Gå til innhold

Pulsklokke - noen vits?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg lurte en stund på å kjøpe pulsklokke til noen jeg kjenner i julegave, men da jeg fant ut at man måtte både kjøpe pulsklokke og pulsmåler (trodde man kunne måle pulsen med klokka, jeg.. ) ble det for dyrt.

Imidlertid leste jeg brosjyra med stor interesse, og lurer på om dette er noe jeg skal ønske meg/ spare til selv. Trener man riktigere ved bruk av pulsklokke?

Jeg er bare mosjonist: Jeg trener ca tre ganger i uka - hovedsaklig for å se bedre ut. Vil det bare se teit ut med pulsklokke i styrkerommet og aerobicsalen? Jeg ble fascinert over muligheten til å føre statistikk over ikke bare når og hvor lenge man har trent, men også intensiteten.

Noen som har noen erfaringer/ synspunkter?

mvh

Fløyel

Videoannonse
Annonse
Gjest Anonymous
Skrevet

tja, jeg er ingen ekspert på dette, men til styrketrening tror jeg ikke du kan ha noe nytte av pulsklokke(tar jeg helt feil nå kanskje?), men til kondisjonstrening kan dette være veldig nytte. Har selv trent litt intervalltrening (Spinning og aerobic) der instruktørene anbefaler bruk av pulsklokke for at vi skal ligge på rett intensitet. f.eks 70% av makspuls. Problemet er jo bare her at de fleste ikke har fått målt makspuls, og bruker et ca tall, (f.eks 220 - alder).

Det vil ikke se teit ut med pulsklokke(folk ser vel uansett ikke om det er ei vanlig klokke eller pulsklokke du har på deg), men om du har bruk for det som mosjonist er jeg ikke sikker på.

Gjest x4tretoen
Skrevet

Pulsklokke er et glimrende redskap for å kunne trene effektiv kondistrening. Ved styrketrening har det lite verdi.

Er du bare mosjonist så er det kansje ikke det viktigste, men trener du en del og er opptatt av at treningen skal være effektiv så er den virkelig god og ha, men du må bruke den riktig. Få bygget opp et skjema over grensene dine i de ulike pulsgruppene og et treningsopplegg med de tette intervallene i de ulike pulsgruppene. :ler: Dette ble sikkert uforståelig og teknins :ler:

Trener du spinning så vet sikkert spinninginstruktøren din litt om hvordan du skal bruke klokka.

x4tretoen :briller: Trenoholiker og idretshater

Skrevet

Jeg fikk pulsklokke til jul for 3 år siden, og bruker den stort sett alltid når jeg trener. Er vanlig mosjonist, prøver å trene 3-4 ganger i uka.

Som andre har sagt så har måling av pulsen mest for seg når man driver kondisjonstrening, men jeg pleier også å bruke den når jeg styrketrener. Dette er mest fordi klokka har en kalori-teller funksjon som jeg synes det er kjekt å følge med på. Skriver treningsdagbok der jeg skriver opp hva jeg har trent, hvor lenge og diverse opplysninger om puls og kalorier. Liker og følge med på sånt. :blunke: Treningsdagboka har jeg på nettet, www.coolrunning.com. Det siste halvåret har jeg imdlertid vært sløv fordi jeg har vært skadet og ikke drevet med kondisjonstrening i særlig grad.

Det finnes pulsklokker i alle prisklasser, så du må tenke litt over behovet ditt før du bestemmer deg for hvilken type du vil ha. De mest avanserte kan du koble til PC og overføre alle treningsdata fram og tilbake, lage grafer etc. Helt sikkert kjekt og ha, men kanskje ikke verdt prisen? På den andre siden er det dumt å kjøpe en for enkel klokke første gang også hvis du egentlig har lyst på litt flere finesser.

Selv har jeg en Polar-klokke til ca. 1500 kr (M21 tror jeg den heter). Ulempen med den er at den kun lagrer data fra siste treningstur så hvis du glemmer og skrive det ned før neste trening blir det overskrevet. Det er heller ikke mulig å legge inn flere ulike pulsintervaller man vil følge i løpet av en trening (f.eks ved intervall-trening), det har jeg savnet til tider. Men jeg er fornøyd med den ellers, selv om jeg ikke tror treningsutbyttet har blitt så sabla mye bedre enn det hadde blitt uten. :blunke: Jeg har f.eks. enda ikke fått målt maks-pulsen min, som egentlig er en forutsetning for å få fullt utbytte av en pulsmåler.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...