imeria Skrevet 15. desember 2011 #1 Skrevet 15. desember 2011 Hei! Noen av dere som har laget fløtekarameller før? Jeg lager nå, men får de jo aldri til å bestå "karamell testen".....noen som har noen karamelltips på lur? De har stått og kokt i 25 min allerede...i oppskriften stod dette: 100 g smør 2 dl kremfløte 100 g sukker 1 dl lys sirup 1 ts vaniljesukker Alle ingrediensene has i en kjele og kokes opp. Det hele skal koke under omrøring i ca 10 - 15 minutter. Koketiden avhenger av koketopp og type kjele. Når karamell massen begynner å tykne og får en lysbrun farge sjekker man temperaturen på karamellmassen med et termometer. Temperaturen skal være 118 grader. Hvis man ikke har et steketermometer, kan man sjekke temperaturen med "karamelltesten". Da tar man en dråpe med karamellmasse og dypper i kaldt vann. Kan dråpen rulles til en kule er massen varm nok. Når massen er varm nok helles den over i en teflon belagt brødform eller lignende. Er ikke formen teflonbelagt må man dekke bunnen med bakepapir. Men nå har jeg altså stått her i 25 min...Lagde karameller i fjor og de fikk jeg ikke til, så har inmari lyst til å få det til i år! Når man tar denne "karamelltesten", hvor lenge skal man egentlig holde tskjeen under vann?
Gjest navnelapp Skrevet 15. desember 2011 #2 Skrevet 15. desember 2011 Du skal berre dryppe ein drope i vatn. Dersom du då kan plukke den ut og rulle den er massen ferdig.
sjøhest Skrevet 15. desember 2011 #3 Skrevet 15. desember 2011 HVis du virkelig vil få det til råder jeg deg til å kjøpe digitalt termometer. Myyyye enklere!
imeria Skrevet 15. desember 2011 Forfatter #4 Skrevet 15. desember 2011 Oki, takk! Mye lettere med karamelltesten nå! De stod vel ca 1 time, men nå blir de bra tror jeg!
venus_ Skrevet 15. desember 2011 #5 Skrevet 15. desember 2011 Rart at de har skrevet 10-15 minutter, jeg har aldri brukt så kort tid på karameller. Ca 30 minutter bruker jeg til den er 115-120 grader.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå