Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg kjøpte en hårspenne som ikke fungerer fordi materialet er for mykt til at den kan klemmes sammen. Den kostet bare 1 dollar så jeg gadd ikke kreve pengene tilbake men gav nøytral tilbakemelding med forklaring. Min mening er at feedback skal fortelle andre kjøpere om produktet eller personen som selger, og når produktet er dårlig synes jeg det er riktig å fortelle det. Nå har selger sendt meg en epost og vil gjerne refundere deler av beløpet for at jeg skal endre til positiv feedback. Jeg skrev tilbake at jeg ikke ønsket det av de årsakene skrevet over.

Hva gjør dere? Endrer dere til positiv tilbakemelding når produktet er dårlig?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om selger refunderer hele beløpet, skriver jeg en kommentar i tillegg til den jeg allerede har skrevet. For så lite penger, hadde jeg ikke brydd meg om å bruke tid og energi på noe slikt. Ville heller ikke valgt å legge inn en kommentar

Skrevet

Jeg gir ikke 5 stjerner når jeg har fått et dårlig produkt som ikke er som beskrevet. Det er jo en grunn til at vi skal gi tilbakemeldinger, så da synes jeg det er best at de blir så nøyaktige som mulig.

Om service, frakt osv er bra, så gir jeg 5 stjerner på det og mindre stjerner på produktet om det er dårlig. Så skriver jeg at alt var bra utenom selve produktet.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Ja, jeg gir positiv feedback, med mindre det er en ekstremt god grunn til å gi nøytral eller negativ feedback.

Jeg må si meg veldig uenig i din vurdering. Kjøper man en spenne til 1 dollar så kan man ikke forvente all verdens kvalitet. Det er nå så. MEN, du har jo ikke engang gitt selgeren en sjanse, du gav nøytral feedback før selgeren fikk sjans til å f.eks gi tilbake pengene.

For meg handler det å gi positiv feedback om helhetsbildet, ikke bare selv produktet. For meg teller det ekstremt mye at selger er serviceminded, slik din selger tydeligvis er, det kan telle nesten mer i tilfeller hvor man kjøper såpass billige produkter.

Med goodwill får man goodwill tilbake. Akkurat nå fikk jeg 40 dollar i rabatt på et par Timberlandsko jeg har ønsket meg lenge, bare fordi jeg ikke henger meg opp i det jeg vil kalle småting. At en spenne til 1 dollar er for myk er rett og slett ikke noe jeg ville klaget på. Jeg sparer ekstremt mye på å gi god feedback, og jeg gir nøytral eller negativ feedback hvis det kun er en ekstremt god grunn til det. For vi har alle ulike forventninger til et produkt, og selv om du synes dette produktet var dårlig så sier ikke det egentlig meg noe, ergo blir din nøytrale tilbakemelding til selgeren i grunn verdiløs for meg.

Jeg har over 1000 kjøp bak meg nå på eBay, og det er ytterst sjelden jeg gjør bomkjøp. Og selv i de tilfeller hvor produktet ikke har vært slik jeg har trodd så har jeg gitt positiv feedback, nettopp fordi det som oftest handler om mine, kanskje for høye, forventinger. Man må se pris i sammenheng med produktet, og man får det man betaler for, som oftest (selv om jeg har gjort ekstremt mange gode kupp der, slik som brudekjolen min).

Mvh Yvonne :heiajente:

Endret av Yvonne
  • Liker 4
Skrevet

Signerer Yvonne.

Og er man misfornøyd med noe tar man ALLTID kontakt med selger først før leaveback- det er unfair noe annet.

Skrevet

Nå er det vesentlig forskjell på et produkt som ikke er som forventet og et som ikke fungerer da. ;) Spenna fungerer ikke fordi metallet bøyer seg når man forsøker å lukke den, selv uten hår i.

Hvis det er sånn at folk gir positiv tilbakemelding bare fordi selgeren betaler seg ut av situasjonen blir det jo helt feil for de som skal sjekke hvorvidt produktet er bra eller ikke.

Og så må jeg jo si at det er stor forskjell på å gi negativ og nøytral tilbakemelding.

Skrevet

Det er da utrolig egoistisk å gi tilbakemelding for å skaffe seg selv goodwill eller?? Tilbakemeldingen skal jo si noe om varen man har kjøpt til fremtidige potensielle kunder.

Skrevet

Nå er det vesentlig forskjell på et produkt som ikke er som forventet og et som ikke fungerer da. ;) Spenna fungerer ikke fordi metallet bøyer seg når man forsøker å lukke den, selv uten hår i.

Hvis det er sånn at folk gir positiv tilbakemelding bare fordi selgeren betaler seg ut av situasjonen blir det jo helt feil for de som skal sjekke hvorvidt produktet er bra eller ikke.

Og så må jeg jo si at det er stor forskjell på å gi negativ og nøytral tilbakemelding.

Tja, spennen kostet jo omtrent ingenting, hva skal man egentlig forvente? Sånn er det jo når man kjøper billigprodukter. Jeg har den instillingen at jeg aldri kjøper for mer enn jeg har råd til å tape. Så det handler vel om forskjellige forventninger. Poenget er også er at du skal gi selger en sjanse til å rette opp, hvilket du ikke har gjort. Ergo vil din respons være svært lite til hjelp for mitt vedkommende ihvertfall. Og for meg er nøytralt nesten like ille som negativ feedback. Jeg går kun etter positiv feedback, men samtidig leser jeg også en del feedback man får. Ofte kan jeg være uenig og allikevel kjøpe av en selger som kanskje ikke har 100% positiv feedback. Men igjen, alt er en sammenheng og jeg har tross alt nesten enda ikke hatt noen bomkjøp på mine 1000 kjøp.

Det er da utrolig egoistisk å gi tilbakemelding for å skaffe seg selv goodwill eller?? Tilbakemeldingen skal jo si noe om varen man har kjøpt til fremtidige potensielle kunder.

Det kom vel kanskje litt feil frem, for det aldri mitt hovedmål ved å gi positiv respons, jeg gir selvsagt aldri positiv respons hvis jeg ikke føler det er grunn til det utover goodwill. Det vil si, hvis en vare er het crappy og jeg har betalt 1000 kr, hvilket jeg mener er en betydelig sum (og ergo har jeg forvetninger deretter) så gir jeg ikke positiv respons for å få goodwill senere. Men tja, kanskje det er litt egoistisk, men hva så? Hvorfor skal jeg ikke benytte meg av de godene jeg får hvis jeg kan stå for en responsen jeg gir? Poenget er også at gir man noe får man ofte tilbake, deriblant bedre service.

Det blir litt som kundene som ringer inn til meg og er dritforbanna, skjeller meg ut etter noter. Selv om det er vår feil så går det an å være menneskelig. Jeg gidder kanskje ikke gjøre det lille ekstra med sure kunder, men blide og hyggelige kunder strekker jeg meg gjerne litt ekstra for. Får man sjansen til å rette opp så gjør jeg det mer enn gjerne, men da må jeg faktisk få den sjansen. Og det føler jeg at denne selgeren her ikke fikk.

• Liker 2
Skrevet

Jeg mener at dersom det var en hårspenne du kjøpte, bør den kunne fungere som en hårspenne også. Dersom den er ubrukelig og ikke kan fungere som en hårspenne i det hele tatt bør man gi dårlig feedback slik at andre folk ikke blir lurt.

For 1 dollar tilbakebetalt hadde jeg heller latt min dårlige feedback stå, slik at andre ikke gikk i samme fella.

Er enig med Yvonne at man får det man betaler for, men jeg mener samtidig at det blir feil om man kjøper en vare (uansett hvor billig) som ikke fungerer i det hele tatt.

• Liker 1
Skrevet

Syntes det er dårlig å gi nytral tilbakemelding, du burde i alle fall ikke forandre den til positiv. Det er jo bare å lyge for alle andre kunder sånn at flere blir lurt!

• Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg mener at dersom det var en hårspenne du kjøpte, bør den kunne fungere som en hårspenne også. Dersom den er ubrukelig og ikke kan fungere som en hårspenne i det hele tatt bør man gi dårlig feedback slik at andre folk ikke blir lurt.

For 1 dollar tilbakebetalt hadde jeg heller latt min dårlige feedback stå, slik at andre ikke gikk i samme fella.

Er enig med Yvonne at man får det man betaler for, men jeg mener samtidig at det blir feil om man kjøper en vare (uansett hvor billig) som ikke fungerer i det hele tatt.

Men selger ville jo gjøre opp for seg, ergo blir det misvisende for min del at man da gir nøytral tilbakemelding. Selvsagt bør en spenne fungere, men når den ikke gjør det synes jeg det er helt fair å få pengene tilbake.

Dette minner meg om kundene som ringer inn og er sure for den nye mobilen ikke fungerer. Jeg er helt enig i at det er surt at den ikke fungerer, men jeg skjønner faktisk ikke hvorfor man gir negativ tilbakemelding når man blir tilbudt ny mobil eventuelt annen tilsvarende kompensasjon i form av faktisk penger. Feil kan oppstå, sånn er det bare, ingen er ufeilbarlige og da er det i mine øyne urettferdig å gi nøytral eller negativ tilbakemelding.

Endret av Yvonne
Skrevet

Hadde vært helt enig med deg om det var en feil på produktet, men her høres det ut som om det er noe helt ubrukelig som selges.

Nå har selger sendt meg en epost og vil gjerne refundere deler av beløpet for at jeg skal endre til positiv feedback.

Selger vil ikke forsvare produktet sitt, eller sende en ny spenne som virker som forventet slik at h*n kan få positiv feedback, men vil betale ts for å få en ufortjent positiv tilbakemelding slik at flere vli kjøpe produktet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...