Gå til innhold

Ting du har vært litt treig med å skjønne?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Inggolf

Aaaaah, så det er sånn minker ser ut ja :idesmil:

800px-Mink1.jpg

for alt jeg visste, så kunne de ha vært store, firkanta og grønne :vetikke:

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I bilen i stad fortklarte jeg mannen at runealfabetet heter futhark etter de første bokstavene i det alfabetet. Jeg (med litt for overraskende stemme til at jeg virker smart): Akkurat som alfabetet. Mannen: Var det noe du skjønte nå eller? Jeg: Jaaaaaaaaa :sjenert::fnise: Aldri tenkt over at alfa og beta = alfabetet.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I bilen i stad fortklarte jeg mannen at runealfabetet heter futhark etter de første bokstavene i det alfabetet. Jeg (med litt for overraskende stemme til at jeg virker smart): Akkurat som alfabetet. Mannen: Var det noe du skjønte nå eller? Jeg: Jaaaaaaaaa :sjenert::fnise: Aldri tenkt over at alfa og beta = alfabetet.

:sjokkert: :sjokkert: :sjokkert: :sjokkert: :sjokkert: :sjokkert: Mind.. blown!
  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

IKKE JEG HELLER!!!! :skratte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inggolf

Det eeeeeeeer så godt å se at det ikke bare er meg. Mannen lo jo i fem minutter eller no :fnise:

Det forstår jeg godt :ler:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Nikki09

Aaaaah, så det er sånn minker ser ut ja :idesmil:

800px-Mink1.jpg

for alt jeg visste, så kunne de ha vært store, firkanta og grønne :vetikke:

Hæ?! Er det en mink?! Jeg har alltid sett for meg en slags lang tynn skunk (stinkdyr?)...

Herregud, ble jo bare enda mer teit når jeg skrev det ned! :sjenert:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunfreak

Hæ?! Er det en mink?! Jeg har alltid sett for meg en slags lang tynn skunk (stinkdyr?)...

Herregud, ble jo bare enda mer teit når jeg skrev det ned! :sjenert:

Mink er mårdyr og ser ut som de fleste andre mårdyr, litt avlange, slanke, myk ryggrad, ligner på røyskatt, mår, ilder, og til en mindre grad otere. mårdyr inkluderer også jerv og gevling.

De største mårdyret er enten havoteren eller jerven, når det kommer til vekt, jerven veier fra 20-35kg, men er ofte langt under, havorteren, veier opp mot 40kg, det lengste mårdyret er amazonas kjempe oteren. som er 1.5 meter lang, men er lettere enn jerv og havoter.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nikki09

Mink er mårdyr og ser ut som de fleste andre mårdyr, litt avlange, slanke, myk ryggrad, ligner på røyskatt, mår, ilder, og til en mindre grad otere. mårdyr inkluderer også jerv og gevling.

De største mårdyret er enten havoteren eller jerven, når det kommer til vekt, jerven veier fra 20-35kg, men er ofte langt under, havorteren, veier opp mot 40kg, det lengste mårdyret er amazonas kjempe oteren. som er 1.5 meter lang, men er lettere enn jerv og havoter.

Jøss... Da var det ihvertfall ikke i nærheten av hva jeg har tenkt! Hvilket egentlig er litt rart iom at jeg faktisk har arvet en minkpels-ting til å ha rundt halsen... :sjenert:

Takk for info gunfreak! Da lærte jeg noe nytt i dag også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lærte nettopp at mensendieck er en metode innen fysioterapi og ikke etternavnet til fysioterapauten jeg har sett i forbindelse med uttrykket :fnise:

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror de fleste barn har problemer med å skille mellom børse og bøsse. De uttales helt eller omtrent likt og er ikke veldig vanlige begreper, heller.

De fleste voksne også, faktisk...... "Skal ha en sånn peugeot pepperbørse, jeg!" :roll: og selger dere sparebørser?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har muligens med plass å gjøre. Kaniner er mindre, og kan være flere i bur, mens harer kanskje ikke er særlig velegnet til bur. I tillegg til å kreve mer plass (?), er de ofte einstøinger, som da sannsynligvis ikke kan være sammen.

Men tror enkelte jakter hare for kjøttet, uten at jeg skal si det for sikkert. Så jeg vil anta at selv om de er matnyttige, blir de ikke avlet fordi de ikke egner seg i fangenskap.

Men det er bare (mine) teorier og spekulasjoner. Ikke fest lit til det. =P

Hare smaker nydelig!:) Kanin også, forresten!;)

Harejakt er en av de jaktformene som fortsatt praktiseres i ganske tradisjonell og gammeldags stil. Det er posteringsjakt med "uttaker" (dram når man slipper bikkja), bål og ventetid.

Bikkja løper etter spor, og bjeffer på en spesiell måte når den er etter haren, den får los. Ofte kan hundene løpe hele dagen før de nærmer seg skuddmulighet...:) I mellomtiden venter man, forteller skrøner og tar seg kanskje en pipe!;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fant ut for en uke siden at naprapater er klassifisert som alternative behandlere :sjokkert: Jeg var sikker på det var en slags fysioterapeut med et lite ekstra manuellterapeutkurs eller noe, men så er det altså alternativ behandling, i samme kategori som homeopati, healing, krystaller og auralesing... :klo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror de fleste barn har problemer med å skille mellom børse og bøsse. De uttales helt eller omtrent likt og er ikke veldig vanlige begreper, heller.

Det er vel litt avhengig av dialekt? For meg som har skarre-r i dialekten, er det en ganske tydelig forskjell på ordene. For dem som uttaler rs på samm måte som sj og skj, blir forskjellen mindre.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel litt avhengig av dialekt? For meg som har skarre-r i dialekten, er det en ganske tydelig forskjell på ordene. For dem som uttaler rs på samm måte som sj og skj, blir forskjellen mindre.

Det er sikkert riktig. Jeg har en tendens til å være litt Oslosentrisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sikkert riktig. Jeg har en tendens til å være litt Oslosentrisk.

Vi som har en tydelig forskjell på ordene er vel også i mindretall?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Har dere hørt uttrykket "like a bull in a china shop"? Vel, jeg innså nettopp at det ikke er snakk om en Kinesisk turistsjappe, men selvfølgelig china som i porselen. Det gir så mye mer mening nå :ler:

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Regnbue.

en venninne og jeg var bøssebærere, og etter å ha ringt på en del hus sier hun: så sykt mange som heter Friedland! :fnise:

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

en venninne og jeg var bøssebærere, og etter å ha ringt på en del hus sier hun: så sykt mange som heter Friedland! :fnise:

Hehe, den er det nok mange som har gått på, ja. :ler:

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...