Iset Skrevet 18. desember 2003 #1 Skrevet 18. desember 2003 som ble kjøpt i går. men jeg har aldri laget noe slikt før, (har vært veggis frem til nå i år), og er såååå lite motivert til å gå igang. er det en stor jobb? hva gjør jeg? hehe. jeg er egentlig en ganske habil kokk, men når det kommer til steiker og slike ting, som jeg ikke har NOEN erfaring med, da kommer den store skjelven. kan noen snille damer hjelpe meg? tilbehør, stekemåte (skikkelig 1-2-3 oppskrift) osv? :oops:
Gjest gjest1 Skrevet 18. desember 2003 #2 Skrevet 18. desember 2003 Gni svor siden inn med slat og pepper, Kjeøttsiden gnir du inn med en blanding av grov sennep og litt honning. La ligge og trekke i ca et døgn, Ta den ut av kjøleskapet i god tid før den skal stekes så den får romtemp. Sett ovene på 170 grader, legg ribba på rist med svoren opp, gjerne med en liten tallerken under sånn at fettet renner fra svoren. Under setter du en langpanne med varmt vann. Legg gjerne en gulrot og en løk delt i fire i langpanna. Dette gir en nydelig sky til å lage saus av. Hvor lenge den skal stekes kommer litt an på hvor stro ribba er. Lykke til
Gjest Anonymous Skrevet 18. desember 2003 #3 Skrevet 18. desember 2003 tusen takk for svar, Pulverheksa:) du er en engel! klem Iset
Gjest gjest1 Skrevet 18. desember 2003 #5 Skrevet 18. desember 2003 Husk å rute svoren først da Ja, det er viktig ellers blir den ikke sprø. ( glemme noe så viktig) Får du den ikke sprø i ovnen selv med varmluft det siste kvarteret, prøv med skibrenner eller "tapetfjernepistol"
14062003 Skrevet 18. desember 2003 #6 Skrevet 18. desember 2003 Vi har også ribbe til jul, men gjør det på en litt enklere måte - som er minst like god. Vi kjøper gjerne ribbe uten svor. Så deles ribba opp i stykker på et par centimeters bredde og lagt ut over et par stekebrett. Der blir de smurt inn med salt, pepper og sennepspulver. Marineres et døgn eller to før de stekes et par timer på ålreit varme i stekeovnen. Dersom man vil ha svor, kan denne stekes sprø i stekepanna. Det anbefales ikke å prøve å steke svoren alene i stekeovnen. Har prøvd og det ble helt miss!
Gjest Lady-M Skrevet 19. desember 2003 #7 Skrevet 19. desember 2003 Tips for å få kjøttet saftig og svoren sprø: Legg ribba med svoren ned i en langpanne fylt med litt vann. Vannet skal dekke svoren. Legg alu.folie over langpanna. Stek slik i ca. 30 min. Snu ribba (svoren opp) og legg den på rist. Stek den på rist med langpanna under, resten av steketiden. Dette er slik pappa alltid har gjort det, han har vært kokk i mange år. Har alltid fått saftig ribbe, med skikkelig scrispy svor. Nam-nam... :D
Gjest Lady-M Skrevet 19. desember 2003 #8 Skrevet 19. desember 2003 Ser man at svoren ikke blir helt sprø, skru på grillen i de siste minuttene. Viktig å følge med så den ikke blir brent.
Gjest Anonymous Skrevet 20. desember 2003 #9 Skrevet 20. desember 2003 Hvor mange grader skal ovnen stå på miss-tricky?
Tosca Skrevet 24. desember 2003 #10 Skrevet 24. desember 2003 Jeg bruker denne oppskriften, og det blir suksess hver gang: http://www.matprat.no/Recipe.aspx?artid=7736
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå