Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har lyst til å begynne på førskolelærerutdanning til neste høst.. og har veldig lyst å jobbe med barn. Men er det sånn at det som oftest kun er en førskolelærer på hver avdeling, og at det derfor blir han/hun som må snakke på foreldremøter? Jeg har ekstrem angst for å snakke foran større grupper med folk... og jeg vet at det er helt grusomt for meg å måtte si noe på slike møter.

I den barnehagen jeg jobbet før, hvor jeg var assistent, var det alltid de to avdelingslederne/styrerne som holdt møtene. Men der var det kun de to som var førskolelærere. Jeg har ikke tenkt å bli avdelingsleder. Er det noen som vet hva som er vanlig? Om det er sånn at en førskolelærer må holde møter vil jeg ikke utdanne meg innen dette likevel...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kanskje angsten for å snakke med store forsammlingar dempar seg? Ein må f.eks ha framføring på førskolelærarutdanning til andre studentar...Kanskje du klarer det når du får tre år på å trene på?

• Liker 2
Skrevet

Jeg er pedagogisk leder for en avdeling og det er også jeg som leder foreldremøter for min avdeling, men når det er felles foreldremøte for hele barnehagen som har 4 avdelinger er det styrer som leder disse.

Om du ikke skal jobbe som ped. leder, men førskolelærer på en avdeling, så er det neppe du som må lede sånne møter. Før var det oftest bare en førskolelærer på hver avdeling, som da var ansatt som ped.leder, men nå tror jeg det blir mer og mer vanlig med flere førskolelærere på hver avdeling, og da kan du jo slippe unna det ansvaret som følger med ped.leder-stillingen.

I løpet av 3 år på høgskole tror jeg uansett at du vil få trening i å snakke foran forsamlinger, og øvelse gjør mester :)

Skrevet (endret)

Hei Serpica! Det er pedagogisk leder som holder de møtene, men der jeg har jobbet, har vi fordelt ansvaret for ''saker'' på møtet, så selv om jeg har jobbet som førskolelærer 2 i 3 år, har jeg vært veldig aktiv på foreldremøter.

Det er noe du bare må vende deg til! Foreldregruppen blir du kjent med over bringing og henting, og det du sier er ting du KAN, som du jobber med daglig, så for meg ble det hele en ganske naturlig setting. Alltid litt smånervøst til å begynne med, men jeg ble vant til det.

Uansett. Vil du virkelig bli førskolelærer, må du huske at det ikke bare er foreldremøter du skal lede. Du skal lede samlinger med barna også, også når andre voksne er tilstede og ser på deg. Hvis du ikke tror at du vil mestre det, ikke ta førskolelærerutdannelse! Gjør noe annet i stedet... Førskolelærerutdannelse og skikkelig sosial-angst er ikke en vinner. En del av jobben handler om å stå i fokus, og du må ta ansvar.

Hvis du derimot bestemmer deg for å tørre å ta utdannelsen, kommer du til å bli veldig selvsikker med årene :) Jeg lover!! :lur:

Hilsen en førskolelærer :)

Endret av Lipstick
Skrevet

Syns det er trist om du skal bli så begrenset av angsten din at du ikke får tatt en utdanning du ønsker. De aller fleste yrker innebærer en form for fremføring. Du burde heller jobbe med problemet ditt, dette er ikke noe du trenger å plages med for alltid!

Og som andre nevner så er det også mye fremføringer på skolen, så etter 3 år så er du nok vant til det. Men hvis du absolutt ikke klarer det på egenhånd, bør du oppsøke psykolog.

Skrevet

Hei, takk for svar:-) Det er altså ikke nødvendigvis sånn at en førskolelærer er nødt å holde møter? Hvis jeg jobber i en større barnehage med flere førskolelærere og der jeg ikke er avdelingsleder. Jeg har ikke lyst å la være å ta en utdannelse pga dette problemet mitt.

Jeg har jo jobbet noen år i barnehage som assistent, og hadde aldri problemer med å holde samlinger eller synge foran barna og de voksne som jobbet der. Det kom helt naturlig. Sang og underholdt ungene uten problem hele tiden. Men hver gang foreldrene kom for å se på en forestilling eller det var foreldremøter, dukket angsten for å være i søkelyset opp. Det er vel akkurat den settingen jeg ikke takler, og vet at jeg ikke er i stand til å gjøre på en bra måte. Jeg har ikke lyst til å prøve å lære hvordan en blir flink til det, for det er så ydmykende når alle ser deg stå der som en idiot som ikke klarer å formulere setninger, svette, skjelve og rødme. Hjernen og kroppen stopper opp. :sukk:

Skrevet

Du kan jo utdanne deg til fagarbeider eller en form for spesialpedagog i stede for førskolelærer? Selv elsker jeg å jobbe i barnehage, men kunne aldri tenke meg å være førskolelærer. Kommer etterhvert til å ta et fagbrev så jeg får fagarbeiderlønn i stede for assistentlønn. Muligens det etterhvert blir en eller annen form for spesialpedagog. Kunne dette være en tanke for deg? Tror ikke spesialpedagoger holder foreldremøter (muligens foreldresamtaler da, men da snakker man med hvert enkelt foreldrepar og ikke med en større forsamling)

Skrevet

Hei, takk for svar:-) Det er altså ikke nødvendigvis sånn at en førskolelærer er nødt å holde møter? Hvis jeg jobber i en større barnehage med flere førskolelærere og der jeg ikke er avdelingsleder. Jeg har ikke lyst å la være å ta en utdannelse pga dette problemet mitt.

Jeg har jo jobbet noen år i barnehage som assistent, og hadde aldri problemer med å holde samlinger eller synge foran barna og de voksne som jobbet der. Det kom helt naturlig. Sang og underholdt ungene uten problem hele tiden. Men hver gang foreldrene kom for å se på en forestilling eller det var foreldremøter, dukket angsten for å være i søkelyset opp. Det er vel akkurat den settingen jeg ikke takler, og vet at jeg ikke er i stand til å gjøre på en bra måte. Jeg har ikke lyst til å prøve å lære hvordan en blir flink til det, for det er så ydmykende når alle ser deg stå der som en idiot som ikke klarer å formulere setninger, svette, skjelve og rødme. Hjernen og kroppen stopper opp. :sukk:

Da kommer du heller ikke til å komme deg gjennom utdanningen. Men når du ikke har lyst til å prøve å lære en gang, så kommer du ikke til å komme langt.

Skrevet

Jeg er pedagogisk leder, holder foreldremøter på min avdeling og alt annet som hører med.

For mange år siden hadde jeg skikkelig angst for å prate i store forsamlinger, bestemte meg derimot for å prøve, med trening gikk det mye lettere, årene gikk, jeg modnet og ble mer selvsikker.

Se på det som en utfordring, ett mål du skal nå

:)

• Liker 1
  • 2 uker senere...
Skrevet

Jeg synes ikke du skal begynne på førskolelærer utdannelsen hvis du går inn for å kun jobbe som førskolelærer/pedagog 2 under en ped.leder fordi du IKKE vil holde foreldremøter. Det er en del av jobben å være pedagog og kunne snakke med foreldre om arbeidet dere gjør og barna deres.

Jobbet selv under en ped.leder som holdt foreldremøter, men noen ganger opplevede jeg at foreldre stilte spørsmål direkte til meg. Hva gjør du da? Hva hvis ped.leder er syk/sykemeldt og du er ansvarlig leder akkurat når det er foreldremøte? Hva gjør du i møter med BV, PPT, Helsestasjon og andre instanser hvor DU skal fortelle om det aktuelle barnet/barna?

Da jeg holdt mitt første foreldremøte(husker det med skrekk og glede), stod jeg foran alle foreldrene og sa " jeg er d.... nervøs, så stopp meg hvis jeg mumler eller snakker for fort,ellers vil jeg ønske velkommer til alle" osv... Møtet gikk veldig bra, og jeg fikk en skikkelig selvtillitsboost den kvelden.

Men hvis du tenker at du vil prøve, og du får trossalt tre år med mye øvelse på å framføre foran mange folk, så ønsker jeg deg lykke til! Det er en utdannelse jeg aldri har angret på :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...