Gå til innhold

Ting du har vært litt treig med å skjønne?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvem skriver riksmål? Er det ikke bare bokmål og nynorsk som brukes? :klo:

I følge Wikipedia så utgis Aftenposten på riksmål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gunfreak

Åja.

I så fall har jeg ikke forstått forskjellen mellom riksmål og bokmål...

Riksmål er vel mer eller mindre vestkant Oslo dialekt tror jeg EN i stede for A endelser osv.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En av hovedforskjellene er vel at det på riksmål er færre valgfrie former.

Forskjellen som er aktuell her er at riksmål ikke har fjernet like mange stumme h-er som bokmål. I tillegg til spaghetti heter det og hvalp, hveps og hvirvel på riksmål.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem skriver riksmål? Er det ikke bare bokmål og nynorsk som brukes? :klo:

Riksmål er jo den gamle betegnelsen på bokmål det . Finns ingen skriveform/målform i norge idag som heter " riksmål "

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Riksmål er vel mer eller mindre vestkant Oslo dialekt tror jeg EN i stede for A endelser osv.

Riksmål har bare felleskjønn og intetkjønn og siden bøyingsmønsteret til felleskjønn sammenfaller med bøyingsmønsteret til hannkjønn på bokmål er det få a-endelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Riksmål er jo den gamle betegnelsen på bokmål det . Finns ingen skriveform/målform i norge idag som heter " riksmål "

Joda. Fra Wikipedia:

Med riksmål menes i Norge siden midten av det 20. århundre først og fremst den private rettskrivningsnormen som er fastlagt av Det Norske Akademi og fremmet av Riksmålsforbundet.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda. Fra Wikipedia:

Ja , ok det finns 3 " former " av boksmål ; moderar ( som er det dere kaller riksmål og er veeeeldig bokmål , en form som er midtimellom ( som jeg ikke husker betegnelsen på ) og radikalt . Radikalt bokmål og radiklat nynorsk er veldig tett på hverandre og er det som er nærmest " samnorsk" .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lurifix

jasså? jeg har aldri hørt om noen av disse 2 variantene.. hva er vitsen med dem når man har vanlig spagetti da? :klo:

Som med mye annet. Noen liker de tynne og noen liker de tykke?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønte først i går, etter flere år, at Gnarls Barkley som synger sangen Crazy faktisk er Cee Lo Green. Har alltid syntes de har hatt så lik stemme. Til og med da jeg så en video av Cee Lo der han sang Crazy tenkte jeg bare "De høres jo helt klin like ut :sjokkert: ". Ringte ikke en liten bjelle en gang.. Jaja :sjenert:

Ååå... da har jeg lært noe nytt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke meg, men mamma trodde i mange år at det het "dampravals" helt til jeg påpekte at det heter "dampveivals". :fnise:

Mvh Yvonne :heiajente:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tok meg ganske lang tid å skjønne at det ikke være "furu tværbitt" i nasjonalsangen, men "furet, værbitt"... Jeg hadde liksom aldri lest den.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tok meg ganske lang tid å skjønne at det ikke være "furu tværbitt" i nasjonalsangen, men "furet, værbitt"... Jeg hadde liksom aldri lest den.

Jeg ÒG! Haha. I mange sanger synger jeg bare det det høres ut som. Ord som egentlig ikke betyr noe, som "tværblitt", for eksempel :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke meg, men mamma trodde i mange år at det het "dampravals" helt til jeg påpekte at det heter "dampveivals". :fnise:

Sett noen dampdrevne veivalser i det siste?

Hehe, må jo flire litt da, du er absolutt ikke alene om å være litt mer enn litt treig med å skjønne at de går på diesel nå. Har hørt mange bruke det ordet.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, må jo flire litt da, du er absolutt ikke alene om å være litt mer enn litt treig med å skjønne at de går på diesel nå. Har hørt mange bruke det ordet.

Men det heter jo fortsatt en dampveivalser, gjør det ikke? Man sier vel ikke en dieselveivalser?

(Oj, stavekontrollen aksepterte dieselveivalser som et ord :sjokkert: Kanskje du har rett?)

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det heter jo fortsatt en dampveivalser, gjør det ikke? Man sier vel ikke en dieselveivalser?

(Oj, stavekontrollen aksepterte dieselveivalser som et ord :sjokkert: Kanskje du har rett?)

Hehe, tror bare 'veivals' holder :ler:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ingen av dere har fått med dere at både veivalsene og lokomotivene har gått bort i fra damp som drivmiddel? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:digge: *synger* Bort med dampmaskiner, bort med dampmaskiner. Nye rutiner, bort med dampmaskiner! :tog:

Fra en barne-tv-serie (eller var det bare ett program?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, men min mor og jeg snakket om dampveivalser, av alle ting, fra hun var liten (en slik en). Og så vidt jeg vet var de dampdrevne den gang. Det var dog ikke poenget siden ordet fremdeles sitter i den dag i dag, selv om de ikke drives av damp. Det er jo bare å google ordet så ser man flere artikler av nyere dato som nettopp bruker ordet dampveivals.

Ingen av dere har fått med dere at både veivalsene og lokomotivene har gått bort i fra damp som drivmiddel? :)

Selvfølgelig.

Endret av Yvonne
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Besteforeldrene mine kjøper aldri brød, men en gang da bestemor hadde litt dårlig tid, måtte de gjøre det. I går sa de:"aldri kjøp sånn halvstekt brød, det er noe ordentlig dårlige greier". Da jeg sa at jeg likte sånn brød iom at det smaker ganske ferskt siden man steker det, svarte de:"åh, skulle man steke det?! Vi spiste det sånn det kom vi" :fnise:

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...