kaprifolen Skrevet 10. oktober 2012 #2381 Del Skrevet 10. oktober 2012 Tok mange år før jeg skjønte navnet til"Good old gammel nok" i The julekalender Mind. Blown. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Xaphan Skrevet 10. oktober 2012 #2382 Del Skrevet 10. oktober 2012 Haha, så søtt! Kan du utdype nøyaktig hva? En slektning av hobbitene, eller mer type gjenstand, skogsvesen e.l? Nei, altså, jeg har alltid lest ordet som haemogoblin. Det er nok der skoen trykker. Ordet var kjent for meg uten at jeg helt visste hvorfor, og siden jeg aldri har sett ringenes herre men samtidig hører mye snakk om det har jeg på et eller annet tidspunkt bare antatt at det er sånn :gjeiper: Men ja, det var en ganske flau runde av partyalias når jeg da skulle prøve å forklare Haemoglobin 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kara W Skrevet 10. oktober 2012 #2383 Del Skrevet 10. oktober 2012 Jeg fant nettopp ut at NAV ikke står for noe som helst. Jeg satt og grublet litt og måtte google, og da fant jeg dette: I startfasen var det et forslag om at det skulle stå for Ny Arbeids- & Velferdsforvaltning, men dette ble nedstemt. Så konkluderte man heller med at NAV er et egetnnavn, og ikke en forkortelse for noen ting som helst – det representerer rett og slett et NAV (det som er midt i et sykkelhjul). Og da lurte jeg litt på hvordan et nav (i et sykkelhjul) ser ut, jeg er ingen dreven syklist og veit ikke hva alle delene heter, men et nav ser sånn ut. Da lærte jeg noe nytt i dag også! Oj, to nye ting på en gang. Jeg har også lurt veldig på hva NAV kunne stå for (evt. være en fortkortelse av). Og så var jeg helt sikker på at et nav på et hjul var den stangen som gikk fra midten av hjulet og ut til dekket. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rainbow Skrevet 10. oktober 2012 #2384 Del Skrevet 10. oktober 2012 Jeg fant nettopp ut at NAV ikke står for noe som helst. Oj! Da lærte jeg noe nytt også! Hvorfor i alle dager skriver de det med store bokstaver da, og ikke som et egenavn? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gressløk Skrevet 10. oktober 2012 #2385 Del Skrevet 10. oktober 2012 Jeg trodde "lusa på gangen" betydde at det var en lus alene på gangen. Syntes det hørtes så trist ut. Men så påpekte en venninne at det heter "lusa på gangén". Da ble jeg skuffa. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cindi Skrevet 10. oktober 2012 #2386 Del Skrevet 10. oktober 2012 Jeg trodde "lusa på gangen" betydde at det var en lus alene på gangen. Syntes det hørtes så trist ut. Men så påpekte en venninne at det heter "lusa på gangén". Da ble jeg skuffa. Hæ? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gressløk Skrevet 10. oktober 2012 #2387 Del Skrevet 10. oktober 2012 Hæ? Lusa på gangen betyr visst at man går lydløst. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Namine Skrevet 10. oktober 2012 #2388 Del Skrevet 10. oktober 2012 Jeg trodde "lusa på gangen" betydde at det var en lus alene på gangen. Syntes det hørtes så trist ut. Men så påpekte en venninne at det heter "lusa på gangén". Da ble jeg skuffa. Det heter vel ikke gangén? Man kjenner lusa på gangen, altså ikke gangen som i gangen læreren sendte bøllene ut på, men gangen som i hvordan lusa går.. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gressløk Skrevet 10. oktober 2012 #2389 Del Skrevet 10. oktober 2012 Det heter vel ikke gangén? Man kjenner lusa på gangen, altså ikke gangen som i gangen læreren sendte bøllene ut på, men gangen som i hvordan lusa går.. Nettopp. Det skjønte ikke jeg. Trodde det var snakk om en gang, jeg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cindi Skrevet 10. oktober 2012 #2390 Del Skrevet 10. oktober 2012 Jeg trodde det handlet om gangen som i hvordan man går, ikke gang som i rommet gang. Men trodde det handlet om at man kjente igjen noen, som type. Men, så er det flere uttrykk som for meg ikke er helt logiske. Har tenkt mye på "å miste munn og mæle". For hva var liksom mæle? Ikke et dagligdags ord anno 2012 i alle fall. hehe! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
melly666 Skrevet 10. oktober 2012 #2391 Del Skrevet 10. oktober 2012 (endret) Lusa på gangen betyr visst at man går lydløst. Nei, gjør det det? Jeg trodde det var at man skjønte hvordan en person kom til å oppføre seg. Sånn "jeg har sett dette før, jeg vet hvordan h*n kommer til å handle" Endret 10. oktober 2012 av melly666 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Namine Skrevet 10. oktober 2012 #2392 Del Skrevet 10. oktober 2012 (endret) Lusa på gangen betyr visst at man går lydløst. Trodde det betød at man kjente igjen en mennesketype når man så den jeg? Edit: var visst fler som hadde skrevet dette innen jeg rakk å trykke post. :gjeiper: Endret 10. oktober 2012 av Namine 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gressløk Skrevet 10. oktober 2012 #2393 Del Skrevet 10. oktober 2012 Nei, gjør det det? Jeg trodde det var at man skjønte hvordan en person kom til å oppføre seg. Sånn "jeg har sett dette før, jeg vet hvordan h*n kommer til å handle" Åja, typ "kjenner igjen lusa på gangen?". Hm, mulig, men trodde det var et lignende ordtak med noe annet enn lus. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Namine Skrevet 10. oktober 2012 #2394 Del Skrevet 10. oktober 2012 (endret) Nettopp. Det skjønte ikke jeg. Trodde det var snakk om en gang, jeg. Hehe, fort gjort, spesielt om man bare leser uttrykket. Man kan høre forskjell på gangen (ganglaget) og gangen ( der jakka henger) når man sier det, men på papir ser det jo helt likt ut. Endret 10. oktober 2012 av Namine Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Raindrops Skrevet 10. oktober 2012 #2395 Del Skrevet 10. oktober 2012 (endret) Tok mange år før jeg skjønte navnet til"Good old gammel nok" i The julekalender Det gir jo helt mening også Endret 10. oktober 2012 av Raindrops Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Memories Skrevet 10. oktober 2012 #2396 Del Skrevet 10. oktober 2012 Fram til forrige uke trodde jeg at heamoglobin var noe fra Ringenes Herre Hemoglobin som i dette eller noe annet? Sikkert ikke så mange utenfor helseverdenen som vet hva det er uansett så Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest NozMonster Skrevet 10. oktober 2012 #2397 Del Skrevet 10. oktober 2012 (endret) Oj! Da lærte jeg noe nytt også! Hvorfor i alle dager skriver de det med store bokstaver da, og ikke som et egenavn? sikkert fordi det opprinnelig var ment til å stå for noe... men da det ble nedstemt, så hadde de allerede navnet NAV, så da ble det vel bare sånn da... Endret 10. oktober 2012 av NozMonster Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest strykebrett Skrevet 10. oktober 2012 #2398 Del Skrevet 10. oktober 2012 Brukte litt tid i dag på å skjønne hvor det var blitt av "mine innlegg" og "nytt innhold"-knappene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
a_dive Skrevet 10. oktober 2012 #2399 Del Skrevet 10. oktober 2012 Jeg er 20 år nå og for omlag et år siden fant jeg ut hva en A-ha opplevelse virkelig var.. Jeg trodde at en A-ha opplevelse var når noe i livet gikk litt opp og ned(om livet gikk i bølgedaler), dette oppfattet jeg fordi gruppen A-ha sang av og til dårlig og av og til bra.... Så jeg fikk meg en skikkelig A-ha opplevelse når jeg fikk forklart hva det virkelig betydde. 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnimalFarm Skrevet 10. oktober 2012 #2400 Del Skrevet 10. oktober 2012 Lusa på gangen betyr visst at man går lydløst. Nei, det gjør det ikke. Det riktige uttrykket er å kjenne lusa på gangen . Dette er en gammel talemåte. Velkjente små og større dyr inngår ofte i slike talemåter, og poenget med å bruke dem er gjerne at en sammenligner mennesker med noe annet kjent. Før i tida var det vanlig å ha lus på kroppen, og det er disse dyra det er snakk om her, at en kjenner dem når en ser (eller føler) hvordan de går. Overført til mennesker er meningen at en kan vite hva en kan vente av noen, en kan kjenne igjen en viss (menneske)type. Uttrykket er negativt. http://www.sprakrade.../Lesersporsmal/ 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå