AnonymBruker Skrevet 15. desember 2011 #1 Skrevet 15. desember 2011 Jeg kontaktet Privatistkontoret og ba dem om å sende meg papirene på min skolegang, og i dag fikk jeg høre fra dem, at det har kommet nytt regelverk som sier at de som gikk på videregående før eller i Reform '94, ikke automatisk kan få tilsendt papirer på nytt. Hva i alle dager? Jeg ringte til Utdanningsdirektoraret, de som skal behandle saken min. Og fikk dritdårlig service, de bare sa at jeg ikke nødvendigivs hadde rett på å få papirene mine på beståtte årskurs og kompetansebevis, og at jeg måtte ta det gjennom privatistkontoret som skulle ta seg av saken. Dette høres jo helt sykt ut. Jeg skal søke høyere utdanning, men kan jo ikke det hvis de nekter å sende meg papirene mine. Er dette lov? Må jeg ta hele videregående på nytt?!?! Er det noen som har erfaring med å være borti noe lignende som kan fortelle hva de gjorde?
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2011 #2 Skrevet 15. desember 2011 Virker kanskje litt som om de har misforstått. Det er ikke mulig å lage nye vitnemål/kompetansebevis fra Reform 94, men det er anledning til å skrive ut gamle. Udir har dog rett i at det er fylkeskommunen/skolen du er knyttet til som har det fulle ansvaret for å gjøre det.
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2011 #3 Skrevet 15. desember 2011 Virker kanskje litt som om de har misforstått. Det er ikke mulig å lage nye vitnemål/kompetansebevis fra Reform 94, men det er anledning til å skrive ut gamle. Udir har dog rett i at det er fylkeskommunen/skolen du er knyttet til som har det fulle ansvaret for å gjøre det. Takk for svar. Håper du har rett. Her er hva de skrev: "Ifølge forskrift til opplæringslovens § 26-6 var siste anledning til å utstede kompetansebevis for fag etter reform 94 våren 2010. Privatistkontoret kan derfor ikke utstede dette. Vi vil imidlertid søke Utdanningsdirektoratet om dispensasjon til å utstede slikt kompetansebevis." Lurer på om Udir må omgjøre fagene fra reform 94, til de fagene som gjelder nå i kunnskapsløftet. Men kan virkelig ikke forstå om man nektes av noen å få papirer på kompetansen sin.
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2011 #4 Skrevet 15. desember 2011 Takk for svar. Håper du har rett. Her er hva de skrev: "Ifølge forskrift til opplæringslovens § 26-6 var siste anledning til å utstede kompetansebevis for fag etter reform 94 våren 2010. Privatistkontoret kan derfor ikke utstede dette. Vi vil imidlertid søke Utdanningsdirektoratet om dispensasjon til å utstede slikt kompetansebevis." Send dem til spørsmål og svar-seksjonen på Utdanningsdirektoratets nettside (under om overgangsordninger): http://www.udir.no/Regelverk/Vitnemal-og-kompetansebevis/Sporsmal-og-svar-gl/ Lurer på om Udir må omgjøre fagene fra reform 94, til de fagene som gjelder nå i kunnskapsløftet. Men kan virkelig ikke forstå om man nektes av noen å få papirer på kompetansen sin. Så lengde det er et kompetansebevis og ikke et vitnemål kan man fint bare konvertere fagene, ja (er det et vitnemål må man derimot oppfylle de nye kravene for vitnemål i kunnskapsløftet). Dette krever dog ingen dispensasjon. Eksempler på scenarioer der dispensasjon var relevant kan du lese om her: http://www.udir.no/Regelverk/Vitnemal-og-kompetansebevis/Artikler_vitnemal/Reform-94-vitnemal-og-muligheten-for-dispensasjon-fra-fristen/
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2011 #5 Skrevet 15. desember 2011 Send dem til spørsmål og svar-seksjonen på Utdanningsdirektoratets nettside (under om overgangsordninger): http://www.udir.no/Regelverk/Vitnemal-og-kompetansebevis/Sporsmal-og-svar-gl/ Så lengde det er et kompetansebevis og ikke et vitnemål kan man fint bare konvertere fagene, ja (er det et vitnemål må man derimot oppfylle de nye kravene for vitnemål i kunnskapsløftet). Dette krever dog ingen dispensasjon. Eksempler på scenarioer der dispensasjon var relevant kan du lese om her: http://www.udir.no/Regelverk/Vitnemal-og-kompetansebevis/Artikler_vitnemal/Reform-94-vitnemal-og-muligheten-for-dispensasjon-fra-fristen/ Takk for linker. Skal undersøke det nærmere.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå