kaprifolen Skrevet 26. september 2013 #3241 Del Skrevet 26. september 2013 Det slår dere ikke at "forberede" og "tilberede" er satt sammen av for/til og berede? "være klar på forhånd", "gjøre noe klart til noe"? 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Minya Skrevet 26. september 2013 #3242 Del Skrevet 26. september 2013 Noe sier meg at flesteparten tror/trodde det samme som deg her.. P`en og B`en høres rimlig like ut i "varmtvannsspreder" og "varmtvannsbereder" ... og desuten så kan jeg ikke huske å ha hørt ordet "bereder" i noen som helst annen sammenheng, så hva er egentlig en "bereder"!? Den gjør vannet beredt, som i vær beredt, til varme bad og sånt. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Inggolf Skrevet 26. september 2013 #3243 Del Skrevet 26. september 2013 (endret) Den gjør vannet beredt, som i vær beredt, til varme bad og sånt. Men den kunne jo ha gjort vannet spredt også Endret 26. september 2013 av NozMonster Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Minya Skrevet 27. september 2013 #3244 Del Skrevet 27. september 2013 Men den kunne jo ha gjort vannet spredt også Tja... nå er det vel strengt talt vannrørene og alle springene du har i huset som sprer vannet da. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pawn Hearts Skrevet 27. september 2013 #3245 Del Skrevet 27. september 2013 Å berede betyr å bearbeide eller gi, så det trengs ikke noe prefiks for å forklare ordet varmtvannsbereder. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sugar&Spice Skrevet 27. september 2013 #3246 Del Skrevet 27. september 2013 (endret) Denne tråden er det beste på hele KG. Ikke minst tenårings-debatten her var PRICELESS. Gjorde fredagen min mye bedre Jeg var veldig veldig sent ute med å skjønner hvorfor Finn.no heter finn(.no). Trodde det var en fyr som het Finn som fant det opp........ Dette gikk opp for meg for bare et par uker siden... Er jo fordi man skal FINNE ting der...... Herregud, skammen! (mamma postet det på facebook, hun lo så fælt! Hahahaha herregud) Endret 27. september 2013 av grethe91 16 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Minya Skrevet 27. september 2013 #3247 Del Skrevet 27. september 2013 Denne tråden er det beste på hele KG. Ikke minst tenårings-debatten her var PRICELESS. Gjorde fredagen min mye bedre Jeg var veldig veldig sent ute med å skjønner hvorfor Finn.no heter finn(.no). Trodde det var en fyr som het Finn som fant det opp........ Dette gikk opp for meg for bare et par uker siden... Er jo fordi man skal FINNE ting der...... Herregud, skammen! (mamma postet det på facebook, hun lo så fælt! Hahahaha herregud) Synes egentlig ikke det er så rart at du trodde det, for det var en del reklamer for en del år siden om finn.no som handlet om en kar som het Finn. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lutetium 71 Skrevet 28. september 2013 #3248 Del Skrevet 28. september 2013 Synes egentlig ikke det er så rart at du trodde det, for det var en del reklamer for en del år siden om finn.no som handlet om en kar som het Finn. Noe Ylvis skamløst har stjålet fra. Forresten, ordet berede er da i bruk helt av seg selv? Ta for eksempel uttrykket "berede grunnen". Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
miramis Skrevet 29. september 2013 #3249 Del Skrevet 29. september 2013 I EL-sammenheng er en sukkerbit en hvit, sukkerbitstor dings man bruker til å skjøte ledninger med, typisk om man skal henge opp en lampe. Og i hestesammenheng er sukkerbit en cavalett. Begynte å lure litt når jeg fikk beskjed pp jobb om å ta sukkerbitene ut på banen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Raindrops Skrevet 29. september 2013 #3250 Del Skrevet 29. september 2013 Innni hodet mitt kaller jeg altid opphørssalg for opprørssalg. Det ga så mye mer mening da jeg var lita, og så henger det litt igjen. Tror ikke det gikk opp for meg hva som egentlig stod på skiltene før jeg var litt opp i tenårene. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
wolfpotion Skrevet 29. september 2013 #3251 Del Skrevet 29. september 2013 Vet ikke om det har blitt nevnt her enda (litt mange sider å gå gjennom) Men jeg trodde leenge at Bee gees sangen "Stayin' alive" het "Stena line" takket være en reklame fra barndommen 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest løppen Skrevet 6. oktober 2013 #3252 Del Skrevet 6. oktober 2013 (endret) Hvor skal man begynne? Jeg var hellig overbevist om at reinstyr (reinsdyr) var de reinene som samene skulle holde styr på, alle andre var bare vanlige rein - helt frem til jeg gikk i 8klasse. Som barn gikk jeg også rundt og kverulerte på at "jeg gikk en tur på stien og hørte skogen GRO" englene dalte ned i vedskjul og hoppet paradis og Mikkel rev satt i skrev! - antageligvis mange flere misoppfatte sanger jeg ikke kommer på i farten Og det var ikke før min venninne var gravid i sommer at det gikk opp for meg at navlestrengen til babyen ikke er festet til navlen til moren... Jeg har også hatt en del aha opplevelser bare ved å lese på sidene her.. *skammeseg* Endret 12. oktober 2013 av mumuen 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pringle Skrevet 7. oktober 2013 #3253 Del Skrevet 7. oktober 2013 Øysten Sundes "Herr og fru Strert og katten Ka..." Gikk ikke opp for meg før i sommer... Ka Strert. Hallo...! Jeg har vokst opp med den sangen!! 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Zinnia Skrevet 7. desember 2013 #3254 Del Skrevet 7. desember 2013 Fikk lyst til å dra opp igjen denne gamle klassikeren av en tråd, kan ikke la den dø ut Da jeg og min kjære var i San Francisco for noen år siden, måtte vi selfølgelig dra å se Golden Gate Bridge. På utkikspunktet på den ene siden var det ganske kaldt og mye vind, og bortover stod det flere små stolper med en slags boks med en skråstilt flate vendt ut over den veien man skulle se. Jeg gikk nærmere en for å kikke, og på den stod det "for butts only". Der og da i mitt hode, med tanke på høyden på disse stolpene også, virket det veldig logisk at det var en slags greie man kunne lene seg på, med rumpen mot den skråstilte flaten, siden det stod butts only. Heldigvis kunne min bedre og mer verdensvante halvdel forklare meg (innimellom latterhikstene) at innordningen var til sigarettsneiper, og ikke en rumpevarmer/rumpestøtte, sånn før jeg rakk å dumme meg helt ut... 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AloeVera Skrevet 7. desember 2013 #3255 Del Skrevet 7. desember 2013 At GHD står for Good hair day. Har brukt både rettetang og spray derifra, men aldri tenkt over hva det står for. Og har hele mitt liv frem til noen uker siden trodd det het "earsdrop" eller "earsdropping" Men det heter jo så klart "eavesdrop" og "eavesdropping".. Synes min måte ga mer logikk jeg da! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Meridian Skrevet 7. desember 2013 #3256 Del Skrevet 7. desember 2013 'AnonymBruker', on 15 Dec 2011 - 22:29, said: Nå høres jeg sikkert utrolig kjip ut. Og det mener jeg ikke. Men når jeg leser denne tråden forstår jeg at jeg muligens er særdeles oppvakt, og at det kanskje er noe av grunnen til at jeg irriterer meg over andre og synes de sier mye dumt. Absolutt alt som er nevnt her så langt er ting jeg vet og har visst i mange år allerede, og jeg er ikke mer enn 22 år... Litt enig med deg, men ikke fordi jeg tror jeg er noe smartere enn ander. Men eg husker (oghar hørt fra foredrene mine) at jeg var veldig masete da jeg var lita, spurte om alt mellom himmel og jord som jeg ikke forstod. Pluss at jeg har lest bøker nesten siden jeg lærte å gå. Så det handler ikke omintelligens trorjeg, men heller hva man interesserer seg for. En del av disse tingene går jo ut på ord og uttrykk og hva de betyr, og det er ting som virkelig interesserer meg. Nå er det slik at noen er flinkere til å spørre enn andre, og andre tenker ikke over å spørre så mye og lærer etterhvert. Noen får med seg alt mens andre lever i sin egen verden til de blir 20-30 år. Jeg hadde f.eks null forståelse for tid og sted og geografi frem til jeg var 20. Venninner kunne prate om hvor de pleide å kjøre med foreldrene og jeg ante ikke hvor ditt og datt var. Om jeg var på ferie med familien så skjønte jeg aldri hvor vi kjørte selv om foreldrene mine pratet om det hele tiden og viste på kart. Da jeg kom i 20-årene fikk jeg plutselig verdens beste retningssans og superforståelse for tid og sted, så det har kanskje noe med utvikling av hjernen å gjøre? Vi utvikler oss alle forskjellig, og ingenting er galt eller dumt med det. Nå er det jeg som viser vei når vi er på tur, og sånn var det aldri før. Da levde jeg i en helt annen verden. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Xaphan Skrevet 8. desember 2013 #3257 Del Skrevet 8. desember 2013 At Whitney Houston ikke er hvit Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mynona Skrevet 8. desember 2013 #3258 Del Skrevet 8. desember 2013 (endret) At Whitney Houston ikke er hvit Jeg trodde forresten at Michael Jackson var en dame frem til jeg var 10 år eller noe sånt Endret 8. desember 2013 av Mynona Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Singha Skrevet 8. desember 2013 #3259 Del Skrevet 8. desember 2013 'AnonymBruker', on 15 Dec 2011 - 22:29, said: Nå er det slik at noen er flinkere til å spørre enn andre, og andre tenker ikke over å spørre så mye og lærer etterhvert. Noen får med seg alt mens andre lever i sin egen verden til de blir 20-30 år. Jeg hadde f.eks null forståelse for tid og sted og geografi frem til jeg var 20. Venninner kunne prate om hvor de pleide å kjøre med foreldrene og jeg ante ikke hvor ditt og datt var. Om jeg var på ferie med familien så skjønte jeg aldri hvor vi kjørte selv om foreldrene mine pratet om det hele tiden og viste på kart. Da jeg kom i 20-årene fikk jeg plutselig verdens beste retningssans og superforståelse for tid og sted, så det har kanskje noe med utvikling av hjernen å gjøre? Vi utvikler oss alle forskjellig, og ingenting er galt eller dumt med det. Nå er det jeg som viser vei når vi er på tur, og sånn var det aldri før. Da levde jeg i en helt annen verden. Når du nå siterer to år gamle innlegg så lurer jeg på hvorfor du nevner tidsforståelse som noe du har lært deg. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Intro Skrevet 12. desember 2013 #3260 Del Skrevet 12. desember 2013 Det tok ganske mange år før jeg lærte meg teksten i "jeg er en lite undulat" Romperusk versjon: Jeg er en liten undulat Som får så dårlig mat Fordi jeg boros Fordi jeg boros De er så gjerrige så De er så snill hver eneste daa' Men det vil jeg ikke haa For jeg vil heller Ja, mye heller Ha coca cola og gris .. Hva å "boros" betydde, lurte jeg faktisk aldri på Er det ikke "de gir meg sild hver eneste dag"??😱 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå