Gå til innhold

Barnehage som ringer barnevernet om man er sen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tilfelle her er at kollektivtrafikken kan svikte alt fra 5-40 minutter, uansett hvor godt det blir planlagt. Barnehagen det er snakk om ringer konsekvent barnevernet dersom man er for sen 3 ganger, og det er jo dødsskummelt, for de viker ikke fra den regelen uansett. "for sent" regnes når man er mer enn 5 min for sen over tiden man skal være der. Er det virkelig vanlig prosedyre eller bør en annen barnehage finnes? Ingenting galt i familien vår, men ikke akkurat morro å ha barnevernet på nakken fordi toget ble stående i snøkaos.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette er misbruk av barnevernet. Å komme for sent tre (eller flere) ganger er jo normalt, spesielt når man bruker kollektivtrafikk. Hjelper det hvis du ringer og sier at toget er forsinket?

• Liker 15
Skrevet

Ja, av og til hjelper det, men de blir skikkelig sure og sier at det bør ikke gjenta seg. Det er ikke så enkelt når vi ikke har bil tilgjengelig og jeg hver morgen må planlegge sirlig nøye hvor og når jeg skal være der. Dessverre styrer jeg ikke været. Nå laver det snø ned som bare juling, da jeg var der i morres så var det tørre fine forhold. Hadde jeg levert nå hadde vi jo blitt sikkert 1 time for sent pga vær og vind.

Skrevet

Poenget er vel at du bør ha en back-up plan, og hvis du ikke klarer å karre sammen en alternativ henteperson tre ganger på rad så kan man jo begynne å lure...

• Liker 7
Skrevet

Det er ikke bare henteperson, det gjelder ved levering også. Stygt ord å bruke, men jeg ser på det som Nazi-regler :sjenert:

• Liker 12
Skrevet

Hvis kollektivtrafikken er et problem så ofte må man nesten prøve å finne andre løsninger. Slutte på jobben tidligere? Ansette dagmamma/barnevakt som henter i barnehagen og bringer barnet hjem hver dag? Kjøpe bil? Bytte jobb? Flytte barnehage?

Husk at de som jobber i barnehagen også har ting de skal rekke etter jobb. De er ikke fast inventar i barnehagen som står klar for å yte service for barn og foreldre 24 timer i døgnet. Stengetidene i barnehagen må respekteres, og det bør være kun unntaksvis at man kommer for sent, ikke støtt og stadig.

Hva mener du med at det er det samme med levering? Ringer de barnevernet dersom dere leverer fem minutter for sent? :klo:

Er det sånn at dere har levert til ugunstige tider og hentet etter stengetid veldig mange ganger?

• Liker 23
Skrevet

Det er ikke bare henteperson, det gjelder ved levering også. Stygt ord å bruke, men jeg ser på det som Nazi-regler :sjenert:

Hvis du synes det er et stygt ord å bruke, hvorfor bruker du det da? I mine ører er det umodent og kunnskapsløst å bruke slike uttrykk om regler man føler er for strenge.

• Liker 3
Skrevet

Nei, vi har ikke levert for sent eller hentet for sent mer enn 2 ganger fordelt på 1,6 år, men vi får ofte høre det i form av skriv og info fra barnehagen. Hente og leveringstider skal overholdes og thats it. Nei, jeg har ikke tenkt å ha dagmamma og barnehage samtidig, det er faktisk ikke økonomisk tilstrekkelighet for. Det blir å skifte barnehage, det er flere av oss foreldre som vurderer det, og flere ganger har det blitt tatt opp på foreldremøtene i barnehagen også, om ikke i det minste morgenleveringen kan være litt mindre streng, men nei. Barnehage midt i oslo, jeg bor en times tid i fra. Må ta buss, tog, og trikk eller tbanke for å komme frem. Det hender aldri at alle er i tide samtidig. Og om jeg reiser lenge før hjemmefra, kan jeg risikere å stå og henge med en sur unge som er morgengretten.

Skrevet

Men svaret på problemet her blir nok å skifte barnehage, er generellt en litt engstelig person, og det er ikke kjekt med tanken på barnevernet hengende over oss. takk for svar.

Skrevet

Nei, vi har ikke levert for sent eller hentet for sent mer enn 2 ganger fordelt på 1,6 år, men vi får ofte høre det i form av skriv og info fra barnehagen. Hente og leveringstider skal overholdes og thats it. Nei, jeg har ikke tenkt å ha dagmamma og barnehage samtidig, det er faktisk ikke økonomisk tilstrekkelighet for. Det blir å skifte barnehage, det er flere av oss foreldre som vurderer det, og flere ganger har det blitt tatt opp på foreldremøtene i barnehagen også, om ikke i det minste morgenleveringen kan være litt mindre streng, men nei. Barnehage midt i oslo, jeg bor en times tid i fra. Må ta buss, tog, og trikk eller tbanke for å komme frem. Det hender aldri at alle er i tide samtidig. Og om jeg reiser lenge før hjemmefra, kan jeg risikere å stå og henge med en sur unge som er morgengretten.

Hvilke leveringstider er det som gjelder? Forventes det at alle leverer nøyaktig når de åpner? Har aldri hørt om noe sånt før. Det er vel vanlig at man forventer levering en gang mellom åpning og f.eks. kl.10? Hvis alle barna skal komme samtidig hver morgen så må jo alle i personalet begynne på jobb samtidig også for å dekke alle behov, og hvem jobber da senvakt? Høres veldig merkelig ut. Det hadde vært interessant å vite hvilken barnehage det er.

• Liker 3
Gjest Purple Haze
Skrevet

Jeg har aldri hørt om barnehager som ringer BV om man henter for sent noen ganger. Er det snakk om bare noen minutter, og man ringer og gir beskjed, er det null problem. Jeg er vant med bøter til foreldre som henter for sent gjentatte ganger. Da har man også fått advarsler i forkant, før bøter deles ut.

Ser man at man sliter med å hente innen stengetid, må man finne andre løsninger. Personalet skal kunne stenge barnehagen når det er stengetid. Vi har også fritid, og bor ikke i barnehagen. Jeg skjønner heller ikke hvordan de kan sette i verk sanksjoner ved levering? Man leverer da barna når det passer for en selv. Selvfølgelig ser vi helst at barna er i barnehagen i kjernetiden, men det er ikke noe krav.

Hva slags barnehager er det dere har barna deres i? Synes jeg leser så mye rart her inne. Jeg har jobbet med barn i 25 år nå, og har aldri vært borti så stivbeinte regler som flere her inne skisserer.

• Liker 7
Skrevet

Det er snakk om en studentbarnehage ved universitet.

Skrevet

Det er rent misbruk av barnevernets resursser å ringe hver gang noen har levert/hentet barnet for seint. Jeg tviler på at barnehagen tør gjenomføre dette og ihvertfall ikke hvis barnevernet oppdager at barnehagen har dette som policy... Tror jeg hadde vært fristet til å kontakte barnevernet selv og informert om dett eog spurt hvordan de stiller seg til slikt...

Forøvrig bør en barnehage midt i oslo, der sikkert en stor andel foreldre bruker kollektivtransport, være forberedt på uforutsette forsinkelser.

• Liker 6
Gjest Purple Haze
Skrevet

Det er snakk om en studentbarnehage ved universitet.

Jeg vet at alle barnehager er forskjellige, og at det sikkert forekommer mye rart rundt omkring. Den ene studentbarnehagen jeg har kjennskap til, er voldsomt fleksibel på det meste. De har til og med kveldsåpent en kveld i uka, slik at foreldrene kan få tid til å gjøre hjemmearbeid.

Snakk med personalet om hvordan situasjonen er. Dere må jo finne en løsning. Om du til stadighet sliter med å få hentet barnet ditt i tide, må du finne andre løsninger på henting.

• Liker 2
Skrevet

Her står det at for sen henting betyr et gebyr på 300 kr pr påbegynte halvtime.

Jeg vil tippe det med å ringe barnevernet er en trussel som skal få foreldrene til å forstå viktigheten av å hente barnet før barnehagen stenger fordi barnehagen er plaget med at mange ikke respekterer åpningstidene og kommer for sent ofte. Noen skjønner ikke alvoret før barnevernet blir trukket frem. Jeg tviler på at barnevernet blir kontaktet dersom dere kommer for sent for tredje gang på et og et halvt år. Og i såfall så vil barnevernet fort henlegge saken.

• Liker 1
Gjest Purple Haze
Skrevet

Her står det at for sen henting betyr et gebyr på 300 kr pr påbegynte halvtime.

Jeg vil tippe det med å ringe barnevernet er en trussel som skal få foreldrene til å forstå viktigheten av å hente barnet før barnehagen stenger fordi barnehagen er plaget med at mange ikke respekterer åpningstidene og kommer for sent ofte. Noen skjønner ikke alvoret før barnevernet blir trukket frem. Jeg tviler på at barnevernet blir kontaktet dersom dere kommer for sent for tredje gang på et og et halvt år. Og i såfall så vil barnevernet fort henlegge saken.

Det er i så fall veldig uprofesjonelt om man truer med BV ved for sen henting. Jeg er kjent med at BV kontaktes ved for sen henting, om det i tillegg er andre bekymringer for barnet. Da blir det enda en ting som kan tyde på at barnet blir forsømt. Ut over det, er det ingen BV-sak om man er uheldig og blir forsinket til henting.

Skrevet

Forøvrig bør en barnehage midt i oslo, der sikkert en stor andel foreldre bruker kollektivtransport, være forberedt på uforutsette forsinkelser.

Tja... Skal barnehagens ansatte forvente å være ekstra på jobb "hele tida" fordi kollektivtrafikken er vanskelig? Løsningen er nok at foreldrene må ta mer ansvar og ikke bare skylde på ting man ikke råder over selv. Hvis kollektivtrafikken er så uforutsigbar så må man enten starte tidligere fra jobb eller få noen andre til å hente. Man kan f.eks. ansette en pensjonist, hjemmeværende eller ungdom som bor i nærheten til å hente barnet hver ettermiddag. Hvis foreldrene likevel er rett rundt hjørnet så trenger det ikke bli mer enn 100 kr dagen for en times arbeid med å hente barnet før stengetid.

Utrolig så problemfokusert enkelte er istedet for løsningsorientert.

• Liker 8
Skrevet

Det er i så fall veldig uprofesjonelt om man truer med BV ved for sen henting. Jeg er kjent med at BV kontaktes ved for sen henting, om det i tillegg er andre bekymringer for barnet. Da blir det enda en ting som kan tyde på at barnet blir forsømt. Ut over det, er det ingen BV-sak om man er uheldig og blir forsinket til henting.

Selvsagt, det er jeg enig med deg i. Men det jeg skriver om er hvis en del foreldre er for sein "hele tida", ikke bare en uheldig gang innimellom. Å stadig komme for sent er ikke tegn på ansvarlig foreldreskap synes jeg.

Skrevet

Det er da helt vanlig at man ringer barnevernsvakta dersom foreldrene ikke henter i tide. Man kan ikke regne med at de ansatte kan være over ekstra fordi foreldrene ikke klarer å komme innen stengetid. Husk at de også gjerne er avhengige av å hente i bhg/SFO, rekke butikken osv.

Kommer man for sent til henting gang på gang, så viser jo det et uheldig mønster hos foreldre, nemlig at foreldre ikke tar ansvar rett og slett. Og lemper de på tidsfrister så kan man lure hva annet de lemper på overfor barnet.

Å varsle barnevernet ved for sen levering er bare idiotisk. Er det varslet tur den dagen, så vil jo konsekvensen at barnet ikke får være i barnehagen den dagen. Og kommer man under aktiviteter som ikke bør forstyrres, som måltid eller samlingsstund, så får forelder sitte i garderoben med barnet til denne aktiviteten er over.

• Liker 4
Gjest Purple Haze
Skrevet

Det er da helt vanlig at man ringer barnevernsvakta dersom foreldrene ikke henter i tide. Man kan ikke regne med at de ansatte kan være over ekstra fordi foreldrene ikke klarer å komme innen stengetid. Husk at de også gjerne er avhengige av å hente i bhg/SFO, rekke butikken osv.

Kommer man for sent til henting gang på gang, så viser jo det et uheldig mønster hos foreldre, nemlig at foreldre ikke tar ansvar rett og slett. Og lemper de på tidsfrister så kan man lure hva annet de lemper på overfor barnet.

Å varsle barnevernet ved for sen levering er bare idiotisk. Er det varslet tur den dagen, så vil jo konsekvensen at barnet ikke får være i barnehagen den dagen. Og kommer man under aktiviteter som ikke bør forstyrres, som måltid eller samlingsstund, så får forelder sitte i garderoben med barnet til denne aktiviteten er over.

Jeg har jobbet i barnehage i veldig mange år, og det er ikke vanlig å ringe BV ved for sen henting. Som sagt, man får en advarsel, evnt bot, før man tar videre skritt. Om du hadde lest et annet innlegg jeg skrev, ser du at jeg også nevner at BV blir koblet inn hvis for sen henting kommer i tillegg til andre bekymringer.

TS sier hun har hentet for sent 2-3 ganger på 1,5 år. Ingen grunn til å kontakte BV av den grunn.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...