Chloe- Skrevet 18. april 2012 #1821 Del Skrevet 18. april 2012 Jeg vet ikke hva sprengt torsk er Ikke jeg heller... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
yes2yes Skrevet 18. april 2012 #1822 Del Skrevet 18. april 2012 Sprengt torsk er torsk som ligger i saltlake, vanligvis i 1 døgn. Stoffene i saltlaken gjør at cellene i torsken 'sprenges'. Har hørt folk bruke uttrykket 'sprengt fisk' om fisk som er lettsaltet for å bevare konsistensen fin, men hvilken av definisjonene som er mest vanlig vet jeg ikke. Min vennine var en god stund overbevist om at i Latvia og Litauen snakket alle flytende latinsk, og det trodde hun selv etter å ha vært der på ferie opp til 3 ganger. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Perelandra Skrevet 18. april 2012 #1823 Del Skrevet 18. april 2012 Lever vi i middelalderen eller lever vi nå? Jeg er fullt klar over at astrologi ble regnet som brukbart en gang i tiden. Men det var den gang man også trodde man kunne lage gull. Ironisk nok har astrologene inkorporert Uranus og Neptun i "vitenskapen" sin, himmellegmer oppdaget av hardtarbeidende astronomer. Merkelig at astrologene ikke kunne se at de manglet to gigantiske gassplaneter, utifra avvik i spådommene sine? Eller.. kanskje det bare er humbug de driver med? Med fare for å fornærme noen grundig, så er det vel nettopp dette mange oppfatter astrologien som. Å kunne si noe om et menneskes personlige egenskaper ut i fra tjernenes posisjoner er vel neppe noen eksakt vitenskap. Diskusjon omkring det å tro på astrologi eller ikke, hører vel ellers mer hjemme under forumet for religion og livssyn. Det eneste astrologene mulig kan gjøre eksakt, er å fastsette stjerner og planeters posisjon i personers fødselsøyeblikk. Dette her var dog nytt for meg. Enkelt oversatt betyr astrologi læren om stjerner, mens astronomi læren om stjernenes lover. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Okapi Skrevet 18. april 2012 #1824 Del Skrevet 18. april 2012 Det eneste astrologene mulig kan gjøre eksakt, er å fastsette stjerner og planeters posisjon i personers fødselsøyeblikk. De kan ikke det heller, siden jordaksen har endret seg siden astrologiens dogmer ble fastsatt. Kort og greit er alle stjernekartene deres utdatert, og enhver beregning vil nødvendigvis bli gal. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Illicitus Skrevet 18. april 2012 #1825 Del Skrevet 18. april 2012 Jeg har ikke skjønt det med Tigerstaden før nå. Men så har jeg ikke vært i Oslo så mye heller da. Er ikke mer enn et par år siden jeg skjønte at E-en i Elkjøp er et støpsel. Skjønte liksom ikke hva den halve H-en skulle være god for, før det plutselig gikk opp et lys for meg en dag. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Happygolucky Skrevet 18. april 2012 #1826 Del Skrevet 18. april 2012 (endret) Selv skjønte jeg ikke hva Tigerstaden er for noe før det gikk opp for meg at "aha, OSLO!! PGA tigeren forran OSLO S!!" Joda, jeg har vært i Oslo flere ganger enn noen av mine venner, og likevel tok det såpass lang tid, ikke turte jeg å spørre noen heller Også har jeg ikke tenkt over Ole Brum kenguruene før nå, altså Kanga and Roo, hallo, Kangaroo hehe. Det er nok omvendt:) Oslo ble kalt "Tigerstaden" i en eller annen roman som jeg i farten ikke husker og er skikkelig flau for... Tigerstatuen har nok kommet etterpå Edit: Note to self: les litt mer av tråden før jeg begynner å svare.... Endret 18. april 2012 av Happygolucky 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest imli Skrevet 18. april 2012 #1827 Del Skrevet 18. april 2012 Eg forstod ikkje før eg var langt oppi tenåra at Longyearbyen (Svalbard) tyder "langt år-byen" Kobla liksom ikkje den... 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
challenger Skrevet 18. april 2012 #1828 Del Skrevet 18. april 2012 Eg forstod ikkje før eg var langt oppi tenåra at Longyearbyen (Svalbard) tyder "langt år-byen" Kobla liksom ikkje den... Visste ikke det før nå jeg.. Hvorfor "langt år"? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest imli Skrevet 18. april 2012 #1829 Del Skrevet 18. april 2012 Visste ikke det før nå jeg.. Hvorfor "langt år"? Trur det er oppkalla etter han som starta kullgruver der oppe. Men passar jo bra då, året kjennes sikkert langt der oppe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Minya Skrevet 18. april 2012 #1830 Del Skrevet 18. april 2012 Visste ikke det før nå jeg.. Hvorfor "langt år"? Mesteparten av året er vinter og kaldt, pluss at det er så langt over polarsirkelen at sola ikke akkurat holder stand hele året, så det føles som et veeeeldig langt år. Aner ikke om det er forklaringen, men det skulle ikke forundre meg det minste Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tuppa Skrevet 19. april 2012 #1831 Del Skrevet 19. april 2012 Før trodde jeg det het nyttår-saften, og ikke nyttårs-aften 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Spirali Skrevet 15. mai 2012 #1832 Del Skrevet 15. mai 2012 Eg forstod ikkje før eg var langt oppi tenåra at Longyearbyen (Svalbard) tyder "langt år-byen" Kobla liksom ikkje den... Det der må være verdens beste sammentreff, for grunnen til at det heter Longyearbyen er at bosettingen ble grunnlagt av John Munroe Longyear 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest imli Skrevet 15. mai 2012 #1833 Del Skrevet 15. mai 2012 Det der må være verdens beste sammentreff, for grunnen til at det heter Longyearbyen er at bosettingen ble grunnlagt av John Munroe Longyear Det veit eg. Men det passa jo bra Poenget mitt var at eg trudde det heitte "Långjer-byen" eller noko sånt, forstod ikkje at det var engelsk Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest HuskyPusky Skrevet 15. mai 2012 #1834 Del Skrevet 15. mai 2012 I dag oppdaget jeg at det ikke heter fløtepusost, men fløtemysost. Hjemme har det alltid gått i fløtepusost.. 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MalloryK Skrevet 15. mai 2012 #1835 Del Skrevet 15. mai 2012 Hahahaha den var jo søt 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Doh Skrevet 15. mai 2012 #1836 Del Skrevet 15. mai 2012 (endret) Dere vet den sangen fra I blanke messingen? You can leave your hat on. Jeg har alltid hørt "you can leave your head on". Har alltid synes det var litt rart, men for to uker siden skjønte jeg det endelig. Jeg er 26..... Edit: skriveleif Endret 16. mai 2012 av Doh 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest imli Skrevet 15. mai 2012 #1837 Del Skrevet 15. mai 2012 Dere vet den sangen fra I blanke messingen? You can leave youre hat on. Jeg har alltid hørt "you can leave youre head on". Har alltid synes det var litt rart, men for to uker siden skjønte jeg det endelig. Jeg er 26..... Hehe, det trudde eg og i fleire år Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TheHairyToothfairy Skrevet 15. mai 2012 #1838 Del Skrevet 15. mai 2012 Det er ganske godt gjort å tro at Afrika er et land, men folk må gjerne le av meg for ting jeg ikke skjønner. over 50% av den vestlige befolkning tror at afrika er et land. true story. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
eplebanan Skrevet 16. mai 2012 #1839 Del Skrevet 16. mai 2012 I forrige uke fant jeg ut at det heter " no pun intended" Har alltid trodd det het " no point intended" Det tok sin tid...hehe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lutetium 71 Skrevet 16. mai 2012 #1840 Del Skrevet 16. mai 2012 (endret) Er ikke mer enn et par år siden jeg skjønte at E-en i Elkjøp er et støpsel. Skjønte liksom ikke hva den halve H-en skulle være god for, før det plutselig gikk opp et lys for meg en dag. Count me in! Eidt: Kan man kalle innbyggerne på Svalbard for svalbardister? Endret 16. mai 2012 av Lutetium 71 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå