Gå til innhold

Noen som har vært i Marrakech?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal til Marrakech en uke i januar, sammen med kjæresten min. Ingen av oss har vært der før.

Lurer ganske enkelt på om det er noen som har vært der på den tiden av året, eller har generelle reisetips??

Hva kan man forvente av temperaturer osv?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg skal til Marrakech en uke i januar, sammen med kjæresten min. Ingen av oss har vært der før.

Lurer ganske enkelt på om det er noen som har vært der på den tiden av året, eller har generelle reisetips??

Hva kan man forvente av temperaturer osv?

Vi var der nå nettopp. Facinerende land og by, men vær forberedt på at det kan være veldig tøft å være kvinne der. Vi har reist mye i den arabiske verden og er vant til å dekke oss til, men aldri før er vi blitt tatt så på senga i forhold til påkledning og kvinnesyn generelt. Ser at du skal reise med kjæresten din (og en av dere er sannsynligvis mann?) og det hjelper nok mye. La merke til at kvinner i følge med menn hadde en helt annen frihet.

Det var også veldig kaldt. Det bikket vel ti plussgrader et par ganger, men ellers lå det mellom 2 og 10. Men man må jo uansett være godt kledd, så det gjorde ikke så mye. Husk også at det meste av hus ikke er isolert eller oppvarmet og at det ofte kun er laken til å ha over seg om natta, så pysjamas og varme sokker kan være smart å ha med seg.

Det finnes enkelte varehus med faste priser i Marrakesh. Hvis man ikke liker pruting er det dit man bør gå, og uansett kan det være greit å ha vært innom der en tur for å se på prisen på ting. Da vet man hva som er absolutt maks av hva man bør betale, selv om man ofte kan få ting billigere andre steder. Ellers er det veldig viktig å ikke se alt for nøye på ting eller begynne å prute dersom du ikke har planer om å kjøpe noe. Har du først begynt å prute, er handelen egentlig allerede inngått. Se opp for selgere som høyner prisene sine underveis i prutinga og regn med at alt de sier om varene sine er løgn (sølv er ikke sølv, teglassene tåler ikke vann, knivskaftet er plast og ikke kamelben, vannpipa kan ikke brukes og er bare ment som pynt, safranen er bare gurkemeie... The list goes on.). Det finnes naturligvis kvalitetsting der også, men de må du lete fram selv.

Ellers må man bare overhøre eller bite i seg alle slengkommentarer man får, uansett hvor slibrige eller frekke de måtte være. Bare avvis dem smilende (men se aldri noen av disse mennene i øynene, det regnes som en invitasjon) og gå. Gå rett fram, uansett hva de sier og hvor mye de måtte hoppe rundt deg for å forsøke å stoppe deg. Det å alltid være i bevegelse er generelt et veldig godt knep, både mot selgere og mot menn generelt. Ellers kommer man langt med humor, det får man god respons på, men ikke si noe som skader en mann eller gutts stolthet foran andre!!!

Ellers er det lurt å lære seg å si nei takk på arabisk, eller i det minste fransk; det fungerer langt bedre enn å si det på engelsk. Du aner ikke hvor mange ganger om dagen du kommer til å si det! :fnise:

Se opp for de såkalte "lokalguidene" også. Det er (som oftest) unge menn som praier deg på gata, som lurer på om du trenger hjelp til å finne veien, eller om du vil se slottet eller finne et museum eller som vil hjelpe deg å praie en taxi... Hva som helst. Innimellom "er" de engelskstudenter eller "ansatt av staten for å hjelpe turistene" eller noe annet de tror du vil anse som tillitsvekkende. Vel, det er de ikke. De vil ta deg med rundt i byen, gjerne med en av dine kofferter eller poser eller noe i hånda slik at du ikke kan gå fra dem, helt til du ender i en eller annen onkels krydder- eller parfyme- eller veskebutikk. Og da slipper du ikke unna før du har kjøpt noe, og gjerne ikke bare litt. Trenger du hjelp til å finne veien, bør du spørre en kvinne eller et barn og så stikke til dem noen dirham som takk for hjelpa.

Som du kanskje skjønner, er Marrakesh en litt krevende by, men det er også en veldig spennende by full av kontraster. De som er rike er rike, de som er fattige er veldig fattige. Det finnes masse kjempehyggelige marrokanere, men de som ikke er hyggelige, er så ufyselige at man får lyst til å legge bena på nakken og løpe. Byen er full av søppel og ræl, men det finnes også et vell av perler. Og selv om det som lukter vondt lukter noe inni hampen vondt, lukter det jammen fantastisk av noe helt annet! :-)

Til slutt bare et tips om en FANTASTISK italiensk/korsikansk restaurant: Le Chat Qui Rit (Den leende katten) i Rue du Yougoslavie. Der fikk vi den beste maten jeg noensinne har spist! :jepp:

God tur!

Skrevet

Tusen takk for utfyllende tips!

Ja, jeg skal reise med en mann, så forhåpentligvis blir gutta litt mindre innpåslitne da... Hadde hørt om det før, så vet ikke om jeg hadde reist som singel jente...

Vi skal definitivt prøve restauranten du nevnte, har skrevet den ned i reiseguiden min. ;)

Vi gleder oss, hadde egentlig håpt på litt høyere temperaturer, men det for holde med solskinnet.

Skrevet

Hei. Var i Marrakech sammen med en venninne for 12 år siden, et eventyr av en by som jeg veldig gjerne vil tilbake til. Javisst var menn innpåslitne,men som andre sa her, med humor og noen franske/arabiske gloser går det fint. Kan være greit å leie guide( se på nett eller hør på hotellet??) når en skal gå i medinaen, basarområdet er stort og et must. Det er så masse fint å se på og kjøpe. Og en kveld på Djema el Fna må til! Masse matvogner med masse nydelig ig billig mat.

http://www.aftenposten.no/reise/article2236070.ece

http://www.vg.no/reise/artikkel.php?artid=10007006

http://www.tripadvisor.com/ShowTopic-g293734-i9196-k4479491-Guide_for_the_medina-Marrakech.html

Skrevet

Møkkaland og møkkafolk.

Kan rett og slett ikke fordra kulturen. håpløst for damer å gå i fred. De oppfører seg rett og slett ufordragelig.

Alt de gjør er å prøve å lure deg. og det hele tiden.

Men det gjelder de fleste slike land.

Egypt, Tunis, Tyrkia...osv.

Jeg har vært i lengre tid i de fleste. På jobb og som turist.

Men, her snakker jeg (mest)om turistområder.

Min datter på den gang 15, ble nærmest sjokkskadd etter et besøk der...

Måtte bare få det ut. Nok en gang.

Skrevet

Jeg har alltid ønsket å dra til Marrakech, men nå ble jeg skikkelig "skremt" av å lese det som står her. Virker som om det er en bedre opplevelse for mannfolka å reise dit..

Virker som en "vanskelig" plass å reise til. Og dette gjelder vel stort sett over hele nord-Afrika? Det er jo sånn i Egypt også..

Tror rett og slett at jeg ikke ville følt meg særlig trygg der jeg:/

Tror jeg må revurdere reiselista mi litt nå:P

Gjest fireflies
Skrevet

Så lenge man følger muslimenes kleskode og oppfører seg slik det blir forventet, slipper man innpåslitne menn og gutter. Det er i hvertfall min erfaring. Selgerne i soukene vil nok uansett kunne oppleves som innpåsltine, men det er jo fordi de vil selge varene sine. Sier du pent nei takk, så respekterer de det. Jeg har aldri opplevd Marrakech, eller Marokko generelt, som et slitsomt land å feriere i.

Skrevet (endret)

jeg var der i slutten av april, da bomben drepte 14 stk.

Bort sett fra det likte jeg bydele Gueliz best. Der er det Zara, Mango osv...

Markedet er ok, men ikke så kult som man skulle tro. 2 dager der og man har sett alt. Det er mange gater og lett å gå seg bort. For min del er det bare juggel å få kjøpt på det er heller opplevelsen som jeg tar med hjem.

Markedet er forskjellig på dag og kveldstid.

Vi fikk tegnet på hennamaling...

258605203572420251_2ZBpup9C_c.jpg

Og vi var på spa hele tiden.

OG ja det er veldig muslimsk på markedet, jeg fikk laaaange blikk i knebukser! Men i bydelen Gueliz gikk jenter i helt vanlige stroppetopper og korte kjoler.

Endret av Wonders
  • Liker 1
Gjest fireflies
Skrevet (endret)

Jeg vil gjerne anbefale denne boka for deg som skal reise til Marrakech. Gjennom denne boka fikk vi veldig mange fine tips om egentlig det meste.

Jeg er foresten veldig enig i det Wonders sier om at det er opplevelsen man tar med seg hjem. Man drar ikke til Marrakech for å shoppe, man drar dit for å oppleve en helt annen atmosfære enn hva som finnes her hjemme i Norge ;)

Endret av fireflies
Skrevet

God mat, og i overkant slitsomt. Skjønner du fransk, så skjønner du også kommentarene. Gjør du ikke det så skjønner du kroppsspråket. Må legge til at vi størsteparten av oppholdet var i gamlebyen, og det er litt annerledes og gammeldags. Utrolig mye fine skinnvesker(håndlagde). Sikkert lettere å reise med kjæresten. Tenk på hva du har på deg, spis på djema el fna-bodene og Kos dere masse.

Skrevet

Elsker Marrakech. Nydelig mat, og med en marokkansk guide, kan du få hjelp til å kjøpe ekte varer i medinaen. Altså, sølv som er sølv, teglass som tåler å vaskes, marokkanske fat etc. etc. ;)

Betrakt folkelivet på medinaen fra verandaen til en av cafèene, mens du nyter en kopp myntete.

Menara garden er vakker og bør ikke gåes glipp av.

God tur!

Skrevet

Takker for alle svar! :)

Vi gleder oss, og siden sambo' snakker arabisk regner jeg med at vi skal få en fin tur, Vi har bestilt tur med en guide, anbefalt av noen venner, så vi regner med å få sett det vi mest ønsker oss.

Jeg gleder meg til shoppingen, og se sambo prøve bruke språket på pruting utenfor jobb situasjon. ;)

Godt nyttår til alle sammen!

Skrevet

Jeg var der for et par måneder siden, og opplevde ingen slibrige kommentarer. Gikk rundt både alene og med samboeren, men jeg var "anstendig" kledd. Var på guidet tur sammen med bla et par jenter som var kledd som små horer (også etter norsk standard om de hadde gått på gaten her), og de fikk en hel haug kommentarer.

Selgerne var masete, men overraskende høflige (de fleste ga seg etter et "nei takk" hvis man ikke ville ha noe).

Vil anbefale tagine i en av bodene som dukker opp om kvelden på det store torget ved medinaen (husker ikke hva torget heter akkurat nå..), utrolig godt og kostet stort sett ingenting (tror vi betalte ca 50 kr for to store porsjoner, og da misstenker jeg at vi fikk "skandinaviske" priser).

Skrevet

Amys: Jeg var også veldig anstendig kledd, men fikk utrolig mye kommentarer likevel. Kanskje fordi vi var flere jenter på tur?

Djeema El Fna heter torget du tenker på :0)

Skrevet

Amys: Jeg var også veldig anstendig kledd, men fikk utrolig mye kommentarer likevel. Kanskje fordi vi var flere jenter på tur?

Djeema El Fna heter torget du tenker på :0)

Ah, takk, det var navnet ja :) Og angående kommentarer, kan være jeg var heldig og at alle de slibrige og ekkle mennene var et annet sted enn der vi var :) Tenkte bare jeg skulle få frem at ikke alle jenter på ferie der nødvendigvis fikk masse slibrigheter slengt etter seg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...