Gå til innhold

Ting du har vært litt treig med å skjønne?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Trodde at uttrykket "gjøre alle til laks" kom fra uttrykket gla'laks. Var ikke før jeg var 12 jeg skjønte at det het "gjøre alle til lags".

Skjønte endelig forskjell på elgku og elg kvige da jeg skulle ta jegereprøven. Litt greit å skjønne forskjell på dyra når man er på jakt!

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ikke noe man har vært treig med å forstå kanskje, men mamma hadde en huskeregel ang lanterner på båter. Samtalen gikk som dette:

Mamma: På høyre side er lanternen grønn, for det er ø i både grønn og høyre.

Meg: Men hva med rød da?

Mamma: :sjokkert:

Den huskeregelen hadde hun hatt i 30 år...... :klaske::skratte:

Men jeg kommer hvertfall aldri til å glemme hvilken side lanternene er på

• Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke noe man har vært treig med å forstå kanskje, men mamma hadde en huskeregel ang lanterner på båter. Samtalen gikk som dette:

Mamma: På høyre side er lanternen grønn, for det er ø i både grønn og høyre.

Meg: Men hva med rød da?

Mamma: :sjokkert:

Den huskeregelen hadde hun hatt i 30 år...... :klaske::skratte:

Men jeg kommer hvertfall aldri til å glemme hvilken side lanternene er på

:skratte: :skratte:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke skjønt det med Tigerstaden før nå. Men så har jeg ikke vært i Oslo så mye heller da.

Er ikke mer enn et par år siden jeg skjønte at E-en i Elkjøp er et støpsel. Skjønte liksom ikke hva den halve H-en skulle være god for, før det plutselig gikk opp et lys for meg en dag. :sjenert:

h i elkjøp? den har ikkejeg sett...søren har ikkenoereklame i huset

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For to år siden på sommeren,så kommer det en katalog i posten.

Store bokstaver på forsiden."JULA" herregud,sier jeg og uffer meg så tidlig de begynner med julereklamen.Legger den i papirdunken.

Noen dager etterpå hadde jeg besøk,og forteller om dette. Jeg er "grinete" over hvor tidlig de begynner med reklamen.

Ingen andre hadde fått denne reklamen,og jeg henter den opp....ikke en juleting i bladet.

Det var firmaet som hette det. Er det svensk eller?

i vår kjørte vi til Ålesund,og der står bygget til JULA. Første gang jeg hadde sett det...

Pinlig

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Denne er litt pinlig altså! Dere vet at det er forskjellige modeller i Jeans, blant annet Bootcut. Jeg tenkte alltid at "jaja, bootcut betyr at det ser bra ut på rumpen da! ( pga boot, bootie, rumpe haha) Men hva heter det når det er lett sleng rundt bena nederst da?" Hahaha, jauda.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har trodd det helt til jeg leste i denne tråden jeg :) Jaja,sånn kan det gå :)

Eneste jeg kan komme på nå er at jeg alltid har trodd klementin var det samme som mandarin,men det er jo tydeligvis ikke.Har blitt opplært til at det het mandarin helt samboer sa at det faktisk het klementin.Kan jo ikke ha sett på skiltet i butikken når jeg har kjøpt klementiner tror jeg :) eller har de solgt mandariner før?

Også i den Tulipz sangen til Morten Abel der han synger "Tulipz in my head,I try to forget,What's that?" så trodde jeg at han sang "Tulipz in my head,I try to forget,Got to fuck it" eller noe sånt :fnise:

Sikkert flere ting også,men kommer ikke på akkurat nå :)

Det er både mandariner og klementiner,men vi inporterer ikke mandariner lengre.Vi har bare klemntiner.Hvorfor vi ikke får mandariner lengre,husker jeg ikke....

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Googla du og kom fram til at ribbe er lammekjøtt?

Så vidt meg bekjent er ribbe hovedsaklig svin, mens pinnekjøtt er av lam eller sau. Pinnekjøttet blir forsåvidt kalt ribbe en del steder der svineribbe ikke er vanlig, men...

EDIT: ser flere har kommet meg i forkjøpet. Jaja :gjeiper:

Pinneribbe er helt vanlig uttrykk. Det er jo laget av ribben,men vi kjøper det som regel ferdig kuttet.

Svineribbe og pinneribbe

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir litt skremt av å lese denne tråden jeg. Enkelte ting burde man da virkelig ha lært på skolen? Jeg vil ikke henge ut noen, men det er kanskje noe galt med skolesystemet når basic allmennkunnskap er såpass fraværende hos unge i dag.

At enkelte ikke lærer seg å skille land fra kontinent eller forskjellen mellom England og USA er vel neppe skolesystemet sin feil.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var voksen før jeg skjønte at det er hemmelighets-kremmeri og ikke hemmelighet-skremmeri.

Husker ikke hvor gammel jeg var da jeg oppdaget at mocca-kaffe ikke er brygget på mokkabønner..

Sliter fortsatt med å høre riktig på Beat It, "no one wants to be defeated" kommer for alltid til å være "noomawaste biide fiile"

Og så er det juletid igjen og jeg gremmes ved tanken på hvor lenge jeg trodde det het her kommer dine armer små.. og hvor lenge jeg så for meg det vedskjulet som englene dalte ned i.. (forresten lurer jeg fortsatt på hvorfor jeg lenge trodde jeg var i slekt med Jordmor-Matja, muligens pga det berømte søskenbarnet?)

hæ? Heter det ikke "her kommer dine armer små"? hva heter det da....føler meg dum

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pinneribbe er helt vanlig uttrykk. Det er jo laget av ribben,men vi kjøper det som regel ferdig kuttet.

Svineribbe og pinneribbe

Det var ikke poenget. Når man bruker hele ordet "pinneribbe", så sier man jo i samme slengen at det er snakk om pinnekjøttet. Ordet "ribbe" (altså ikke sammensatt med noe annet ord) blir oftest brukt om svineribba, mens det er mindre vanlig å omtale pinnekjøttet/pinneribba som bare ribbe.

Apropos julemat, så vet jeg om ei som hardnakket hevdet å være vegetarianer, og dermed spiste bare poteter, surkål, kålrabistappe og medisterpølse på julaften.:lete: Vet ikke om noen i det hele tatt gadd å blande seg inn for å fortelle henne at medisterdeig ikke akkurat er vegetarisk...

• Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apropos julemat, så vet jeg om ei som hardnakket hevdet å være vegetarianer, og dermed spiste bare poteter, surkål, kålrabistappe og medisterpølse på julaften.:lete: Vet ikke om noen i det hele tatt gadd å blande seg inn for å fortelle henne at medisterdeig ikke akkurat er vegetarisk...

:fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I min Donald Duck-lese-verden trodde jeg at de som fikk seg en lærepenge, fikk en penge (mynt) laget av lær... :rodme:

• Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Dine arme små" :)

Det var "arme små", men det har blitt endret til stakkars små, noe som kan tyde på at det var ganske mange som hadde problemer med "armene". Inkludert meg selv. ;)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det var "arme små", men det har blitt endret til stakkars små, noe som kan tyde på at det var ganske mange som hadde problemer med "armene". Inkludert meg selv. ;)

Nei, det har blitt endra til "her kommer, Jesus, dine små" for mange år sida - med mindre det har blitt enno ei ny oversetting ;)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høyre og venstre.. får det fortsatt ikke til :sjenert: Samboeren min mener jeg bør tattovere H og V på hendene :ler:

Du er ikke alene!

Når jeg hadde kjøretimer før så skrev kjørelæreren min H og V på hver hånd. Han ble så lei av at jeg alltid kjørte feil:p Synes det hadde vært lettere om han sa "sving inn der(peke dit vi skal)", framfor å si sving til høyre/venstre! :sjenert:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er ikke alene!

Når jeg hadde kjøretimer før så skrev kjørelæreren min H og V på hver hånd. Han ble så lei av at jeg alltid kjørte feil:p Synes det hadde vært lettere om han sa "sving inn der(peke dit vi skal)", framfor å si sving til høyre/venstre! :sjenert:

Jeg har det også slik! Jeg kan forskjellen, men det tar bare litt tid :fnise: Veldig gøy å forklare veien da..: "Også tar du til eeeeeeehhh....Venstre...Nei! Høyre!"

Kjørelæreren min pekte heldigvis samtidig som han sa høyre og venstre. Under oppkjøring skrev jeg H og V på hendene, da :fnise:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjørte feil på oppkjøringen jeg :fnise: Sensoren sa "så tar vi til høyre her", og jeg svinger ned til venstre. :fnise: Da sa han "jeg mente den andre høyre" :fnise: Men det gikk bra. Jeg valgte en vanskeligere rute...

Endret av Mynona-83
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...