Sophia. Skrevet 16. desember 2011 #1 Skrevet 16. desember 2011 Jeg overstiger snart grensen på frikortet mitt, så jeg må bestille skattekort for 2012. Men jeg skjønner veldig lite av søknaden på skatteetaten.no! Hva er det egentlig jeg skal fylle ut? Etter det jeg forstår er det bare hva jeg kommer til å tjene som er aktuelt for meg å fylle ut, men stemmer det? Og jeg vet ikke helt hvor mye jeg kommer til å tjene neste år (tjener mellom 6000 og 8000 i måneden, men vet ikke hvor mye jeg kommer til å jobbe neste år), men hvilken betydning har det hvis jeg tjener mye mer, eller mye mindre, enn beløpet jeg skriver inn? Og hvor mange prosent må jeg regne med å betale i skatt? Veldig mange spørsmål her, men dette forstod jeg ikke mye av. Jeg er forresten 17 år (blir 18 i 2012, hvis det har noe å si) og går på videregående.
Drizzt Skrevet 17. desember 2011 #2 Skrevet 17. desember 2011 Jeg overstiger snart grensen på frikortet mitt, så jeg må bestille skattekort for 2012. Men jeg skjønner veldig lite av søknaden på skatteetaten.no! Hva er det egentlig jeg skal fylle ut? Etter det jeg forstår er det bare hva jeg kommer til å tjene som er aktuelt for meg å fylle ut, men stemmer det? Og jeg vet ikke helt hvor mye jeg kommer til å tjene neste år (tjener mellom 6000 og 8000 i måneden, men vet ikke hvor mye jeg kommer til å jobbe neste år), men hvilken betydning har det hvis jeg tjener mye mer, eller mye mindre, enn beløpet jeg skriver inn? Og hvor mange prosent må jeg regne med å betale i skatt? Veldig mange spørsmål her, men dette forstod jeg ikke mye av. Jeg er forresten 17 år (blir 18 i 2012, hvis det har noe å si) og går på videregående. Det jeg gjorde da jeg ikke hadde noen fast inntekt, var å regne noe circa. Du sier mellom 6 og 8 tusen i måneden, da tar du snittet ca 7. Du kan sikkert justere skattekortet senere om du ser at du betaler for mye eller for lite skatt. Jeg betalte for mye skatt året jeg snakker om fordi jeg fikk ikke jobbe mye de siste 3 mnd av året og fikk en del penger tilbake fra Skatteetaten. Bare pass på å ikke betale for lite skatt for da kommer skattesmell neste år.
Sophia. Skrevet 17. desember 2011 Forfatter #3 Skrevet 17. desember 2011 Tusen takk for svar! Skal se om jeg får til å fylle det ut nå!
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2011 #4 Skrevet 18. desember 2011 Bare pass på å ikke betale for lite skatt for da kommer skattesmell neste år. Dette rådet ser jeg hele tiden. Men det er ingenting i veien for å betale for lite skatt, så lenge man ikke bruker opp hver krone til regningen kommer. Den fryktede baksmellen er jo egentlig bare et gratis lån, så lenge man betaler den i tide.
Gjesten Skrevet 18. desember 2011 #5 Skrevet 18. desember 2011 Jeg pleier å regne ut ca. hva jeg kommer til å tjene, så skrive opp en god del mer. Liker å skatte litt for mye og heller få igjen en del
Drizzt Skrevet 18. desember 2011 #6 Skrevet 18. desember 2011 Dette rådet ser jeg hele tiden. Men det er ingenting i veien for å betale for lite skatt, så lenge man ikke bruker opp hver krone til regningen kommer. Den fryktede baksmellen er jo egentlig bare et gratis lån, så lenge man betaler den i tide. Det er ikke gratis, trodde jeg. Hva med rentene?
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2011 #7 Skrevet 19. desember 2011 Dersom du betaler skatten før 1. april (eller er det 1. mai?) påløper det ikke renter på for lite betalt skatt i fjoråret. Du kan altså låne rentefritt til 1. april (/mai), men ikke en dag lenger. Så da MÅ du ha pengene!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå