Anonym. Skrevet 15. desember 2011 #1 Skrevet 15. desember 2011 (endret) Nå er snart tiden inne for å søke seg inn på høyere utdanning. Som førstegangssøker har jeg lyst til å være helt sikker på at stedet jeg flytter til har et godt og veletablert studentmiljø. Først og fremst fordi jeg vet hvor tøft og vanskelig det er å komme inn i et nytt miljø når man er helt alene, og da er det godt å vite at tilbudene rundt deg er gode. (Jeg har bestemt meg for å søke meg inn på statsvitenskap hvis det skulle være av relevans hva svar angår) Så: - Hvordan er det å studere der? (Forelesere, andre studenter, studentaktiviteter osv.) - Hvor er det best å bo av SiAs studenthybler? (Gimlemoen, Lund eller Kristiansand sentrum) - Hvordan er utelivet? - Har du hørt noe bra eller dårlig om studenttilværelsen i Kristiansand? Skriv gjerne ting som jeg burde vite eller om din tilværelse som student i Kristiansand. Er vel egentlig ganske sikker på at det blir Kristiansand, men det er så greit å vite litt mer. Står svært lite på nett faktisk. Endret 15. desember 2011 av Anonym.
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2011 #2 Skrevet 15. desember 2011 Gled deg til å ha Gjermund i Samfunnsvitenskapelig metode. Forferdelig vanskelig fag, men utrolig god og hjelpfull foreleser. Studentmiljøet er greit, men slitsomt med alt drikkepresset. 1
Gjest finurlig Skrevet 15. desember 2011 #3 Skrevet 15. desember 2011 Gled deg til å ha Gjermund i Samfunnsvitenskapelig metode. Forferdelig vanskelig fag, men utrolig god og hjelpfull foreleser. Studentmiljøet er greit, men slitsomt med alt drikkepresset. Kødder du??! Gjermund er forferdelig! Grei nok i ME, men i komparativ er han forferdelig! Øvrig så er det et fint studentmiljø, men det avhenger av hvordan du gjør det selv
Gjest finurlig Skrevet 15. desember 2011 #4 Skrevet 15. desember 2011 Og jeg vil anbefale deg å bo i kvadraturen, hva angår studentboliger (: Men Lund er også greit Utelivet er bra, mange varierte utesteder
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2011 #5 Skrevet 15. desember 2011 Jeg synes Kristiansand er en fantastisk studentby, hvis man ikke er avhengig av å bo i en større by. Skal du ha studentbolig må du søke NÅ - kvartettene/dublettene i studentbyen rett på Gimlemoen er ganske fine (bortsett fra de nyeste, de er altfor moderne:P). Utrolig deilig å bo rett ved skolen! Drikkepress har ikke jeg merket noe til, og jeg er selv aktiv i en studentaktivitet der mange drikker, og mange ikke drikker. Det er folk fra hele landet her, men spesielt mange fra Østlandet. Studentmiljøet er, etter mitt inntrykk, åpent og trivelig, jeg får stadig nye venner.
Pixtive Skrevet 15. desember 2011 #6 Skrevet 15. desember 2011 Bor i studentbyen rett oppenfor skolen etter å ha bodd 1 år på lund og det å bo så nærme skolen er rett og slett FANTASTISK! Bare det å kunne bruke maks 5 minutter til skolen når man er sent ute er genialt! Kantinen er flere år på rad kåret til landets beste studentkantine elns? Er ikke det aller billigste, men funker flott Tar ikke det faget du skal ta vel og merke men syntes at det er ganske greit universitet i forhold til lærere og studietid osv. En negativ side med UiA er derimot at det er mangel på grupperom så i eksamensperioden må en gjerne være på skolen rundt 8 for å være sikker på å kunne få seg rom. Har ikke merket noe spesielt drikkepress her, men du blir nok kanskje ikke aleine om du vil ut på byen en helg. Nå har eg ikke bodd i kvadraturen, men søk deg inn på gimlemoen ASAP om du skal studere her nede for de går fort. Bor selv som sagt i studentbyen men eg bor i de nye og syntes ikke de er "for" moderne som blir nevnt ovenfor. NB! Lite parkeringsplasser rett utenfor byggene! (Flere store rett utenfor skolen om du ikke finner plass). Om du flytter ned så gi meg en lyd så skal eg sørge for at du blir kjent med noen i alle fall =)
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2011 #7 Skrevet 15. desember 2011 Nå har eg ikke bodd i kvadraturen, men søk deg inn på gimlemoen ASAP om du skal studere her nede for de går fort. Bor selv som sagt i studentbyen men eg bor i de nye og syntes ikke de er "for" moderne som blir nevnt ovenfor. Det er en ganske røff stil på de nye boligene, noe SiA selv også nevner på nettet (med betongvegger f.eks...Urk!). Passer nok bedre for gutter, men klart, for noen jenter kan stilen passe. Det er jo ikke verre enn å ta en kikk på bildene. Men de "gamle" boligene (fra 2004?) er mye mer innredningsvennlige og nøytrale i stilen. Jeg måtte søke 8 måneder i forveien og fikk likevel tildelt bolig sent, men kanskje de nye boligene har tatt litt av presset av markedet.
Pixtive Skrevet 15. desember 2011 #8 Skrevet 15. desember 2011 Det er en ganske røff stil på de nye boligene, noe SiA selv også nevner på nettet (med betongvegger f.eks...Urk!). Passer nok bedre for gutter, men klart, for noen jenter kan stilen passe. Det er jo ikke verre enn å ta en kikk på bildene. Men de "gamle" boligene (fra 2004?) er mye mer innredningsvennlige og nøytrale i stilen. Jeg måtte søke 8 måneder i forveien og fikk likevel tildelt bolig sent, men kanskje de nye boligene har tatt litt av presset av markedet. Det er en av veggene på rommene som er ren betong noe som faktisk er litt sjarmerende spør du meg. (Har derimot noen par plakater på veggen osv så blir ikke så sjokk som du tror). Men sant skal nevnes, eg er en gutt Men de har nok ikke tatt mye av presset dessverre da målet til SiA er noe ala 20% av studentene mens de er nå på 14 elns? (Usikre tall, sjekk gjerne opp).
Anglofil Skrevet 15. desember 2011 #9 Skrevet 15. desember 2011 (endret) Jeg må si jeg er veldig fornøyd med å studere ved UiA. Kommer egentlig fra Oslo og liker storbyen, men Kristiansand virker for meg som en større by enn den kanskje egentlig er. Uansett, jeg synes det er en topp by, liker meg innmari godt. Eneste er at det er langt fra familie og venner, det tok meg lang tid før jeg ble kjent med noen, men nå har jeg ganske mange venner her. Hjelper på at jeg jobber i byen, gjør at jeg har blitt kjent med en god del folk. Men nei, det er ikke enkelt å bygge opp et nytt nettverk og tok meg et år før jeg virkelig ble kjent med noen. Personlig er jeg ekstremt fornøyd med SiAs studenthybler. Vi bor selv på de i Kristiansand sentrum og kan absolutt ikke klage. Betaler 4300 kr for oss begge på 40 kvardrat (parleilighet), hvor vi da har eget kjøkken, bad, soverom, stue og bo. Strøm og internett inkludert. Mannen bodde før på Lund og han var ikke så fornøyd med det. Det du bør være obs på er at noen av studentleilighetene/hybelene blir leid ut om sommeren, f.eks på Roligheden på Lund. Det betyr at man må flytte ut hver sommer, og det kan være rimelig slitsomt og upraktisk. Vi bor heldigvis i en leilighet som vi kan ha året rundt. Ellers er jeg ekstremt fornøyd med alt, mest fordi det er mye billigere enn i mange studentbyer, jeg synes tilbudene er gode, bor man sentralt så er det veldig enkelt å komme seg rundt. Forøvrig vil jeg si meg enig i at kantina er veldig bra, utrolig fornøyd med den, selv om jeg ikke spiser der så ofte. Skolemessig vil jeg bare si det at jeg opplever UiA som mindre rigid og mer moderne enn mange andre utdanningsinsitusjoner. De har gode forelesere, synes jeg, mye spennende som foregår og fine og relativt nye lokaler. Eneste negative er at jeg gjerne skulle sett at det var enda flere leseplasser på biblioteket og at det kunne vært litt lenger opp i hverdagene (stenger klokken 20:00). Mvh Yvonne Endret 15. desember 2011 av Yvonne
Anonym. Skrevet 15. desember 2011 Forfatter #10 Skrevet 15. desember 2011 Nå har jeg fått bekreftelse på alt det jeg trodde og har hørt, i tillegg fikk jeg mye nyttig informasjon nå! Takk!! - UiA v/ Kristiansand er stedet å studere. Jeg har tenkt litt på det med prisnivået, og det har vært litt avgjørende for at jeg ikke velger å sette NTNU på førstevalg! Dessuten virker Kristiansand litt mer "intimt" og lettere å orientere seg i. Virker som om Kristiansand er en veldig ålreit by, ikke for stor og ikke for liten. Egentlig perfekt for min del! Jeg skal garantert søke på statsvitenskap i Kristiansand, håper bare at karakterene mine holder. Noe de ser ut til å gjøre. Drikkepress forekommer vel egentlig mer eller mindre overalt, så det vil jeg ikke si er unikt for UiA. Også er det forskjellig hva man opplever som drikkepress. Jeg ønskeri hvertfall å delta på det som skjer, spesieltl i starten. Hvis jeg ikke hadde ønsket det så hadde jeg søkt meg inn på en høyskole i gokk. Angående studentboliger så har jeg fått med meg at det er stor pågang, så jeg skal få sendt inn en søknad i løpet av juleferien! Veldig greit at flere påpekte det nå, har nemlig vært litt usikker på om jeg skulle vente til etter jeg har søkt. Men vet jeg i at jeg må være raskere enn som så, såå da venter jeg ikke med det i hvertfall! Hvor jeg bor er egentlig ikke så farlig for min del, men det er jo greit å vite hvilke hybler man burde sette høyest på prioriteringslisten i forhold til beliggenhet, også får man ta det derfra! Så på SIAs nettsider at det var noen studentboliger som blir leid ut på sommeren, så det skal jeg være obs på. Mtp Roligheden, så kommer jeg ikke til å prioritere det stedet på søknaden . Bare navnet skremmer meg Det med grupperom er vel et problem uansett hvor man studerer? Haha, herlig! Da er "venneproblemet" løst, Pixtive. Du får vel (antakeligvis) en melding i løpet av sommeren
Anglofil Skrevet 15. desember 2011 #11 Skrevet 15. desember 2011 Tja, grupperom er nok ikke det største problemet, men siden skolen er såpass ny synes jeg det er synd at de ikke prioriterte enda flere leseplasser. Fikk nesten ikke plass når jeg skulle lese til eksamen, hvilket er litt kjedelig. Forøvrig drikker jeg ikke og har ikke opplevd nevneverdig med drikkepress. Mvh Yvonne
Anonym. Skrevet 15. desember 2011 Forfatter #12 Skrevet 15. desember 2011 Jeg anser vel egentlig ikke det som noe problem, men det er jo klart at det er litt kjedelig at det ikke er nok leseplasser! Men da er det i hvertfall rom for å tenke ut noen kreative løsninger. Jeg tror ikke det med alkohol kommer til å bli noe problem
Pixtive Skrevet 16. desember 2011 #13 Skrevet 16. desember 2011 (endret) Ser at du skriver at drikkepress ikke vil være noe problem noe som det vil nok ikke vil være heller. (Om den setningen var noe fornuftig =P ). For dere andre som evnt skulle lese så har de også en rolig faddergruppe på begynnelsen av året for de som ikke vil ha en fadderuke med mye alkohol. Men Yvonne bor du i Kristiansand? Du er den ene personen eg føler et sammenheng med i forhold til kvinneguiden faktisk! POSITIVT og ikke negativt da eg har lest på dette forumet en stund før eg registrerte meg. Husker deg faktisk fra før du fikk type osv (Haha beste at den smilien har yvonne som "navn" ? ) Uansett, bra valg og håper og tror du kommer til å trivest i Kristiansand. Har forøvrig sendt deg et lite tips på PM, sånn at ikke alle blir oppmerksom på det =P Endret 16. desember 2011 av Pixtive
Anglofil Skrevet 16. desember 2011 #14 Skrevet 16. desember 2011 Ser at du skriver at drikkepress ikke vil være noe problem noe som det vil nok ikke vil være heller. (Om den setningen var noe fornuftig =P ). For dere andre som evnt skulle lese så har de også en rolig faddergruppe på begynnelsen av året for de som ikke vil ha en fadderuke med mye alkohol. Men Yvonne bor du i Kristiansand? Du er den ene personen eg føler et sammenheng med i forhold til kvinneguiden faktisk! POSITIVT og ikke negativt da eg har lest på dette forumet en stund før eg registrerte meg. Husker deg faktisk fra før du fikk type osv (Haha beste at den smilien har yvonne som "navn" ? ) Uansett, bra valg og håper og tror du kommer til å trivest i Kristiansand. Har forøvrig sendt deg et lite tips på PM, sånn at ikke alle blir oppmerksom på det =P Så koselig å høre! Ja, flyttet hit i 2009, for å bo sammen med mannen. Vi flytter nok tilbake til østlandet når jeg er ferdig med studiene, men ja, jeg trives veldig godt. Mvh Yvonne
Anonym. Skrevet 16. desember 2011 Forfatter #15 Skrevet 16. desember 2011 Uansett, bra valg og håper og tror du kommer til å trivest i Kristiansand. Etter alt jeg har lest i denne tråden, så er jeg temmelig sikker på at Kristiansand er det riktige valget.
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2011 #16 Skrevet 16. desember 2011 Tja, grupperom er nok ikke det største problemet, Joooo! Jeg synes det! Det ble jo enda verre i høst, da bygg 50 plutselig ble omgjort til kontorer. Tidligere hadde man sjans til å få grupperom hvis man var på skolen klokka 8 (i eksamensperioden), men denne høsten hjalp jo ikke det en gang! Folk må jo komme på skolen i 7-tiden? Utrolig irriterende hvertfall, selv om jeg til slutt fant et bygg med gode, ledige rom.
Dyregod Skrevet 16. desember 2011 #17 Skrevet 16. desember 2011 Jeg elsker Kristiansand! Jeg bodde og studerte der i 4 år, og det var noen kjempefine år:) Jeg vil virkelig anbefale deg å studere på uia, det er en bra skole med godt miljø. Også har de et godt tilbud på trening på treningssenteret Spicheren, der ble jeg fast inventar;-) Jeg bor nå i Oslo her jeg kommer fra, og savner Kristiansand mange ganger:) Men syns Kristiansand er best å studere i:) Lykke til!
Gjest SemperFi Skrevet 17. desember 2011 #18 Skrevet 17. desember 2011 I forhold til UiA Grimstad er de ufattelig arrogante, closed minded og kverulanter. Jeg liker ikke UiA's lederstyre de ødelegger skolen.
Pixtive Skrevet 17. desember 2011 #19 Skrevet 17. desember 2011 I forhold til UiA Grimstad er de ufattelig arrogante, closed minded og kverulanter. Jeg liker ikke UiA's lederstyre de ødelegger skolen. Styret eller elevene?
Gjest SemperFi Skrevet 17. desember 2011 #20 Skrevet 17. desember 2011 (endret) Styret eller elevene? Styret, administrasjonen og rektor. Det har rett og slett blitt for byråkratisk at det skader elevene nå. Endret 17. desember 2011 av SemperFi
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå