Gå til innhold

Trenger litt statistikkhjelp

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan noen regne ut/ forklare meg hvordan man finner sannsynligheten for en viss hendelse? Situasjonen jeg har i tankene er at 4 av 5 blå kuler ble trukket ut av en pott på 11 kuler, slik at det til sammen ble trukket ut 7 av disse 11. Hva er sjansen for at disse 4 av 5 blå kuler blir trukket ut av en pott på 5 blå og 6 røde kuler, så tilsammen 11 kuler?

Og hvordan blir ligningen om det er 4 blå og 7 røde, og fremdeles 7 som blir tilfeldig valgt?

Til slutt: Hva er sjansen for at en kule blir valgt ut, uavhengig av farge, i motsetning til om den er blå?

Dette ble nok forklart litt tungvint, men fint (og viktig!) om noen kan hjelpe meg.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan noen regne ut/ forklare meg hvordan man finner sannsynligheten for en viss hendelse? Situasjonen jeg har i tankene er at 4 av 5 blå kuler ble trukket ut av en pott på 11 kuler, slik at det til sammen ble trukket ut 7 av disse 11. Hva er sjansen for at disse 4 av 5 blå kuler blir trukket ut av en pott på 5 blå og 6 røde kuler, så tilsammen 11 kuler?

Og hvordan blir ligningen om det er 4 blå og 7 røde, og fremdeles 7 som blir tilfeldig valgt?

Til slutt: Hva er sjansen for at en kule blir valgt ut, uavhengig av farge, i motsetning til om den er blå?

Dette ble nok forklart litt tungvint, men fint (og viktig!) om noen kan hjelpe meg.

For å ta det enkleste først: sannsynligheten for å trekke én bestemt kule (tenk deg at du setter et kryss på en av kulene, blander dem og trekker tilfeldig ut igjen) er 1/11.

De andre spørsmålene dine synes jeg du har forklart kronglete.

På det første:

Potten har opprinnelig 11 kuler, der 5 er blå og 6 er røde.

7 kuler blir trukket ut, og du er ute etter å finne sannsynligheten for at disse 7 inneholder akkurat 4 blå og 3 røde kuler? Eller er kriteriet bare at minst 4 av de blå kulene må bli trukket (altså at du er ute etter sannsynligheten for å få 4 blå og 3 røde eller 5 blå og 2 røde)?

Og tilsvarende på det andre spørsmålet, bare at potten har 4 blå og 7 røde?

Kan du ikke bare skrive inn oppgaven din ordrett?

Skrevet

Skulle gjerne skrevet oppgaven orddrett, men det er dessverre en reell situasjon (hvor jeg er en "kule").

På det første spørsmålet er jeg ute etter å finne sannsynligheten for at minst 4 blå blir trukket.

På det andre lurer jeg på hvor stor sjans tallet er for at én kule blir trukket av 11 mulige, når man trekker 7 kuler. (Ble rotete igjen, jeg er ikke en realfagsperson:S)

Det jeg vil fram til, er hvor mye større sjans er det for å bli trukket ut hvis man er blå i forhold til rød, og hvor sannsynlig er det at minst 4 blå blir trukket ut, i fohold til om alle stilte likt ("kuleplukkeren er fargeblind")?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...