alh Skrevet 16. desember 2011 #1 Skrevet 16. desember 2011 Ble diskutert dette her idag, hvorfor vår kjære kastrerte hannpus lukter fælt (avføring/rumpe lukt) både fra munn og alt. Han er en kresen katt, spiser kun tørrfor (fra dyrebutikk), men veier noen kg for mye. Han har ikke do inne, da hadde han ikke hatt noen grunn til å gå ut, og katter trenger frisk luft. Og bruker MYE tid på å vaske seg både her og DER. Idag var han i slåsskamp, og når han kom inn var han veldig stresset og nervøs, og i tillegg luktet han veldig rart (ikke pisselukt). Er det mulig at tjukke katter har dårlig "kroppslukt"? Er det en speseill lukt kastrerte katter utskiller hvis de er redd eller er i slåsskamp eller noe? Setter veeeldig pris på svar <3
Gjest Bartenina Skrevet 16. desember 2011 #2 Skrevet 16. desember 2011 (endret) Katten her i huset stinket skikkelig en dag, og det viste seg å være et bitt som hadde blitt betent. Når verket blir "gammelt" (tar ikke lang tid det) så stinker det skikkelig. Vi måtte til dyrlegen edit: han er også kastrert og har sloss i dag, var rar og nervøs når han kom inn han også, men luktet ingenting da... kanskje det er foret? kanskje magen ikke tåler det? prøvd kastratfor? Endret 16. desember 2011 av Bartenina
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2011 #3 Skrevet 16. desember 2011 Hvor gammel er katten? Nå hadde ikke vi katt, men hund, og de siste månedene hun levde luktet det også veldig vondt av henne, både foran og bak.. Hun har aldri luktet "hund" eller noe, og det var heller ikke det som luktet nå.. En dag ble hun så syk at vi måtte ta hun til dyrlegen hvor vi dessverre måtte avlive henne da hun var full av kreft, og det var ingenting annet vi lenger kunne gjøre.. Lukten kom visst av at organene hadde begynt å råtne innvendig.. Hun ble 12 år.
Gjest Lille-pus Skrevet 16. desember 2011 #4 Skrevet 16. desember 2011 Ble diskutert dette her idag, hvorfor vår kjære kastrerte hannpus lukter fælt (avføring/rumpe lukt) både fra munn og alt. Han er en kresen katt, spiser kun tørrfor (fra dyrebutikk), men veier noen kg for mye. Han har ikke do inne, da hadde han ikke hatt noen grunn til å gå ut, og katter trenger frisk luft. Og bruker MYE tid på å vaske seg både her og DER. Idag var han i slåsskamp, og når han kom inn var han veldig stresset og nervøs, og i tillegg luktet han veldig rart (ikke pisselukt). Er det mulig at tjukke katter har dårlig "kroppslukt"? Er det en speseill lukt kastrerte katter utskiller hvis de er redd eller er i slåsskamp eller noe? Setter veeeldig pris på svar <3 Det er ingen naturlov at overvektige katter har dårlig kroppslukt, nei. Jeg lurer også litt på hvor gammel han er Og om denne lukten kom etter at han hadde vært i slåsskamp i dag, og det er den lukten du beskriver som "veldig rart" som du lurer på ? - eller om han har luktet slik også før slåsskampen ? Med andre ord; er dette en lukt du/dere har merket lenge ? Er det lenge siden dere var hos vetrinæren for vaksine og generell helsekontroll ? Hvordan så tannkjøtt og tenner ut da ? Hva lukter det av ånden hans ? (- om du orker lukte nært ved for å prøve å sette et ord på lukten). Kastrerte katter skille, så langt jeg vet og har observert, ikke ut noen andre dufter enn ukastrerte katter ved redsel eller slåsskamp. Produksjonen av stresshormoner vil øke, men det virker ikke sannsynlig at disse er merkbare for den menneskelige nese (jeg røyker, så allr forbehold for at det bare er meg som ikke oppfatter duften av stresshormoner). Har du luktet i pelsen hans for å finne ut om dagens lukt (etter slåsskampen) sitter i pelsen ?
Aurora M. Skrevet 16. desember 2011 #5 Skrevet 16. desember 2011 Jeg røyker også , men det har tydeligvis ikke hatt noen innvirkning på min utpregede gode luktesans, så jeg kan tydelig kjenne lukten av stress av katter. Det er ingen god lukt.. Men hvis det ikke bare er da du kjenner lukten, men også ellers av munn og bak, tror jeg jeg ville ha tatt en telefon til en veterinær og hørt hva de har å si om det.
Leo Skrevet 16. desember 2011 #6 Skrevet 16. desember 2011 Katter som blir veldig redde og/eller stresset kan skille ut noen dråper fra analkjertlene og det lukter ikke blå blomst for å si det slik. Det hender også at katter sprutbæsjer på forfølgeren hvis de blir jaget, så hvis slosskampen endte med at den andre katten løp sin vei kan han ha fått avføring i pelsen som lukter uten at den nødvendigvis er synlig. Problemet med generelt dårlig lukt kan komme fra tenner eller mages/tarm, så det ville jeg ha tatt opp med dyrlegen.
bobbi Skrevet 18. desember 2011 #7 Skrevet 18. desember 2011 Jeg kjente en katt som etter slåss kamper, og hvis den ble stresset, lagde en slags adrenalin lukt, det luktet veldig stramt og rart. Kan jo være dette katten din også gjør?
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2011 #8 Skrevet 18. desember 2011 Jeg kjente en katt som etter slåss kamper, og hvis den ble stresset, lagde en slags adrenalin lukt, det luktet veldig stramt og rart. Kan jo være dette katten din også gjør? Det her tenkte jeg også på. Lukter sterkt på en måte.
bobbi Skrevet 18. desember 2011 #9 Skrevet 18. desember 2011 Det her tenkte jeg også på. Lukter sterkt på en måte. Prøv å ring dyrlegen å bare spør om de tror det kommer av det, eller om det eventuelt kan være sykdom...
Dragonfly84 Skrevet 18. desember 2011 #10 Skrevet 18. desember 2011 Hmm... Kanskje prøve å undersøke ham nøye, kanskje det er et sår du ikke har sett? Og vaske ham etterpå, i tilfelle noen virkelig har sprutbæsja på ham. Og hjelper ikke det, ring dyrlegen
alh Skrevet 19. desember 2011 Forfatter #11 Skrevet 19. desember 2011 Takk for alle svar. Han er nettopp fylt 5 år, så er ikke så veldig gammel, men oppfører seg som en Pusur, så skulle tro han var eldre Kjenner denne rare lukten speseilt etter slåsskamper eller han har blitt jaget, så hvis det er slik at det er en spesiell lukt de utskiller då, er det nok mest sansynlig derfor. Ellers har jeg lurt på om det kan være maten, men var en ukes tid han fikk "billig mat" fra matvare butikk, men lukten var det samme (selv om han spiste betydlig mye mindre da, han likte den ikke ). Er vel to år siden sist vaksine tror jeg, men tenkte å ta ormekur på han nå i uken. Han hater virkelig bilkjøring, og det blir mye oppkast og diare i buret,selv på korte turer, så prøver å unngå veterinærer så lenge han virker frisk og glad. Har sett etter sår og ikke funnet noenting, den "rare" lukten forsvant noen timer etterpå. //TS
Gjest Lille-pus Skrevet 19. desember 2011 #12 Skrevet 19. desember 2011 Hvis han er uvaksinert, utegående og slåss så anbfaler jeg sterkt å vaksinere ham (med de vaksineintervallene som anbefales av vetrinær). Dette da han er i risikogruppen for smittsomme sykdommer som det finnes vaksine mot. Diare og oppkast en gang i året er en minimal pris å betale mot å få en av de sykdommene han kan vaksineres mot. Dette bare som et velment og godt råd. 1
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2011 #13 Skrevet 21. desember 2011 Ble diskutert dette her idag, hvorfor vår kjære kastrerte hannpus lukter fælt (avføring/rumpe lukt) både fra munn og alt. Han er en kresen katt, spiser kun tørrfor (fra dyrebutikk), men veier noen kg for mye. Han har ikke do inne, da hadde han ikke hatt noen grunn til å gå ut, og katter trenger frisk luft. Og bruker MYE tid på å vaske seg både her og DER. Idag var han i slåsskamp, og når han kom inn var han veldig stresset og nervøs, og i tillegg luktet han veldig rart (ikke pisselukt). Er det mulig at tjukke katter har dårlig "kroppslukt"? Er det en speseill lukt kastrerte katter utskiller hvis de er redd eller er i slåsskamp eller noe? Setter veeeldig pris på svar <3 NOEN kilo for mye? Å Herregud... Ta med katten til en sjekk hos veterinæren. Hvis han egentlig ikke vil ut så kan det være fordi det finnes andre katter i nabolaget, og at han blir stressa og nervøs pga det. Jeg ville heller latt ham ha sandkasse, holdt ham inne, eventuelt skifta for/mindre rasjoner, og aktivisert han en god stund hver dag. F.eks med laserpeker. Er ikke sikkert han leer seg så mye ute heller, men at han ligger og trykker ett eller annet sted pga andre og kanskje fertile hankatter? Eller, det er mulig at andre mater ham, og da hjelper det ikke hva slags mat han får hjemme... Sandkasse er en fin måte å følge med på hvordan katten har det, om magen er i orden osv. Men først; Veterinær for sjekk og ikke minst vaksine. I tillegg så er utekatter som slåss utsatt for smitte av FiV og FelV, ingen av de sykdommene ønsker du at katten din skal få
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå