Gå til innhold

Hva er sunnest? (karbohydrater + fiber)

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Hvilket frokostalternativ er sunnest?

1. To skiver halvgrovt brød med skinke og agurk

2. En skål med havregrøt (2 dl havregryn + 6 dl vann/melk)

3. En skål med frokostblanding uten sukker + melk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Ethereal

Det kommer vel an på hva du betrakter som viktig...

Havregryn inneholder viktige fettsyrer, og holder deg mett lenge. Fiber vil du også få i deg. Men de andre alternativene er heller ikke så ille. Hvis frokostblandingen faktisk ER uten sukker, noe veldig få ferdigkjøpte blandinger er, kan det være et sunt alternativ. Prøv Firkorn med Biola-yoghurt og litt rosiner/banan over.

Men egentlig kommer det an på smak og behag...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egentlig liker jeg best å spise rene fruktmåltider til frokost, men nå som jeg snart begynner i jobb igjen kommer ikke det til å holde. :blunke:

Må ha noe tyngre.

Vil samtidig at det skal være sunt og næringsrikt, uten at jeg blir feit av det...

Takk for tips.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ethereal

Frokost er det viktigste måltidet, og det skal mye til før DEN gjør deg "feit". Det viktigste er faktisk at du får i deg mat slik at kroppen kommer i gang. Når det gjelder å holde deg mett en stund, har jeg erfaringen at frokostblanding av den grove typen er det som holder lengst.

Ren frukt gir lite annet enn sukker, og er ikke nok som frokost.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil faktisk påstå at alternativ 1 slik sett er sunnest, for der får du både viktige fiber samtidig som at du får grønnsaker (ihvertfall noe gjennom agurken) og proteiner (skinke). Så sammensetningsmessig velger jeg alternativ 1.

Uansett vil alle 3 være en god frokost.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alternativ 2 er nok sunnest med tanke på frokost. Ca. 100g havregryn inneholder 61g karbohydrater, 7g fett (80% av det er flerumettet) og 13g proteiner. I tillegg inneholder det mange andre vitaminer og mineraler. Det er også et høy fiberinnhold i havregryn.

Det er viktig å få i seg nok karbo om morgenen, slik at man får en god start på dagen.

Alternativ 1 er også sunt, men bør da spise et grovere brød.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er viktig å spise variert også. Alle tre alternativene er jo sunne, næringsrike og inneholder fiber.

Det aller beste ville vært å byttet på mellom disse tre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frokost er det viktigste måltidet' date=' og det skal mye til før DEN gjør deg "feit". [/quote']

veeel, tviler på at frokosten min på julaften (julestrømpe) gjør meg så veeldig mye slankere da :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...