K som er fettløselige vitaminer. Vitamin B og C er vannløselige og skilles derfor ut av kroppen når du tisser, derfor er det ikke ille hvis du får for høy dose. A, D, E og K derimot lagres og er ikke heldig. Udos Choise finnes som olje og kaplser. Men såklart er det å anbefale å kjøpe oljen til en baby og blande litt i grøten! 1
SummerJoy Skrevet 17. desember 2011 #18 Skrevet 17. desember 2011 (endret) TS her. Takk for svar. Var en grunn til at jeg spurte før jeg brukte den for å si det sånn... (Bruker oljen kun til steking og noen ganger baking ellers, er den virkelig så ille olje til dette formålet også eller er det kun ille å spise "rå") Den er nesten værre å bruke til steking. Alle de nevnte oljer den inneholder (og særlig billig fremstilt olje som de) egner seg særdeles dårlig til steking på høy temperatur(selvom det står det motsatte på flasken). Oljene blir ødelagt (og skadelige) ved oppvarming. Til steking på svak temperatur fungerer kaldpresset olivenolje eller raps, til steking på sterk varme er kokosolje det beste (evt kokosfett hvor smaken av kokus er fjernet). Men er det dumt å gi både tran og olje i maten? Nei, du kan gi begge deler. Det er bare tran som inneholder livsviktig D vitamin. Og hvorfor er kokosolje bra? Trodde det var mettet fett som ikke er så gunstig... Nyere forskning viser at mettet fett ikke er så farlig som tidligere antatt. Men det kommer i grunnen an på kostholdet forøvrig. Har man et kosthold høyt på karbohydrater (som det typiske norske kostholdet er), skal man være mer forsiktig med mettet fett. Jeg vet ikke hva kosthold dere har, så jeg anbefaler ikke kokosolje tilsatt i mat. (av og til er selvsagt greit) Jeg ville heller brukt olivenolje, raps eller linfrø - de er sunne for alle. Variasjon er bra. Endret 17. desember 2011 av SummerJoy
skruf Skrevet 17. desember 2011 #19 Skrevet 17. desember 2011 Den er nesten værre å bruke til steking. Alle de nevnte oljer den inneholder (og særlig billig fremstilt olje som de) egner seg særdeles dårlig til steking på høy temperatur(selvom det står det motsatte på flasken). Oljene blir ødelagt (og skadelige) ved oppvarming. Til steking på svak temperatur fungerer kaldpresset olivenolje eller raps, til steking på sterk varme er kokosolje det beste (evt kokosfett hvor smaken av kokus er fjernet). Nei, du kan gi begge deler. Det er bare tran som inneholder livsviktig D vitamin. Nyere forskning viser at mettet fett ikke er så farlig som tidligere antatt. Men det kommer i grunnen an på kostholdet forøvrig. Har man et kosthold høyt på karbohydrater (som det typiske norske kostholdet er), skal man være mer forsiktig med mettet fett. Jeg vet ikke hva kosthold dere har, så jeg anbefaler ikke kokosolje tilsatt i mat. (av og til er selvsagt greit) Jeg ville heller brukt olivenolje, raps eller linfrø - de er sunne for alle. Variasjon er bra. En bør ikke gi tran og i tillegg gi oljer som inneholder de fettløselige vitaminer i f.eks grøt. Såklart en kan gi mat som er stekt i rapsolje, men det er litt annet.... Gir du tran så skal du ikke gi D-vitamindråper. 1
SummerJoy Skrevet 17. desember 2011 #20 Skrevet 17. desember 2011 Du bør ikke gi både tran og tilsette olje i maten hennes. Tran inneholder vitamin A,D,E og K som er fettløselige vitaminer. Vitamin B og C er vannløselige og skilles derfor ut av kroppen når du tisser, derfor er det ikke ille hvis du får for høy dose. A, D, E og K derimot lagres og er ikke heldig. Udos Choise finnes som olje og kaplser. Men såklart er det å anbefale å kjøpe oljen til en baby og blande litt i grøten! Hva mener du med dette? Det er bare Tran som er tilsatt A og D (og E?) vitamin i tilegg til å inneholde omega 3. Man står ikke i fare for å få noe overdose av disse ved å tilsette olje i maten i tilegg til tran.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå