Mynona Skrevet 30. desember 2011 #821 Del Skrevet 30. desember 2011 tommåne? nullmåne? Trodde ny og ne var omvent jeg... men da har jeg lært noe nytt i dag. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest badeand1 Skrevet 30. desember 2011 #822 Del Skrevet 30. desember 2011 Når det er et sånt oransj ark med en pil foran et innlegg så betyr det at det har kommet nye svar som jeg ikke har lest. fant det ut i natt.. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mynona Skrevet 30. desember 2011 #823 Del Skrevet 30. desember 2011 Skal ikke si så mye da, for det tok ganske lang tid før jeg fant det ut og.. Satt å memorerte omtrent hvilken side jeg var på sist jeg leste i tråder og sånn.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest imli Skrevet 30. desember 2011 #824 Del Skrevet 30. desember 2011 tommåne? nullmåne? Trodde ny og ne var omvent jeg... men da har jeg lært noe nytt i dag. Ny og ne er omvendt ja, altså at når månen er ny ser den gradvis større og større ut, omvendt med ne. Men når månen har vore ne lenge, slik at det berre er ein kjempetynn sak igjen, er det ei natt (?) der me ikkje kan sjå månen, den er liksom "borte". Men eg veit heller ikkje kva det kallast? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest badeand1 Skrevet 30. desember 2011 #825 Del Skrevet 30. desember 2011 Ny og ne er omvendt ja, altså at når månen er ny ser den gradvis større og større ut, omvendt med ne. Men når månen har vore ne lenge, slik at det berre er ein kjempetynn sak igjen, er det ei natt (?) der me ikkje kan sjå månen, den er liksom "borte". Men eg veit heller ikkje kva det kallast? http://biblioteksvar.no/arkiv/viewdialog.php?id=5779 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest imli Skrevet 30. desember 2011 #826 Del Skrevet 30. desember 2011 http://biblioteksvar.no/arkiv/viewdialog.php?id=5779 OK, så månen er ikkje eigentleg borte, m.a.o Berre veeeeeldig tynn Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest badeand1 Skrevet 30. desember 2011 #827 Del Skrevet 30. desember 2011 OK, så månen er ikkje eigentleg borte, m.a.o Berre veeeeeldig tynn Ja, noe sånt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2011 #828 Del Skrevet 30. desember 2011 Det hjelper å vite sånn noenlunde hvordan kartet ser ut, uansett hvor du er. Hver gang du skal et sted kan du finne fram et kart og finne stedet du skal til. Da vil du kunne se hvilken retning du må reise for å komme dit, og eventuelle landemerker du kan bruke til å vite hvilken retning du ser i (fjelltopper, vann, elver). Jeg er oppvokst i en dal ved fjorden på vestlandet, med fjell på de fleste andre kanter. Fjorden er da i vest, mens den ene sida av fjorden kalles sørsida. Da er jo den motsatte sida nordsida, og den siste retningen er øst. Og i øst står sola opp. Den går ned i vest (for det er likheten mellom sola og et slips - begge to går ned i vest ), altså der fjorden er. Så ja, se litt på kart, tenk litt på sola, og prøv å gjøre det til en lek å orientere deg, så går det nok lettere:) Jo,jeg vet eks.at når jeg kjører Gudbrandsdalen og skal til Tr.heim,så kjører jeg nordover.Tar jeg av på Dombås,og kjører til Ålesund,så kjører jeg vestover,nedover til Oslo blir sørover osv....men hvordan i h....skal jeg vite når jeg kommer eks til en fremmed plass hva som er hva? Utenfor her nå i mørket(uten solen å gå etter) hvordan ser jeg hva som er hva? For ikke når jeg er på fremmede plasser Hvordan vet man hva som er øst og nordavind. Jeg kjenner Norgeskartet,men klarer ikke å forstå dette................tør ikke nå si hvor gammel jeg er.(knise) Finnes det en enkel forklaring på dette? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest imli Skrevet 30. desember 2011 #829 Del Skrevet 30. desember 2011 (endret) Eg tykkjer i alle fall det er enklast å orientere meg mot kor sola er. Sola står opp i aust, går ned i vest. Når du ser mot vest, er nord høgre og sør venstre, aust bak deg. Motsatt sjølvsagt, når du ser mot aust. På Noregskartet er jo nord "oppover", sør "nedover", vest venstre og aust høgre - fordi ein på ein måte ser mot nord når ein held kartet "riktig veg". Endret 30. desember 2011 av imli Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gigi Skrevet 30. desember 2011 #830 Del Skrevet 30. desember 2011 "alpha kenny body" tok meg ganske lang tid å skjønne hehh 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sofie777 Skrevet 30. desember 2011 #831 Del Skrevet 30. desember 2011 (endret) Det finnes en bok som heter "Hvorfor menn ikke kan lytte og kvinner ikke kan lese kart" (av Allan og Barbara Pease). Der forklarer de at det er bare sånn det er, kvinner generelt skjønner seg ikke på kart. Anbefaler boken, en lærer mye nytt om seg selv og det annet kjønn. Endret 30. desember 2011 av sofie777 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
-littleme- Skrevet 30. desember 2011 #832 Del Skrevet 30. desember 2011 At ismerket heter Hennig Olsen, ikke HenniNg Olsen, som jeg alltid har trodd Det gikk ikke opp for meg før nå, da jeg leste det... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
cellar Skrevet 30. desember 2011 #833 Del Skrevet 30. desember 2011 "alpha kenny body" tok meg ganske lang tid å skjønne hehh Haha. Jeg skjønte at det var noe med det når du skrev det nå, og satt og sa det høyt iallefall 20 ganger før jeg hørte det :gjeiper: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gigi Skrevet 30. desember 2011 #834 Del Skrevet 30. desember 2011 Haha. Jeg skjønte at det var noe med det når du skrev det nå, og satt og sa det høyt iallefall 20 ganger før jeg hørte det :gjeiper: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cata Skrevet 30. desember 2011 #835 Del Skrevet 30. desember 2011 .men hvordan i h....skal jeg vite når jeg kommer eks til en fremmed plass hva som er hva? Utenfor her nå i mørket(uten solen å gå etter) hvordan ser jeg hva som er hva? For ikke når jeg er på fremmede plasser Hvordan vet man hva som er øst og nordavind. Det enkleste er kompass! Da vet du alltid hvor nord er (og de andre himmelretningene også). Det nest enkleste er vel en kikk på googlemaps før du reiser. Med mindre det uttrykkelig står noe annet så er jo nord alltid "opp" på et kart. Står du med nesa mot nord, så er øst til høyre og vest til venstre og sør rett bak deg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2011 #836 Del Skrevet 30. desember 2011 Når noen sier "Østlandet" tenker jeg kun Oslo/Akershus/Østfold. Og hvor er Hedmark, da? :gjeiper: 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest imli Skrevet 30. desember 2011 #837 Del Skrevet 30. desember 2011 Og hvor er Hedmark, da? :gjeiper: Austlandet er jo faktisk 8 fylker - både Oppland, Hedmark, Oslo, Akershus, Østfold, Buskerud, Vestfold og Telemark 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mynona Skrevet 30. desember 2011 #838 Del Skrevet 30. desember 2011 Og hvor er Hedmark, da? :gjeiper: Midtlandet Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cata Skrevet 30. desember 2011 #839 Del Skrevet 30. desember 2011 Austlandet er jo faktisk 8 fylker - både Oppland, Hedmark, Oslo, Akershus, Østfold, Buskerud, Vestfold og Telemark Den inndelinga burde virkelig noen gjøre noe med. Jeg klarer aldri tenke på Kragerø som annet enn en sørlandsby, selv om den ligger i Telemark aldri så mye. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest imli Skrevet 30. desember 2011 #840 Del Skrevet 30. desember 2011 Den inndelinga burde virkelig noen gjøre noe med. Jeg klarer aldri tenke på Kragerø som annet enn en sørlandsby, selv om den ligger i Telemark aldri så mye. Men resten av fylket strekk seg jo ganske langt både den eine og andre vegen Og dei som meiner austlandet berre er Oslo, Akershus og Østfold - kor i all verda ville de plassert t.d Telemark, Vestfold og Buskerud? 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå