Gå til innhold

Synes vi betaler alt for mye i lån

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og samboer har et lån på 1,350 000. 100% av boligverdi(1,2) + et restlån på ca.150.000 på toppen (kausjonist)

Vi betaler 8542 i avdrag og renter. Har husleie/fellesutg. på 3500 i tillegg, slik at vi betaler over 12.000 for vår leil.het på 75m2. (bor i nord i landet)

er det ikke litt i overkant? noen tips el råd for hva man kan gjøre?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

I overkant i forhold til hva? Deres inntekt? Hva man "bør" betale i måneden på et så stort lån? Hva man "bør" betale for en slik leilighet? Mulighetene er jo å flytte for å få lavere lån, øke inntekten eller skaffe lavere rente...

• Liker 1
Skrevet

Vi betaler ca 9500 pr mnd med på 2,350 mill i lån

Skrevet

Vi betaler ca 9500 pr mnd med på 2,350 mill i lån

40 års nedbetalingstid?

Skrevet

Enten har dere kort nedbetalingstid, eller så har dere altfor dårlig rente. Min del av vårt lån er på 1,4 mill og jeg betaler ganske nøyaktig 6500 kr i måneden. Da har vi 30 års nedbetalingstid.

Skrevet

Enten har dere kort nedbetalingstid, eller så har dere altfor dårlig rente. Min del av vårt lån er på 1,4 mill og jeg betaler ganske nøyaktig 6500 kr i måneden. Da har vi 30 års nedbetalingstid.

20 år er ikke kort nedbetalingstid. 30 er lang.

• Liker 1
Skrevet

20 år er ikke kort nedbetalingstid. 30 er lang.

Joda, men poenget er at dette bør være mulig å få gjort noe med, enten ved å øke nedbetalingstiden eller ved å forhandle seg frem til en bedre rente. Hvis TS føler at de sliter med å betale så mye er det bedre å ha lang nedbetalingstid og evt heller øke innbetalingene om noen år, når økonomien sannsynligvis er bedre. (Forutsatt at TS er rimelig ung.)

Skrevet

Hørtes mye ut for meg. Har tilsvarende størrelse på lånet og betaler litt over 10 000 - varierer litt, putter innpå ekstra når vi kan. Og vi har ikke husleie.

Skrevet

Jeg og samboer har et lån på 1,350 000. 100% av boligverdi(1,2) + et restlån på ca.150.000 på toppen (kausjonist)

Vi betaler 8542 i avdrag og renter. Har husleie/fellesutg. på 3500 i tillegg, slik at vi betaler over 12.000 for vår leil.het på 75m2. (bor i nord i landet)

er det ikke litt i overkant? noen tips el råd for hva man kan gjøre?

Hvor lang nedbetalingstid har dere?

Hvor mye er renter?

Hvor mye er avdrag?

Skrevet

Hørtes mye ut for meg. Har tilsvarende størrelse på lånet og betaler litt over 10 000 - varierer litt, putter innpå ekstra når vi kan. Og vi har ikke husleie.

Du syns de betaler mye på lånet, selv om du betaler en god del mer på et lån av samme størrelse? :klø:

Husk at husleien ikke er relevant i forhold til låneutgiftene, det er en helt annen utgiftspost, som går til dekke av fellesgjeld, kommunale avgifter, vaktmester, og mange steder ting som trappevask og fyring/varmtvann.

Gjest SemperFi
Skrevet

Du betaler nokk litt for mye.

Jeg hadde huslån på 2 MNOK og betalte 8000 ink renter og avdrag. Nedbetaling på 30 år.

Skrevet

Vi har lån på 1.3 mill, og betaler rett i underkant av 6000,- pr mnd.

Syntes kanskje det hørtes mye ut med over 8000,-, men så har du jo over 100% av boligverdi! Det vil jeg tro spiller inn(det gjorde ihvertfal hos oss).. Og du har en tilleggslån..

Kanskje ikke helt "hundgæle" med tanke på det der....

Skrevet

Vi har lån på 2.3 mill, og betalar 12000 i mnd.. Så syntes ikkje dykkar høyrtes feil ut nei.Men korleis Semper her berre betalar 8000,- for et lån på 2 mill er ei større gåte! Kva renter har de Smeper??

• Liker 1
Skrevet (endret)

Enig.

Hvor mye man betaler i måneden avhenger jo kun av nedbetalingstid og rente (+ evt gebyrer). Felleskostnader/husleie må man ta med i beregningen når man kjøper.

Jeg regner med at i alle fall de 10 siste % av lånet har høyere rente enn resten, pga 100% lån. I de fleste banker har man vel fått 90% av lånesummen til vanlig boliglånsrente (Boliglån Ung).

Den siste 10%-andelen av lånet skal muligens betales noe raskere ned enn resten også, slik at månedlig sum går ned etterhvert? Slik var det i alle fall for noen år siden da jeg fikk tilbud om 100% lån.

Edit: uklart skrevet i første forsøk

Endret av Spinell
Skrevet

Vi har 1,25 mill i lån (90% finansiering) og betaler 5600 i mnd. Renta er på 3,6, og nedbetalingstida er 30 år. Ingen skam å øke tiden,så lenge dere har økte inntekter i vente.

Skrevet

Ser mange sier de har 30 års nedbetalingstid her.. Har det blitt vanlig nå?? Det høres veldig lenge ut!!

Skrevet

40 års nedbetalingstid?

Nope! Hadde 30, har igjen 26. 100% finansiert.

Skrevet

Nope! Hadde 30, har igjen 26. 100% finansiert.

Dere har 2.7% rente?

Skrevet (endret)

Ser mange sier de har 30 års nedbetalingstid her.. Har det blitt vanlig nå?? Det høres veldig lenge ut!!

Tror det er vanlig hos endel unge. Vi velger å heller ha litt ekstra økonomisk handlefrihet nå, for vi kommer aldri til å betale så stor andel av lønna til lånet som de vi gjør nå uansett. Om ti år har jo lønna økt (pga generell lønnsøkning og pga ansiennitet/erfaring), mens låneavdragene er de samme. Da kan vi heller senke nedbetalingstida da hvis vi ønsker det. Har forresten også beholdt BSU-kontoene våre, slik at vi casher ned ca 400.000 på lånet om en 3-4 år.

Kommer jo uansett ikke til å beholde det samme lånet i 30 år, kommer sikkert til å ta opp enda mer om noen år... Og skulle vi mot formodning beholde dette lånet er vi uansett gjeldsfrie et godt tiår før vi går av med pensjon.

Endret av juliane
Skrevet

Betaler 10 500,- pr mnd på 1,5M alene, betal det dere har råd til og tenk på fremtiden.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...