Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har eksamen i morgen og driver å går gjennom gamle eksamensoppgaver. Denne typen spørsmål får jeg rett og slett ikke til. Noen som kan hjelpe meg med en fremgangsmåte?

Dette er oppgaven:

Du tar opp et kortsiktig annuitetslån på kr 50 000. Lånet skal tilbakebetales over to år med like store terminbeløp ved utgangen av hvert kvartal. Lånerenten er 8% per år. Vi ser bort fra andre lånekostnader. Hva er terminbeløpet, og hva betales henholdsvis som renter og avdrag i 3. kvartal det første året?

Det er vel slik at jeg må finne frem til en annen rente enn 8% eller?

Den som forklarer meg dette er en reddende engel! :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du skal ikke finne noen annen rente, du skal beregne størrelsen på terminbeløpene, som skal være like store hver gang selv om det innbyrdes forholdet mellom rente og avdrag varierer. Sannsynligvis har du en formel for dette i læreboken din, så det er bare å plotte inn variablene du har og løse for den ukjente (terminbeløpet).

Skrevet

Jeg tenker en skal betale 25 000 pr år + 8% rente. Dette blir kr: 27 000 og så hadde jeg fordelt dette på 4, at en betaler 6750 pr kvartal. Renter og avdrag i 3 kvartal, det første året, blir ikke det det samme som en skal betale hele tiden? At avdraget vil være 6250 og renter vil være 500 ?

Og jeg tok utgangspunkt i 8% rente, skjønner ikke hvorfor du skulle endre på det.

Men dette er nok ikke rett, så jeg lister meg ut igjen, mens jeg venter på at noen kan dette bedre.... :sjenert:

Skrevet (endret)

Du tar opp et kortsiktig annuitetslån på kr 50 000. Lånet skal tilbakebetales over to år med like store terminbeløp ved utgangen av hvert kvartal. Lånerenten er 8% per år. Vi ser bort fra andre lånekostnader. Hva er terminbeløpet, og hva betales henholdsvis som renter og avdrag i 3. kvartal det første året?

Jeg har ikke hatt mer økonomi enn det jeg lærte i løpet av vgs og det jeg klarte å skrape sammen på to dager da jeg leste til teknologiledelse på studiet, men her er et forsøk:

Annuitetslån = du betaler like mye hver måned hele nedbetalingsperioden.

Til sammen skal du betale:

50 000 * 1,08^2 = 58320 kr

2 år = 24 måneder

58320 / 24 = 2430 kr i terminbeløp per måned.

Resten kan jeg ikke ta på sparket, dessverre, men forhåpentligvis er det rett det jeg har regnet ut over ;)

EDIT: Øhm. Når jeg tenker meg om, kan det hende jeg har regnet ut hvor mye man sparer hvis man setter inn 50 000 på konto i stedet for hvor mye man skal betale tilbake. Jadda.

Endret av Surriball
Skrevet

Jeg tenker at jeg må finne måndelig rente siden det betales hvert kvartal. 8% er jo for hele året.

Lurer på om jeg skal regne meg fra kort til lang rente, fra lang til kort eller invers annuitetsfaktor..

Skrevet

Jeg har ikke hatt mer økonomi enn det jeg lærte i løpet av vgs og det jeg klarte å skrape sammen på to dager da jeg leste til teknologiledelse på studiet, men her er et forsøk:

Annuitetslån = du betaler like mye hver måned hele nedbetalingsperioden.

Til sammen skal du betale:

50 000 * 1,08^2 = 58320 kr

2 år = 24 måneder

58320 / 24 = 2430 kr i terminbeløp per måned.

Resten kan jeg ikke ta på sparket, dessverre, men forhåpentligvis er det rett det jeg har regnet ut over ;)

EDIT: Øhm. Når jeg tenker meg om, kan det hende jeg har regnet ut hvor mye man sparer hvis man setter inn 50 000 på konto i stedet for hvor mye man skal betale tilbake. Jadda.

Dette henger ikke helt på greip du ;)

For å finne annuiteten må man gange lånebeløpet med annuitetsfaktoren. Jeg vet hvordan jeg finner annuitersfaktoren siden jeg har en tabell til dette formålet, men vet ikke hvilken rente jeg skal gå ut i fra. Den kvartale renten (om jeg kan si det) vil jeg tro, og ikke årsrenten på 8%..

Skrevet

Du har ikke fasit på eksamensoppgaven da?

Skrevet (endret)

Se eksempel 3 ilenken. Det er formelen du bruker for å finne terminbeløpet.

Med innbetaling hvert kvartal er det vel åtte terminer for deg?

Endret av Spinell
Skrevet

Jo, det har jeg ;)

Kan legge det ut straks.

Fasiten hjelper ikke meg desverre, er fremgangsmåten jeg må vite.

Men kanskje dere forstår noe av det ved å se den ;) Har prøvd alle mulige måter jeg, men det går bare ikke.

Skrevet

Se eksempel 3 ilenken. Det er formelen du bruker for å finne terminbeløpet.

Med innbetaling hvert kvartal er det vel åtte terminer for deg?

Åå, denne kjenner jeg igjen. Dette er vel det som kalles innvers anuitetsfaktor?

Blir det denne jeg skal gange lånebeløpet med for å finne annuiteten (terminbeløpet hvert kvartal)..

Men da er det ikke 8% jeg skal plotte inn der, men regne meg om til riktig rente for hvert kvartal. Altså (1+r)^n -1

Og den skal inn i den greia du ga link til.

Men da lurer jeg på hva som skal inn der det står n på den linken du viste. Altså antall terminer. Er det antall terminer i året eller antall terminer totalt? :)

Skrevet

Nederst på siden står det at formelen slik den står gjelder for en innbetaling per år, og at hvis man har månedlige innbetalinger må man dele renten på 12. Hvis man har kvartalsvise innbetalinger deler man renten på 4.

• Liker 1
Skrevet

1.kvartal

Terminbeløp: 6 825

Renter: 1 000

Avdag: 5 825

2. kvartal

Renter: 883,50

Avdrag: 5 941,50

3.kvartal

Renter: 764,67

Avdrag: 6 060,33

Skrevet

Åå, denne kjenner jeg igjen. Dette er vel det som kalles innvers anuitetsfaktor?

Blir det denne jeg skal gange lånebeløpet med for å finne annuiteten (terminbeløpet hvert kvartal)..

Men da er det ikke 8% jeg skal plotte inn der, men regne meg om til riktig rente for hvert kvartal. Altså (1+r)^n -1

Og den skal inn i den greia du ga link til.

Men da lurer jeg på hva som skal inn der det står n på den linken du viste. Altså antall terminer. Er det antall terminer i året eller antall terminer totalt? :)

Totalt.

Skrevet

Dette henger ikke helt på greip du ;)

For å finne annuiteten må man gange lånebeløpet med annuitetsfaktoren. Jeg vet hvordan jeg finner annuitersfaktoren siden jeg har en tabell til dette formålet, men vet ikke hvilken rente jeg skal gå ut i fra. Den kvartale renten (om jeg kan si det) vil jeg tro, og ikke årsrenten på 8%..

Haha, nei... Jeg er ikke økonom, men litt matte på kveldingen er da vel alltids gøy? ;) Nesjda, jeg bare regna ut litt sparing, jeg. :sjenert:

Skrevet

Haha, nei... Jeg er ikke økonom, men litt matte på kveldingen er da vel alltids gøy? ;) Nesjda, jeg bare regna ut litt sparing, jeg. :sjenert:

Hehe, er lov til å forsøke ;) Er slik jeg har sittet selv med dette.

Men har endelig funnet frem til det nå da! :D Typisk at det var mye lettere enn jeg trodde, sittet å knotet å trodd det var skikkelig innviklet.

Skrevet (endret)

Du har ikke finansiell kalkulator da?

I så fall

4 p/yr

2 xp/yr

8 i/yr

50 000 pv

Trykker så PMT for å få betaling pr termin

For å finne ut renter og avdrag i det 3 kvartalet i første året tar du bare:

3 "input" "shift" "amort" og trykker på = knappen for å skifte

der finner du avdrag, renter og resterende beløp =)

edit: litt smålige rettelser...

Endret av Pixtive
Skrevet

Du har ikke finansiell kalkulator da?

I så fall

4 p/yr

2 xp/yr

8 i/yr

50 000 pv

Trykker så PMT for å på betaling pr termin

For å finne ut renter og avdrag i det 3 kvartalet i første året tar du bare:

3 "input" "shift" "amort" og trykker på = knappen for å skifte

der finner du avdrag, renter og resterende beløp =)

Har texas instruments BAIIPlus jeg

50000 PV, 8 N, 2 I/Y og så PMT er fremgangsmåten min ;) Funnet ut av det nå. Men skal teste med det siste der nå.

Skrevet

har HP et eller annet eg, så er kanskje ikke akkurat helt likt dessverre, men vil tippe at du har noe av det samme på din. Sjekk evnt bruksanvisning? =P

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...