Gå til innhold

Kennelhoste

Anbefalte innlegg

Skrevet

Idag er det en uke siden hunden min viste første symptom på kennelhoste. Allerede nå er han i mye bedre form og vil gjerne gå mer tur, være lengre ute osv. Vi fikk beskjed av veterinær om å redusere aktivitetsnivået til minimum de dagene han følte seg som verst, naturligvis. Men nå går ikke dette mer, han er rett og slett for pigg igjen, selv om han fortsatt hoster litt.

Det jeg lurer på er hvor lenge kennelhoste er smittsomt. Hvor lenge bør jeg holde han unna andre hunder? Veterinæren fortalte at sykdommen kan vare så lenge som 5-6 uker, men de kan umulig være smittsomme så lenge vel?

Videoannonse
Annonse
Gjest uAnonymBruker
Skrevet (endret)

Idag er det en uke siden hunden min viste første symptom på kennelhoste. Allerede nå er han i mye bedre form og vil gjerne gå mer tur, være lengre ute osv. Vi fikk beskjed av veterinær om å redusere aktivitetsnivået til minimum de dagene han følte seg som verst, naturligvis. Men nå går ikke dette mer, han er rett og slett for pigg igjen, selv om han fortsatt hoster litt.

Det jeg lurer på er hvor lenge kennelhoste er smittsomt. Hvor lenge bør jeg holde han unna andre hunder? Veterinæren fortalte at sykdommen kan vare så lenge som 5-6 uker, men de kan umulig være smittsomme så lenge vel?

Så lenge du ikke lar hunden din komme i nærheten av andre hunder, så smitter ikke kennelhoste fordi den smitter sånn som forkjølelse gjør, spytt og nærkontakt. Men du bør holde ham i ro og ikke la ham rase rundt frem til symptomene her helt borte så det ikke utvikler seg videre til lungebetennelse osv.

Her kan du lese om kennelhoste :)

Endret av uAnonymBruker
Skrevet

Ja, alt det vet jeg. Men takk uansett :)

Jeg lurer egentlig bare på hvor lenge han faktisk er smittsom, når kan jeg la han hilse på andre hunder ute igjen?

Skrevet
Her står det at viruset/bakterien som forårsaker kennelhoste gjerne er i kroppen 14 dager etter at hunden er symptomfri :)
Gjest uAnonymBruker
Skrevet

Ja han er smittsom både i inkubasjonstiden, samt mens han viser symptomer og to uker etter symptomene er over

Skrevet

Mhm, fikk lest litt jeg også. Herlighet, da blir det en lang tid for tassen uten å treffe andre hunder. Vi får heller kose oss på rusleturer i skogen med godbiter :)

Gjest uAnonymBruker
Skrevet

Hvis han har vært i nærheten av andre hunder før symptomene kom så bør du si ifra til eierne så de kan være obs på at deres hund kan gå rundt og smitte andre selv om de ikke hoster ennå :)

Skrevet

Jada. Har gjort det til de vi kjenner. Men vi bor midt i en storby og treffer nye hunder hver eneste dag, blir litt vanskelig å advare alle da ;)

Skrevet

For å unngå at han hilser på andre hunder bør du ikke slippe hunden løs.

Det har andre fordeler også: du styrer tempoet på tur, slik at hunden ikke raser rundt og tar seg ut. Bruk sele, det er mest skånsomt for luftveiene.

Skrevet

Selvfølgelig. Gjør alt det der :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...