Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Det er en kjensgjerning at flere utdanner seg til å bli det samme som sine foreldre, eller velger det mamma eller pappa synes er best. Derfor kan det være interessant å finne ut dette:

Hva studerte dine foreldre, og hva jobber/jobbet de med?

Hva studerer du / jobber du som, og hva synes dine foreldre om det?

Kjør refleksjon! :-)

Endret av alma99
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Lærer og apotektekniker, studerar sjølv til å bli sjukepleiar :) Foreldra mine synes det er supert :)

Endret av Emas
Skrevet

Er student, men studerer ikke til å bli det samme som noen av dem.

Skrevet

Mamma Hjelpepleier

Pappa vedlikeholdsarbeider (kirkegård) og brannvakt.

Skal begynne på studiekompetanse neste år. Vil studere biologi og/eller kjemi.

Foreldrene mine bryr seg ikke. De tror ikke jeg klarer noe, og driter i hvordan jeg har det.

Skrevet

Mamma er lærer og jobber som det

Pappa er elektriker og automatiker og jobber som det

Jeg har fagbrev som resepsjonist, jobber ikke som det, studerer til å bli sosionom.

Begge søstrene mine er/er på vei til å bli førskolelærere.

så.. njei, ikke egentlig, alle jentene i familien jobber med folk da, og søstrene mine har vel valgt litt mer likt mamma enn meg.

Skrevet

Jeg skulle aldri bli kontorrotte som min mor. Ved en tilfeldighet så ble jeg det. Oppdaget at faget var spennende og har nå en høyskoleutdanning innen økonomi.

Skrevet

Mamma er sosionom og jobber med rusmisbrukere.

Pappa har ikke høyere utdanning, og jobber som skiftekonduktør.

Jeg utdanner meg til lærer, så ikke det samme som foreldrene mine, MEN! Læreryrket står sterkt i familien men, på både far- og morsida. To av mine besteforeldre var lærere, og enda flere ut i slekta. Håper jeg har arva "lærergenet" til bestemor, for hun var kjent som den beste læreren til alle sine elever :fnise:

Skrevet

Mamma jobber med utviklingshemmede.

Pappa jobber som lagermedarbeider på Tine (fint i jula da, får massemasse god ost.)

Jeg selv har vært innom medier og kommunikasjon, helse og sosial og går

nå hudpleie linjen, men er frisør og makeup artist jeg vil bli, såå.

Skrevet

Syns det er interessant å se på grunnene til at så mange velger utdanning / yrke etter foreldre. Hørte en betraktning en gang - litt satt på spissen da:

"Hvem mener du har lyktes best som foreldre?

1. Den vellykkete sønnen som gjør det stort i pappas firma

2. Den som har samme yrke som far, holder tett kontakt og gjerne ringer hjem for hjelp

3. Den som har valgt motsatt av far og stadig er i diskusjoner

4. Den som ringer hjem fra USA en gang i mellom for å fortelle at han har det bra"

Dette var en diskusjon mellom to kamerater. Den andre svarte at vel, det måtte være nr 2. Fordi han var selvstendig, og samtidig som han var nært knyttet til familien.

"Feil", svarte min venn. "Nr 4 er svaret. "Og her er grunnen:

1. Har høyst sannsynlig latt foreldrene velge for seg. Det har vært uhørt å velge noe annet, og han har rettet seg pent inn. Kunne kanskje tenkt seg noe annet, men vil ikke skuffe.

Denne sønnen er oppdratt til å være avhengig av hva autoriteter mener.

2. Søker fars godkjennelse, og har alltid gjort det, gjerne ubevisst. Han vil gjøre sin far stolt og bevise at han "kan", gjerne også gjøre det enda bedre enn far.

Denne sønnen er oppdratt til å være avhengig av anerkjennelse fra de "over" seg.

3. Søker også fars godkjennelse, men er i opposisjon.

Er oppdratt omtrent som nr. 2.

4. Tar selvstendige valg, er ikke redd for hva foreldrene tenker - fordi han vet at han har like mye støtte hva enn han skulle velge. Han har tro på seg selv, tåler utryggheten som ligger i å være atskilt fra foreldre, hjem og venner, savner dem, men ikke så mye at han er avhengig av å ha dem rundt seg til enhver tid.

Denne sønnen er oppdratt til å være trygg nok på seg selv til å ta selvstendige valg uavhengig av hva foreldre og autriteter skulle mene, men er fortsatt hengiven og empatisk".

Bare en betraktning, men den er tankevekkende...

Gjest finurlig
Skrevet

Her har eplet fallt LANGT fra stammen.

Mine foreldre har lav utdanning (mor var regnskapsfører, er uføre) og min far er søppelkjører.

Selv studerer jeg statsvitenskap og flytter til Moskva neste år.

Skrevet

Regnskapsførar er vel ei treårig utdanning, det er vel høgt?

Gjest finurlig
Skrevet

Ikke på den tiden. Mamma er ganske gammel :)

Hun gikk ett år på folkehøgskole, thats it.

Skrevet

Jeg skal bli lærer. Mamma har 3-årig høyskole og pappa har fagbrev. Jeg kunne godt tenke meg å bli det samme som mamma, men tror jeg passer bedre som lærer. De bryr seg ikke om hva jeg blir, så lenge jeg trives.

Skrevet

Foreldrene mine er lærere, og jeg har hele livet sverget på at jeg ikke skylle bli lærer selv. Det ble jeg heller ikke, men jeg jobber innen utdanningsadministrasjon, så eplet falt visst ikke så langt fra stammen likevel :sjenert:

Vi har mange spennende og engasjerende diskusjoner da!

Skrevet (endret)

Pappa er navigatør i Forsvaret, mamma er lærer. Blir nok ingen av de to yrkene på meg :gjeiper: eller, jeg har tenkt et par ganger "hvis det viser seg at bachelorgraden min er ubrukelig, får jeg ta pedagogikk og bli lærer, da", hehe. Men det er ikke noe jeg har så veldig lyst til. Aner ikke hva jeg vil enda!

Edit: Mamma og pappa sier ikke noe på hva jeg studerer, de lar meg gjøre det jeg vil :)

Endret av Fnisu
Skrevet

Her faller eplene langt fra stammen. Da mine foreldre var yrkesaktive, var de bønder. Selv er jeg filolog, og mine to brødre er statsvitere. Foreldrene våre er stolte av oss, akkurat like stolte som de ville vært om vi var bønder.

Skrevet

Mamma er lærer og pappa er Foretaksøkonom utdannet ved Handelshøyskolen i Bergen, han jobbet i alle år som økonomisjef forskjellige steder.

Vi er fire barn, 2 jobber i bank, en er lærer og den siste har en økonomisk lederstilling.

Så.... hos oss faller ikke eplet langt fra stammen ;)

Gjest Daenerys
Skrevet

Pappa har ikke studert og mamma har studert enkeltfag, mens jeg kjører på med mulig master. Overhodet ikke i samme felt som de er i, så den stemmer virkelig ikke her. Eplet faller LANGT fra stammen, selv om stammen er smarte ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...