Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva betyr egentlig denne fellesgjelden? Hva innebærer den?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

antar at du mener det er fellesgjeld på boligen du skal kjøpe? da er dette gjeld som alle som eier i boligen (vanlig i feks blokker) har "sin" del av og som betales ned via fellesutgifter. På leiligheter med mye fellesgjeld er det derfor høyere fellesutgifter enn på leiligheter med lite fellesgjeld

Skrevet

Det er pris på bolig + 250 000 i fellesgjeld som skal betales. Samlet blir det summet jeg må betale. Altså ikke noe fellesgjeld per måned, men totalbeløp når jeg først kjøper.

Vet at sameie/borettslag tar opp lån og at det blir felles gjeld. Men det er jo ikke det samme?

Skrevet (endret)

Det er pris på bolig + 250 000 i fellesgjeld som skal betales. Samlet blir det summet jeg må betale. Altså ikke noe fellesgjeld per måned, men totalbeløp når jeg først kjøper.

Vet at sameie/borettslag tar opp lån og at det blir felles gjeld. Men det er jo ikke det samme?

Når et sameie/borettslag blir finansiert så koster f eks boligen totalt 2 mill.

La oss tenke oss 10 like boliger. Altså 20 mill kr.

Da kan man f eks la en kjøper kjøpe seg inn med 1,5 mill kr (kalles innskudd)

Det gjenstående er da kr 500.000,- (kalles andel av fellesgjeld)

For alle i borettslaget blir da innskuddet på 15 mill.

Fellesgjelden blir totalt på 5 mill.

Det er altså et felles lån, som skal tilbakebetales. Men, det er ofte (litt) bedre betingelser på slike lån.

Renter på dette lånet er fradragsberettiget for din andel, akkurat som vanlige lån.

Endret av Østlandet
Skrevet

Fellesgjelden på leiligheten betaler du ned med husleien hver måned.Så du må vite at du har råd til renter og avdrag på ditt private huslån,og til husleien hver måned.

Husleien dekker gjerne ting som felles strøm,brøyting,forsikring av bygningsmassen,vask av fellesareal,vedlikehold.

Som andre påpeker,så er husprisen + fellesgjelden den prisen det koster å kjøpe leiligheten.

Skrevet

Hva betyr egentlig denne fellesgjelden? Hva innebærer den?

Vi har stor fellesgjeld for vår leilighet fordi borettslaget hadde nylig tatt lån for å pusse opp fasadene. Det betyr at hver måned betaler vi en vis sum i fellesutgifter som inkluderer kabel-tv, bredbånd (borettslaget har felles avtale med leverandør), trappevask, kommunale utgifter, fyring, nedbetaling av fellesgjeld, osv. Så i tillegg til månedlige betalinger til banken for boliglånet, betaler vi til borettslaget et fast beløp som dekker de nevnte utgifter. Vi kjøpte leiligheten til 2.1 mil med 200.000 fellesgjeld, så betalte vi 2.3 mil totalt før overtagelse. Derfor er det viktig å se på fellesgjelden når man vurderer å kjøpe en bolig. Stor fellesgjeld betyr muligens større utgifter i framtid ved renteøkning, osv.

Skrevet

Fellesgjelden på leiligheten betaler du ned med husleien hver måned.Så du må vite at du har råd til renter og avdrag på ditt private huslån,og til husleien hver måned.

Husleien dekker gjerne ting som felles strøm,brøyting,forsikring av bygningsmassen,vask av fellesareal,vedlikehold.

Som andre påpeker,så er husprisen + fellesgjelden den prisen det koster å kjøpe leiligheten.

Ja, jeg betaler jo fellesgjeld gjennom husleie der jeg er nå også. Så den fellesgjelden som står i tillegg til prisen på leiligheten er noe jeg betaler litt etter litt månedlig og ikke med en gang?

Det jeg stussa litt på, siden det virker rart om en nyinflyttet skal betale ned så mye på fellesgjeld som en engangssum mens de andre betaler per måned :S

Skrevet

Fellesgjelden er noe som betales ned månedlig over felleskostnadene. Det skal ikke betales en engangssum der. Men kostanden på leiliheten inkluderer overtagelse av andelen fellesgjeld, og skal oppgis så banken vet hva leiligheten egentlig er verdt, og at den som kjøper har økonomi til å kjøpe leiligheten. Dette er kommet fordi tidligere ble ikke fellesgjeld opplyst og mange kjøpte "billige" leiligheter med innskudd på f.eks 100 000, med en "skjult" fellesgjeld på kanskje 1 500 000 som de ikke hadde råd til. Renter og avdrag på denne blir en del.

Skrevet

Fellesgjelden er noe som betales ned månedlig over felleskostnadene. Det skal ikke betales en engangssum der. Men kostanden på leiliheten inkluderer overtagelse av andelen fellesgjeld, og skal oppgis så banken vet hva leiligheten egentlig er verdt, og at den som kjøper har økonomi til å kjøpe leiligheten. Dette er kommet fordi tidligere ble ikke fellesgjeld opplyst og mange kjøpte "billige" leiligheter med innskudd på f.eks 100 000, med en "skjult" fellesgjeld på kanskje 1 500 000 som de ikke hadde råd til. Renter og avdrag på denne blir en del.

Der brukte du rette begrepet.

Felleskostnader, heter det nå. Ikke husleie.

Skrevet

Husk å ta med fellesgjelden i beregningen når det kommer til lånet du skal ha fra banken. Dersom du får lån fra banken på kr. 2.000.000,- og leilighetend du skal kjøpe har 300.000,- i fellesgjeld, får du egentlig bare kr. 1.700.000 i lån av banken.

Banken har egentlig lånt deg penger til en kjøpesum på kr. 2.000.000,-.

Hvis det ble enkelt å forstå... :sjenert:

Skrevet (endret)

Husk å ta med fellesgjelden i beregningen når det kommer til lånet du skal ha fra banken. Dersom du får lån fra banken på kr. 2.000.000,- og leilighetend du skal kjøpe har 300.000,- i fellesgjeld, får du egentlig bare kr. 1.700.000 i lån av banken.

Banken har egentlig lånt deg penger til en kjøpesum på kr. 2.000.000,-.

Hvis det ble enkelt å forstå... :sjenert:

He he...Ikke helt riktig dette...

Det du mener er vel at koster leiligheten 2 mill i innskudd og har 0,3 mill i fellesgjeld, så ser banken prisen som 2,3 mill.

2,3 mill er altså totalkostnaden.

Enkelt og greit.

Endret av Østlandet
Skrevet

He he...Ikke helt riktig dette...

Det du mener er vel at koster leiligheten 2 mill i innskudd og har 0,3 mill i fellesgjeld, så ser banken prisen som 2,3 mill.

2,3 mill er altså totalkostnaden.

Enkelt og greit.

To sider av samme sak.

Men som regel vet man hva banken har sagt du kan få i lån, og ikke hvilken leilighet man skal kjøpe først. Derfor jeg nevnte det. At man ikke kan kjøpe for hele de 2 millene i innskudd.

Skrevet

To sider av samme sak.

Men som regel vet man hva banken har sagt du kan få i lån, og ikke hvilken leilighet man skal kjøpe først. Derfor jeg nevnte det. At man ikke kan kjøpe for hele de 2 millene i innskudd.

Nå var det ikke akkurat 2 sider av samme sak, om du leser...

Ellers...

Banken sier aldri hva du kan få i lån. Men banken banken kan gi deg en antydning om hva du har råd til å låne. Hva du kan betjene.

Banken vil alltid se objektet/sikkerheten, før de bestemmer størrelsen på lånet de tilbyr.

Skrevet

Nei, vi mener akkurat det samme. Men jeg mener i mitt eksempel at leiligheten har 1.700 i innskudd og 300 i fellesgjeld, altså en kjøpesum på 2.000. Jeg trakk fra de 300 og du la de på.

I ditt eksempel får man ikke lånet dersom banken har sagt at man får total kjøpesum på 2.000, i mitt får de lånet fordi total kjøpesum er 2.000.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...