AnonymBruker Skrevet 16. desember 2011 #1 Skrevet 16. desember 2011 Lurer på hvordan det er i ditt miljø. - Har de fleste barn i denne alderen egen laptop? - Har de med seg PC når de drar på overnatting hos venner? - Er de på Facebook? - Spiller de World of Warcraft, Call of Duty etc? - Legger de ut ting på YouTube? Jeg lurer, fordi jeg og en god kollega av meg har barn på samme alder, og totalt forskjellige svar på spørsmålene over. Før trodde vi begge at slik som det var hos oss, gjorde "alle" det. Men som sagt har vi oppdaget at PC-kulturen er fryktelig forskjellig, og nå er jeg nysgjerrig på hvordan det er andre steder. Hva er din erfaring- som forelder, som ungdom, som lærer, som tante?
Gjest alven Skrevet 16. desember 2011 #2 Skrevet 16. desember 2011 Lurer på hvordan det er i ditt miljø. Vi har 2 gutter i alderen 13 og 15. - Har de fleste barn i denne alderen egen laptop? I vennegjengen til disse to så har de fleste det, tror ikke jeg kjenner noen av vennene deres som ikke har. - Har de med seg PC når de drar på overnatting hos venner? Ja det har de og deres venner har med hit. - Er de på Facebook? Ja under en betingelse, vi skulle stå på vennelista deres og vi skulle ha passordene deres. - Spiller de World of Warcraft, Call of Duty etc? Maincraft spiller de. - Legger de ut ting på YouTube? Nei det gjør de ikke, hvis vi ser det, er det uten pc i 1 mnd eller mer. Jeg lurer, fordi jeg og en god kollega av meg har barn på samme alder, og totalt forskjellige svar på spørsmålene over. Før trodde vi begge at slik som det var hos oss, gjorde "alle" det. Men som sagt har vi oppdaget at PC-kulturen er fryktelig forskjellig, og nå er jeg nysgjerrig på hvordan det er andre steder. Hva er din erfaring- som forelder, som ungdom, som lærer, som tante?
gullhjerte Skrevet 16. desember 2011 #3 Skrevet 16. desember 2011 Jeg lurer også veldig på dette med barn og dataspill. Er det slik at foreldre synes det er greit at barn på 10-11-12 år spiller Call of Duty (16 og 18 års grense) og lignende spill med så høy aldersgrense. Hvem kjøper i såfall spillene til dem? Er presset så stort at man ikke klarer å stå i mot? Til TS: Som lærer til barn på mellomtrinnet er mitt inntrykk at de fleste barn i denne alderen har tilgang til pc hjemme, men ikke alle har egen. Det er mange som har fri bruk uten noe særlig tilsyn/innblanding. De fleste har også facebook ja, sier de i hvert fall og veldig mange spiller onlinespill med aldersgrense. Ikke hørt om noen av mine elever som spiller WoW, det er mer CoD det går i. Og MovieStarPlanet.
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2011 #4 Skrevet 17. desember 2011 Har en stesønn på 13. Foreldrene hans har løse tøyler i forhold til dataspill og nettbruk som ville vært annerledes om han var min sønn, men jeg føler ikke at jeg kan gjøre så mye annet enn å diskutere temaet med far sånn at han kan få nye innspill og alternative måter å se ting på. Men EN ting har jeg satt ned foten på: Gutten får ikke lov til å spille 18-årsspill hjemme hos oss. Det respekterer både foreldrene og gutten. Han har egen pc på rommet, har facebookprofil og har veldig fri nettbruk. Men han har en onkel som er vår datareperatør, og han tar en titt på maskinen med jevne mellomrom uten å oppdage noe snusk. Gutten har en egen laptop også, men det er en gammel maskin han har arvet fra min søster, så det er ikke snakk om at han har fått noe fancy og dyrt utstyr. Det er ikke vanlig at han og kompisene har med laptop på overnattinger, men jeg har inntrykk av at alle har i allefall tilgang på laptop til eget bruk. Han spiller ikke WoW og har selv negative holdninger til det spillet, han sier han ikke vil bli avhengig og vi støtter ham på det og håper han ikke ombestemmer seg med tida. Jeg er ganske sikker på at han ikke har lagt noe ut på YouTube og det virker heller ikke som noe populært i hans vennekrets.
suzie Skrevet 17. desember 2011 #5 Skrevet 17. desember 2011 Lurer på hvordan det er i ditt miljø. - Har de fleste barn i denne alderen egen laptop? - Har de med seg PC når de drar på overnatting hos venner? - Er de på Facebook? - Spiller de World of Warcraft, Call of Duty etc? - Legger de ut ting på YouTube? Jeg lurer, fordi jeg og en god kollega av meg har barn på samme alder, og totalt forskjellige svar på spørsmålene over. Før trodde vi begge at slik som det var hos oss, gjorde "alle" det. Men som sagt har vi oppdaget at PC-kulturen er fryktelig forskjellig, og nå er jeg nysgjerrig på hvordan det er andre steder. Hva er din erfaring- som forelder, som ungdom, som lærer, som tante? Vi har en gutt på 12 år. - han har ikke egen laptop, men egen PS3 - har ikke med noe heller da når han er på overnatting. Har heller ikke sett at noen har tatt med seg pc hit når de har vært på besøk. - han er på Facebook, fikk profil da han var 10 - spiller CoD, men ikke WoW. - legger ikke ting ut på YouTube
Skylight Skrevet 17. desember 2011 #6 Skrevet 17. desember 2011 Min er 11. Hun har laptop og spiller minecraft og andre jenteinternettspill. Hun har den med seg overalt uantatt på skolen hvor den er for tung å drasse med seg hver dag. Derfor ønsker hun seg er bitteliten "notebook" som hun kan ha med seg dit. Hun er ikke på facebook eller msn eller lignende. Dette er det da aldersgrense på og jeg kunne ikke tenke meg å være venn med henne heller på facebook for at hun skulle få slippe til der. Her trenger jeg privatliv. Hun kunne risikert å fått en ny hobby med å overanalysere alt jeg hadde skrevet...
Gjest Sunshine Skrevet 18. desember 2011 #7 Skrevet 18. desember 2011 Har de fleste barn i denne alderen egen laptop? - På denne alderen delte jeg pc med broren min, nå har vi egen. Har de med seg PC når de drar på overnatting hos venner? - Nei den ble igjen hjemme. Er de på Facebook? - De hadde ikke facebook da jeg var på den alderen, men jeg hadde sikkert vært på facebook med pappa som sjekket at jeg ikke hadde for mye info på den, kan jeg tenke meg. Spiller de World of Warcraft, Call of Duty etc? - World of Warcraft var ikke ute på den tiden, men spiller det nå. Da jeg var 13-14 spilte jeg Sims1 og Age of Empires. Du kan betrygge deg med at det er omstridt at voldelige spill lager voldelige barn, det er nok mest en myte. Hvis det har gjort noe så er det å gjøre min bror mer passiv Det er for det meste ignorante mennesker som vet lite om spillene som påstår at de skal forbys og er kilden til alt ondt;P Legger de ut ting på YouTube? -Det gjordet vi og det syns jeg foreldre bør følge litt med på så det er de rette tingene som blir lagt ut;)
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2011 #8 Skrevet 18. desember 2011 Du kan betrygge deg med at det er omstridt at voldelige spill lager voldelige barn, det er nok mest en myte. Hvis det har gjort noe så er det å gjøre min bror mer passiv Det er for det meste ignorante mennesker som vet lite om spillene som påstår at de skal forbys og er kilden til alt ondt;P Jeg er delvis enig med deg, at spillene i seg selv ikke kan ta skyld for alt det samfunnet av og til forsøker å gi de skylden for (massemord, selvmord, vold osv). Men at det påvirker små barn (10-12 år er smått når aldersgrensen er 18 år) i positiv retning er ikke mitt inntrykk - og mange barn som spiller disse spillene i så ung alder er ikke gamle nok til å helt klare å skille spill og virkelighet. Mange trekker spillene inn i lek. Jeg tror at mange foreldre ville fått seg en kjempeoverraskelse hvis de hadde tatt seg tiden til å se hva noen av disse spillene faktisk går ut på. Jeg tenker mest på Battlefield, og Call of Duty. World of Warcraft ser jeg ikke helt problemene med, annet enn at det kan være veldig avhengighetsskapende - egen erfaring. Og at foreldre putter barn som allerede har adferdsproblemer eller problemer med aggressivitet foran pc-skjermen med disse spillene, det kan jeg virkelig ikke forstå logikken i. Det er lov å sette grenser for barna sine.. De elsker dere for det om.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå