Gå til innhold

Ting du har vært litt treig med å skjønne?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ahh.. hadde du ikke sagt at det skulle stå noe der hadde jeg bare tenkt at det var thai-skrift eller noe sånt :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg klarer ikke å lære meg det kjønnsnøytrale ordet for brannmann. Politibetjent, sykepleier - okey. Men brannmann? Vet jeg har diskutert og letet opp det kjønnsnøytrale ordet ved minst to anledninger tidligere, men hjernen min nekter å lagre selve ordet.. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunfreak

Jeg klarer ikke å lære meg det kjønnsnøytrale ordet for brannmann. Politibetjent, sykepleier - okey. Men brannmann? Vet jeg har diskutert og letet opp det kjønnsnøytrale ordet ved minst to anledninger tidligere, men hjernen min nekter å lagre selve ordet.. :P

Alle damer som er brannmenn er jo så maskuline at du sikkert kan kalle de menn uansett :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brannkonstabel! :)

Den store elefanten han er skogens brannkonstabel,

og blir det brann så slukker han den med sin lange snabel.

Fra Dyrene i Afrika av Thorbjørn Egner

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg var 18 år innså jeg at Aprilsnarr kalles Aprils-narr, ikke April-snarr. I samme slengen innså jeg at en bjørnetjeneste ikke er det samme som en stor tjeneste.

hahaha.. samma her! er ikke så lenge sia jeg fant ut det med bjørnetjeneste så nå om dagen er jeg litt redd for å si bjørneklem....

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

hahaha.. samma her! er ikke så lenge sia jeg fant ut det med bjørnetjeneste så nå om dagen er jeg litt redd for å si bjørneklem....

Da jeg var liten trodde jeg at hjørnespark (corner) i fotball het, nettopp.... bjørnespark.

Syntes det hørtes veldig stas ut, og ble veldig skuffet da jeg fant ut at det dreide seg om et ganske alminnelig hjørne.

(og nei, jeg hadde ingen klar formening om hva et bjørnespark egentlig gikk ut på).

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle damer som er brannmenn er jo så maskuline at du sikkert kan kalle de menn uansett :fnise:

Ikke fornærm min kusine! :jolie:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Digger denne tråden :fnise:

Kom på flere dyre-misforståelser fra min spede barndom: En god stund var jeg overbevist om at "Den Hellige Ånd" var en hellig and. Kvakk, kvakk, liksom.

(Til mitt forsvar må det nevnes at vi bodde en tid i Sverige, hvor man snakket om "den heliga ande", men likevel...)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gikk opp for meg nylig at det firmaet som fikser internett og sånt for Telenor heter Relacom, ikke Realcom! Har lest feil i 10 år! Hver eneste gang :ler:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At ordet kanskje logisk nok er satt sammen av ordene "kan - skje" :fnise:

hehe, det samme her. gikk opp for meg i fjor :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det gikk opp for meg nylig at det firmaet som fikser internett og sånt for Telenor heter Relacom, ikke Realcom! Har lest feil i 10 år! Hver eneste gang :ler:

Haha, jeg også!! :fnise:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

haha! Den a-ha opplevelsen hadde jeg og for ikke så lenge siden:p

hehe, det har ikke jeg tenkt på før nå. Alltid gøy å lære seg noe nytt :danse:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og at badebyen i Israel heter Eilat, ikke Eliat, mens avisen heter Helsingin Sanomat, ikke Saonmat.

Det er fordi Helsingin er genitivsform av Helsinki og sanomat betyr meldinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

At ordet kanskje logisk nok er satt sammen av ordene "kan - skje" :fnise:

Og nydelig er nyde - lig, nyte - lig, noe som (kan) nytes...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fordi Helsingin er genitivsform av Helsinki og sanomat betyr meldinger.

Men det forklarer ikke hvorfor jeg stokket om på o'en og n'en!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det forklarer ikke hvorfor jeg stokket om på o'en og n'en!

Du har rett i det, jeg ser at formuleringen min ble litt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe, det samme her. gikk opp for meg i fjor :fnise:

Samme med maybe.

Og jeg trodde lenge det samme gjaldt for nysgjerrig (nys-gjerrig, få nyss om noe, gjerrig (vil ha mer av) for nyss), men tror ikke det stemmer :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...