Gå til innhold

Enda en om Nav og Dagpenger

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har sittet og lest meg blå på sidene til NAV for å forsøke å finne ut hvordan dagpengesystemet deres fungerer. Det står at man skal føre opp selv ulønnet arbeid på meldekortet. Blir jeg da trukket i dagpengene mine for arbeid jeg ikke får betalt for? I følge det jeg forstår så kan man jo bli det. Jeg skjønner ikke hvorfor. Grunnen til at man tar ulønnet arbeid når man er arbeidsledig er jo for å komme seg i aktivitet og hadde jeg vært i arbeid hadde jeg jo ikke tatt "oppdraget". Så noen konflikt med å være tilgjengelig for 100% jobbtilbud er det heller ikke...

Jeg håper noen kan gi meg svar for jeg føler jeg begynner å få nok med jobbsøking og intervjuer(som ikke helt har gått slik jeg håpet)om man ikke skal plages med slikt også.

Takk på forhånd :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg går på arbeidsavklaringspenger, så vet ikke om det blir helt det samme. Om jeg skal jobbe et sted ulønnet, kalles det arbeidspraksis. Da skrives det kontrakt med arbeidsplassen man er i praksis hos, og NAV dekker lønnskostnader. Det er kun lønnet arbeid som skal føres på meldekortet slik jeg har forstått det.

Skrevet

Ikkje sett det under "arbeid" på meldekort, då trekke de deg i pengene garantert. Sette det under "aktivitet" eller hva søren det heiter.

Skrevet

Ts her,

Sitat NAV:

Spørsmål 1 - Arbeid

Hvis du har arbeidet for andre, eller i selvstendig næringsvirksomhet i den perioden meldekortet gjelder for, skal du oppgi alle arbeidede timer pr. dag, inkludert lørdag og søndag, kveld og natt.

Som hovedregel skal du alltid oppgi det antall timer du faktisk arbeider (for dagpenger både lønnet og ulønnet arbeid).

Hvis du får utbetalt lønn for flere timer enn du faktisk arbeider, for eksempel ved akkordarbeid eller liknende, skal de timene du får betalt for føres opp.

Skrevet

Takk for tipset Apophis :)

Jeg skal på NAV i morgen og se om jeg får snakket med noen som har oversikt på dagpenger. Sist jeg var det og leverte noen papirer fikk jeg til svar at hun hadde ikke peilig på dagpenger. Oppmuntrende. Jeg håper jeg får snakke med noen andre :)

TS

Skrevet

Du skal oppgi alt arbeid, både lønnet og ulønnet. Dette er for at ikke folk skal utnytte systemet og gå på dagpenger, mens de jobber gratis for andre som tjener på det. Synes dog de kunne gjort unntak for frivillige organisasjoner.

• Liker 1
Skrevet

Ja, du skal føre opp ulønnet arbeid også. De mener at man skal bruke all tid man har på å søke jobb, ikke drive med gratis arbeid for andre. Jeg er enig at de burde gjort unntak for frivillige organisasjoner, men f.eks. satt en begrensning på 20 timer el.l. slik at man har tid til å søke jobber i tillegg.

Har hørt fra noen at det er så strengt at du ikke engang har lov til å hjelpe familiemedlemmer eller andre med husarbeid, oppussing el.l. Hvordan de skal finne ut av det er en annen sak...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...