AnonymBruker Skrevet 15. desember 2011 #1 Skrevet 15. desember 2011 Jeg har bare erfaring med jobber der jeg har gått på timelønn (butikk osv, er student). Der er det naturlig nok sånn at dersom vi jobber ekstra, så får vi mer betalt. Skal jeg jobbe 09-16, men må bli til kl 20 skriver jeg opp timene og får 4 timer ekstra lønn for det. Kjæresten derimot jobber i et firma med fastlønn (høy). Han må hele tiden jobbe overtid, men han får ikke ekstra betalt for det eller får avspasere. Jeg vil ikke spør og grave så mye ang. det siden det ikke er mitt problem eller mine penger, men jeg lurer på om dette er normalt? De har flexitid, men selv om han kommer kl.7 på jobb får han sjeldent gå kl 15. Det er bestanding "bare bare" og klokken blir nesten alltid 17-18. Av og til sitter de til midnatt pga viktige prosjekter som bare MÅ være ferdige til neste dag. Dessuten har de masse møter, dugnadsjobbing (som reklame for firmaet) osv utenom arb.tid de ikke får betalt for. Til tider blir jeg litt småirritert på hans vegner. Jeg har liksom trodd at folk jobber ekstra/overtid og får mer lønn for det. Det er jo en jobb, tross alt. I tillegg må han lese til vanskelige eksamener som firmaet krever han skal ta. Den lille fritiden han har går til lesing til dette, dvs alle kveldene og helgene. Noe kan nok forsvares med at han har høy fastlønn, men jeg syns det er merkelig uansett. P.S Dette er ikke en samlivstråd med "dette får du finne deg i, eller slå opp", men et spørsmål om hva som er normalt mtp overtid Jeg har som sagt ingen erfaring fra den slags jobbing selv og lurer
Cata Skrevet 15. desember 2011 #2 Skrevet 15. desember 2011 Kommer an på firma, men hvis man har en lederstilling eller "litt høy" utdannelse så er den slags avtaler ikke uvanlig i dag. Hos oss har vi det slik, bortsett fra at arbeidsgiver normalt ikke sier noe om at vi avspaserer time for time, så lenge det er OK for nærmeste leder. Jeg har selv opplevd å jobbe 200+ timer overtid et år og fikk bare avspasert noen få timer fordi det aldri passet å ta dem ut. På den annen side så er det med overtid noe som går litt i bølger hos oss så i andre perioder kan jeg ha en helt grei fastlønn uten å måtte arbeide ekstra i det hele tatt. Så for de fleste av oss jevner det seg litt ut over tid.
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2011 #3 Skrevet 15. desember 2011 Kommer an på firma, men hvis man har en lederstilling eller "litt høy" utdannelse så er den slags avtaler ikke uvanlig i dag. Hos oss har vi det slik, bortsett fra at arbeidsgiver normalt ikke sier noe om at vi avspaserer time for time, så lenge det er OK for nærmeste leder. Jeg har selv opplevd å jobbe 200+ timer overtid et år og fikk bare avspasert noen få timer fordi det aldri passet å ta dem ut. På den annen side så er det med overtid noe som går litt i bølger hos oss så i andre perioder kan jeg ha en helt grei fastlønn uten å måtte arbeide ekstra i det hele tatt. Så for de fleste av oss jevner det seg litt ut over tid. Han har høy utdannelse (siv.ing. med topp karakterer) men er ikke leder. Jeg vet ikke om han har noen form for avtale, eller at det ligger implisitt i lønnen at overtid er medregnet. Føler ikke det er en arena kjæresten skal grave og spør om:p Han har noen avspaseringsdager, men de er fra sommeren da han jobbet en hel uke uten lønn. Tviler på han får tatt disse, året er snart omme. Men "godt" å høre at andre også har det sånn:) Han har sikkert minst 50% mer lønn enn hva jeg kommer til å ha som ferdigutdannet, så det jevner seg kanskje ut.
Tropic Skrevet 15. desember 2011 #4 Skrevet 15. desember 2011 Han har høy utdannelse (siv.ing. med topp karakterer) men er ikke leder. Jeg vet ikke om han har noen form for avtale, eller at det ligger implisitt i lønnen at overtid er medregnet. Føler ikke det er en arena kjæresten skal grave og spør om:p Han har noen avspaseringsdager, men de er fra sommeren da han jobbet en hel uke uten lønn. Tviler på han får tatt disse, året er snart omme. Men "godt" å høre at andre også har det sånn:) Han har sikkert minst 50% mer lønn enn hva jeg kommer til å ha som ferdigutdannet, så det jevner seg kanskje ut. Ja, det er vanlig. I enkelte firma forventer de at du jobber f.eks 60 timer i uken uten tilleggsbetaling eller avspasering, men i gjengjeld får du en veldig god lønn. Dette er spesielt vanlig i konsulentbransjen.
Klematis Skrevet 15. desember 2011 #5 Skrevet 15. desember 2011 Jeg har ikke betalt overtid, får heller ikke avspasere. Får litt høyere fastlønn, bilgodtgjørelse og en uke ekstra ferie (totalt 6 uker) for det. Helt vanlig for en overingeniør, som jeg regner med kjæresten din er? Hos oss er det forventet at vi jobber 100 - 200 timer overtid med den fastlønna vi har. Blir det noe særlig mer enn det kan vi avtale å avspasere noe med leder, men i praksis tror jeg det er få som gjør det. De avspaseringsdagene du sier han har, forsvinner helt sikkert ikke selv om vi går over i et nytt år. Hos oss har vi en konto hvor vi kan spare opp avspaseringstimer (får ikke avspasere overtid, men om vi må reise på kveldstid eller i helger). Går denne over max, utbetales overskytende.
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2011 #6 Skrevet 15. desember 2011 Ja, det er vanlig. I enkelte firma forventer de at du jobber f.eks 60 timer i uken uten tilleggsbetaling eller avspasering, men i gjengjeld får du en veldig god lønn. Dette er spesielt vanlig i konsulentbransjen. Han er vel en form for konsulent slik jeg har forstått det (herregud, jeg har liten peiling på jobben hans, høres jo helt blåst ut her :gjeiper: ). Hjelper litt på irritasjonen at det er vanlig da Vet ikke hvor mye han tjener, det vil han ikke si... Vi har ikke vært sammen lenge foressten, derfor jeg vet såpass lite:)
Gjest IngvildSF Skrevet 15. desember 2011 #7 Skrevet 15. desember 2011 Har inntrykk av at sånn type arbeid er gitt at man jobber overtid, og så får man en fin liten bonus etter hvor mye overtid og hvor godt jobben har gjort det. Tror iallefall det er sånn på pappas jobb (regnskapsfører på regnskapskontor).
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2011 #8 Skrevet 15. desember 2011 De fleste gode jobber har overtid innbakt i kontrakten..
Tropic Skrevet 15. desember 2011 #9 Skrevet 15. desember 2011 Han er vel en form for konsulent slik jeg har forstått det (herregud, jeg har liten peiling på jobben hans, høres jo helt blåst ut her :gjeiper: ). Hjelper litt på irritasjonen at det er vanlig da Vet ikke hvor mye han tjener, det vil han ikke si... Vi har ikke vært sammen lenge foressten, derfor jeg vet såpass lite:) Da må du nok bare forvente å ha en kjæreste som jobber myyyye! :-) Trøst deg med at han ikke blir lurt for overtid eller noe slikt, er helt vanlig iallefall :-)
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2011 #10 Skrevet 15. desember 2011 Man har som regel en arbeidskontrakt som skal si noe om dette. Det vanlige er vel "Noe overtid må påberegnes". Det du forteller om her ville overgått det ihvertfall. Min mann har forresten omtrent sånne arbeidstider som du refererer til, men han er medeiger i bedriften og gjør det for bedriften sin del. Han får det liksom igjen om bedriften går veldig bra. Det mest vanlige er vel å få avsmpasere litt om man jobber veldig mye ekstra, men mange jobber har rett og slett ikke rom for dette. Har du forresten spurt ham om hva han mener selv om dette? Her hos oss stoppet det naturlig opp når vi fikk barn. Da jobbet han mer 8-16
Cata Skrevet 16. desember 2011 #11 Skrevet 16. desember 2011 De avspaseringsdagene du sier han har, forsvinner helt sikkert ikke selv om vi går over i et nytt år. Hos oss har vi en konto hvor vi kan spare opp avspaseringstimer (får ikke avspasere overtid, men om vi må reise på kveldstid eller i helger). Går denne over max, utbetales overskytende. Det er ikke helt sikkert. Vi har også "tidskonto" men vi har max antall overtidstimer pr. måned. Dermed så slettes alt over et visst antall hvert månedsskifte. I andre firmaer jeg kjenner til så er det lov å ta ut max 2 dager avspasering pr. måned. Så avspaseringsdager kan forsvinne. (Det var smått irriterende da vi innførte "taket" - da mistet jeg mer enn 100 timer i et pennestrøk . Tok det imidlertid pent siden jeg aldri ville fått avspasert så mye uansett.)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå