Gå til innhold

Ting du har vært litt treig med å skjønne?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg lærte nylig at hoggormen ikke er suupergiftig og dødelig. Det er visst veldig sjeldent at noen dør fra hoggorm-bitt, og da ofte fordi de er allergiske mot giften (har ikke kilde på dette, men noen fortalte det til meg). Jeg som trodde de var kjempefarlige :vetikke:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Inggolf

Jeg lærte nylig at hoggormen ikke er suupergiftig og dødelig. Det er visst veldig sjeldent at noen dør fra hoggorm-bitt, og da ofte fordi de er allergiske mot giften (har ikke kilde på dette, men noen fortalte det til meg). Jeg som trodde de var kjempefarlige :vetikke:

hehee, så søt du er Xaphan :fnise:

Det som er, er at man ikke vet om man er allergisk eller ei, og det finner man heller ikke ut før man blir bitt.

Så selv om hoggormen egentlig ikke er farlig så skal man ta hensyn (ikke bevege seg mer enn det man må og komme seg fort til legen) tilfelle man er allergisk :) Men ofte så spyr de ikke ut gift i bittet heller..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er visst farligere for hunder har jeg hørt. Siden de er så små i str. Mulig for barn og?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er, er at man ikke vet om man er allergisk eller ei, og det finner man heller ikke ut før man blir bitt.

Så selv om hoggormen egentlig ikke er farlig så skal man ta hensyn (ikke bevege seg mer enn det man må og komme seg fort til legen) tilfelle man er allergisk :) Men ofte så spyr de ikke ut gift i bittet heller..

Sånne saker irriterer meg. Da skal man altså først få greie på om man er allergisk mot hoggorm når man blir bitt. Da først oppdager man om det er dødelig eller ikke. Litt sent, synes jeg. Og så skal man ikke bevege seg mer enn man må når man blir bitt. Men de fleste møter med hoggorm skjer tross alt ute i naturen og ikke rett utenfor legesenteret.

Går det an å teste seg? Man kan jo teste seg for allergier ellers. Og ha med en sprøyte med motgift når man er på tur. Jeg vet at man har det for hunder, men det må jo være like viktig for mennesker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sannsynligheten er jo svimlende liten for at du er både allergisk og blir bitt, så det vil jo koste mange millioner om alle skal teste seg for alt.

Du vet jo ikke om du er allergisk for veps, nøtter, pollen, egg heller før du plutselig oppdager det. Det finnes ikke nok ressurser for å teste oss og sikre oss mot alt som potensielt er farlig/dødelig/skummelt.

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunfreak

Jeg lærte nylig at hoggormen ikke er suupergiftig og dødelig. Det er visst veldig sjeldent at noen dør fra hoggorm-bitt, og da ofte fordi de er allergiske mot giften (har ikke kilde på dette, men noen fortalte det til meg). Jeg som trodde de var kjempefarlige :vetikke:

Er mange flere som er alergiske mot veps og bier enn huggorm, og det er langt flere veps som flyr rundt ikke minst veps er i byen, huggormer pleier ikke åle seg gjennom Oslo sentrum liksom.

Også grunnene til at huggormen ikke så farlig er.

1. ganske svak gift, og ikke minst ikke kraftige hemotoxins og cytotoxins, huggorm er en viper og de har ofte en coctail of gifter, blant annet hemotoxins som ødlegger blod og får deg til å blø ihjel, og cytotoxins som øddlegger vev, dette gjør at selv om du overlever bittet, får du ofte varige men, (amputasjon er vanlig eller bare store stygge arr og ødelagtete lemmer)

Heldigvis har da huggormen svak gift, men kan fremdeles ta måneder å komme seg helt etter et bitt.

2, den er farligere for hunder fordi 1, de veier vanligvis mindre, og når det kommer til bitt fra giftige dyr har vekt på de dyrene som blir bitt mye å si, og 2 fordi hjertet til hunder er oftere nærmere bittet enn mennesker, hunder blir ofte bitt i ansiktet eller halsen, kort vei til hjertet, mennesker blir bitt i hender eller beina, lengre vei til hjertet.

Så er du en 150cm høy jente som veier 45kg er bittet farligere enn om du er en 190cm 100kg tung mann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men du kan trygt gå i områder der det er maur, for mauren er huggormens verste fiende. Da min mor var liten, fant hun og noen venner en huggorm, og da løftet de den til en maurtue de hadde sett og mauren var over den på sekunder. Tenk piraja!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maur er min eneste fobi, så det er nesten så jeg heller vil møte på en hoggorm enn en stor maurtue :ler:

Jeg skjønner ikke hvordan jeg har fått det inn i hodet mitt at de er så farlige. Jeg bor i nærheten av et skogholdt, og vi har flere ganger funnet stålormer som har kommet seg inn i huset vårt, så det er rart at jeg hatt en så stor misoppfatning om hoggormen. Jeg har til og med fortalt skrekkhistorier til mine venner i utlandet om den kjempefarlige slangen vi har i Norge :klaske: Er det mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inggolf

Sånne saker irriterer meg. Da skal man altså først få greie på om man er allergisk mot hoggorm når man blir bitt. Da først oppdager man om det er dødelig eller ikke. Litt sent, synes jeg. Og så skal man ikke bevege seg mer enn man må når man blir bitt. Men de fleste møter med hoggorm skjer tross alt ute i naturen og ikke rett utenfor legesenteret.

Går det an å teste seg? Man kan jo teste seg for allergier ellers. Og ha med en sprøyte med motgift når man er på tur. Jeg vet at man har det for hunder, men det må jo være like viktig for mennesker.

jeg tørr faktisk påstå at det er større sannsynlighet for at du blir drept av terrorister enn av hoggorm...

Ja, blir man bitt så skjer jo det gjerne ute, men greia er at man ikke skal løpe med full angst hjem for å hente bil for å komme seg fortest mulig til legen, men heller ta det heeeeelt rolig og

skynte seg veldig sakte til legen :Nikke:

---

Xaphan; heheheee, skrekkhistorier!? Hvor har du disse historiene fra da? :fnise:

Endret av NozMonster
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke. Det er det jeg ikke skjønner - har jeg funnet på alt dette selv?

Jeg er til tider ganske naiv av meg. I fjor fant jeg ut at bonsai kittens (den kjedemailen som gikk rundt for noen år siden om kattunger på flaske) ikke var ekte. Greit nok at jeg var ung når jeg først leste om det, men jeg har trodd på det i mange år i ettertid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Raindrops

Men du kan trygt gå i områder der det er maur, for mauren er huggormens verste fiende. Da min mor var liten, fant hun og noen venner en huggorm, og da løftet de den til en maurtue de hadde sett og mauren var over den på sekunder. Tenk piraja!

Uffda :(

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor i nærheten av et skogholdt, og vi har flere ganger funnet stålormer som har kommet seg inn i huset vårt

Åherregudjeghaddetissapåmeg :sjokkert: :sjokkert:

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I tjue år trodde jeg vegvesnet var ett monster på E6.

Da tok du feil, det er et monster på samtlige veier.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest nicola

Svenskene bruker ordet sysling. Det ville tilsvart noe sånt som "-menning" på norsk og betegner alle som er lengre ut i slekten enn kusine/fetter/onkel/tante, enten de er firmenninger, tremenningens barn el.l. Et veldig praktisk ord :Nikke:

Slektning kanskje? :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt en tendens til å mikrobølge popcornposene for lenge. Jeg vil ha mest mulig popcorn uten at det blir brent.

Bare fordi jeg er så grådig... skjønte jeg ikke helt sammenhengen... før etter gjentatte ganger med brent smak på popcornet:

Det er ikke bare det som allerede er poppet som blir brent etter 2:30 i mikroen, også de kornene som trenger mer enn 2:30 før de popper, har vært utsatt for strålene i to og et halvt minutt og er brent allerede før de popper. Popcorn tåler rett og slett ikke mer enn det før de blir brent.

:rodme:

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunfreak

At grevlinger ikke er farlig. :O

De er livsfarlige(om du er meitemark) da det er en av favoritt rettene dems.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...