AnonymBruker Skrevet 16. desember 2011 #1 Skrevet 16. desember 2011 Kan noen regne ut/ forklare meg hvordan man finner sannsynligheten for en viss hendelse? Situasjonen jeg har i tankene er at 4 av 5 blå kuler ble trukket ut av en pott på 11 kuler, slik at det til sammen ble trukket ut 7 av disse 11. Hva er sjansen for at disse 4 av 5 blå kuler blir trukket ut av en pott på 5 blå og 6 røde kuler, så tilsammen 11 kuler? Og hvordan blir ligningen om det er 4 blå og 7 røde, og fremdeles 7 som blir tilfeldig valgt? Til slutt: Hva er sjansen for at en kule blir valgt ut, uavhengig av farge, i motsetning til om den er blå? Dette ble nok forklart litt tungvint, men fint (og viktig!) om noen kan hjelpe meg.
Moscato Skrevet 16. desember 2011 #2 Skrevet 16. desember 2011 Kan noen regne ut/ forklare meg hvordan man finner sannsynligheten for en viss hendelse? Situasjonen jeg har i tankene er at 4 av 5 blå kuler ble trukket ut av en pott på 11 kuler, slik at det til sammen ble trukket ut 7 av disse 11. Hva er sjansen for at disse 4 av 5 blå kuler blir trukket ut av en pott på 5 blå og 6 røde kuler, så tilsammen 11 kuler? Og hvordan blir ligningen om det er 4 blå og 7 røde, og fremdeles 7 som blir tilfeldig valgt? Til slutt: Hva er sjansen for at en kule blir valgt ut, uavhengig av farge, i motsetning til om den er blå? Dette ble nok forklart litt tungvint, men fint (og viktig!) om noen kan hjelpe meg. For å ta det enkleste først: sannsynligheten for å trekke én bestemt kule (tenk deg at du setter et kryss på en av kulene, blander dem og trekker tilfeldig ut igjen) er 1/11. De andre spørsmålene dine synes jeg du har forklart kronglete. På det første: Potten har opprinnelig 11 kuler, der 5 er blå og 6 er røde. 7 kuler blir trukket ut, og du er ute etter å finne sannsynligheten for at disse 7 inneholder akkurat 4 blå og 3 røde kuler? Eller er kriteriet bare at minst 4 av de blå kulene må bli trukket (altså at du er ute etter sannsynligheten for å få 4 blå og 3 røde eller 5 blå og 2 røde)? Og tilsvarende på det andre spørsmålet, bare at potten har 4 blå og 7 røde? Kan du ikke bare skrive inn oppgaven din ordrett?
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2011 #3 Skrevet 16. desember 2011 Skulle gjerne skrevet oppgaven orddrett, men det er dessverre en reell situasjon (hvor jeg er en "kule"). På det første spørsmålet er jeg ute etter å finne sannsynligheten for at minst 4 blå blir trukket. På det andre lurer jeg på hvor stor sjans tallet er for at én kule blir trukket av 11 mulige, når man trekker 7 kuler. (Ble rotete igjen, jeg er ikke en realfagsperson:S) Det jeg vil fram til, er hvor mye større sjans er det for å bli trukket ut hvis man er blå i forhold til rød, og hvor sannsynlig er det at minst 4 blå blir trukket ut, i fohold til om alle stilte likt ("kuleplukkeren er fargeblind")?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå