Gjest Blondie65 Skrevet 3. august 2012 #2181 Del Skrevet 3. august 2012 Passe på maten når man har lavt stoffskifte? Der lærte jeg noe nytt også. (Eller kanskje legen min burde lære noe nytt). Jeg har hatt l.s. i mange år og har ikke fått spesielle diettregler. Har en forferdelig mage, så hvis dette har en sammenheng, skal jeg jamme "skyte" legen min på mandag når jeg har time. Har spurt om det er noe jeg må tenke på, "kan jeg få henvisning til ernæringsspesialist eller lignende" osv osv, men bare fått nei. Dette her må jeg undersøke nærmere. Du trenger ikke henvisning til Volvat sine ernæringsfysiologer. Du bare bestiller time. Jeg med all min laktoseintoleranse og hvetemelsallergi fikk veldig god hjelp fra Volvat her i Bergen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
yes2yes Skrevet 3. august 2012 #2182 Del Skrevet 3. august 2012 Tvserien scrubs. Handlingen foregår jo på et sykehus og scrubs heter uniformene sykepleiere og leger bruker. Det har jeg faktisk aldri tenkt på i det hele tatt. Forøvrig tok det sin tid før jeg fikk rede på at 'å være bimbo' ikke betød det samme som 'å være blond'. Ikke blond som i oppførsel, men blond som i hårfarge. I min verden var alle med lyst hår bimboer og var du bimbo så så var du blond i håret, og det tok sin tid å skjønne hvorfor mine blonde veninner ble frustrert når jeg stadig refererte til deres utseende som 'bimbo'. Det skal samtidig erkjennes at i min hjemby var antallet lyshårede ekstremt større i forhold til de mørkhårede som skilte seg ut som sjeldne utskudd. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sofie777 Skrevet 3. august 2012 #2183 Del Skrevet 3. august 2012 Du trenger ikke henvisning til Volvat sine ernæringsfysiologer. Du bare bestiller time. Jeg med all min laktoseintoleranse og hvetemelsallergi fikk veldig god hjelp fra Volvat her i Bergen. Jeg bor i Trondheim og her er det bare tre fysiologer, men jeg har sendt en "spørre"-mail til alle tre for å vite om priser og slikt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest NozMonster Skrevet 3. august 2012 #2184 Del Skrevet 3. august 2012 jeg burde vel ikke å innrømme hvor tåpelig jeg er, men shit- au... jeg var sammen med en venninne i stad, så sa hun at hun skulle lage biff til kjæresten og henne selv i kveld. så ser jeg nok rimlig tenkende ut, for hun lurer på hva i alle dager jeg tenker på. "..... eh, hvordan ser egentig biff ut? ...." jeg har aldri sett det i butikken jeg!" kommer det fra meg.. Så drar hun frem denne biffen hennes... og selvfølgelig hadde jeg sett sånn før.... jeg ante bare ikke at biff og indrefilet var det samme 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lillesiren Skrevet 3. august 2012 #2185 Del Skrevet 3. august 2012 Husker du skrev i funfact-tråden at du aldri har smakt biff, har du kanskje smakt biff likevel nå, Noz;)? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest badeand1 Skrevet 3. august 2012 #2186 Del Skrevet 3. august 2012 (endret) jeg burde vel ikke å innrømme hvor tåpelig jeg er, men shit- au... jeg var sammen med en venninne i stad, så sa hun at hun skulle lage biff til kjæresten og henne selv i kveld. så ser jeg nok rimlig tenkende ut, for hun lurer på hva i alle dager jeg tenker på. "..... eh, hvordan ser egentig biff ut? ...." jeg har aldri sett det i butikken jeg!" kommer det fra meg.. Så drar hun frem denne biffen hennes... og selvfølgelig hadde jeg sett sånn før.... jeg ante bare ikke at biff og indrefilet var det samme HÆÆ?? (Spiste bare biff da jeg var liten. ) Edit; men har vel spist biff alikevel da.. Endret 3. august 2012 av Mortem Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest NozMonster Skrevet 3. august 2012 #2187 Del Skrevet 3. august 2012 Husker du skrev i funfact-tråden at du aldri har smakt biff, har du kanskje smakt biff likevel nå, Noz;)? hehehee... neeeeei- jeg er ikke noe spesielt glad i kjøtt Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lutetium 71 Skrevet 3. august 2012 #2188 Del Skrevet 3. august 2012 (endret) Jeg fikk heller ikke vite det av fastlegen, noe lærte jeg på nettet, men mest lærte jeg av ei kjempeflink dame på volvat i oslo som selv har stoffskiftesykdom. Hun forklarte at grunnen til at jeg ofte "kræsjet" var at kroppen min reagerte annerledes pga hypothyreosen. Hun sa at hvis jeg spiser en hvetebolle og en person uten lavt stoffskifte spiser en hvetebolle, vil den "friske" kunne holde ut en stund og føle seg helt okei, mens mitt blodsukker ville skyte i været og kræsje raskt. Hun sa at hvis jeg spiste proteinrikt (ikke lavkarbo, men passet på at det er proteiner i hvert måltid) ville blodsukkeret holde seg mer stabilt og jeg ville slippe å miste all energi, som skjer hvis jeg spiser mye sukker, hvetemel osv. Etter at jeg ble mer påpasselig med hva jeg spiser, har jeg mer energi og slipper de fæle kræsjene der jeg plutselig ikke aner hvordan jeg skal orke å komme meg hjem. Det der høres ut som ganske alminnelig "sukker-rus" (aner ikke hva man kaller det på norsk). Om man er mer utsatt for å få det med lavt stoffskifte, aner jeg ikke, men jeg opplever noe av det samme, spesielt sammen med kaffe. Stoffskiftet mitt er helt normalt. Har aldri sett på måltider med stort sett bare raske karbohydrater som spesielt fristende. Proteiner må til, uten at jeg dermed kan si jeg er spesielt opptatt av sunnhet. jeg burde vel ikke å innrømme hvor tåpelig jeg er, men shit- au... jeg var sammen med en venninne i stad, så sa hun at hun skulle lage biff til kjæresten og henne selv i kveld. så ser jeg nok rimlig tenkende ut, for hun lurer på hva i alle dager jeg tenker på. "..... eh, hvordan ser egentig biff ut? ...." jeg har aldri sett det i butikken jeg!" kommer det fra meg.. Så drar hun frem denne biffen hennes... og selvfølgelig hadde jeg sett sånn før.... jeg ante bare ikke at biff og indrefilet var det samme Indrefilet er bare en av typene biffkjøtt. Om man sier at biff er en bil, så er indrefilet en ferrari, ytrefilet er en dyr mercedes, entrecôte en smakfull toyota, mørbrad er en peugout, og flatbiff en gammel, men pålitelig volvo (sortert etter status, blir kanskje ikke heelt det samme som mørhetsgrad, men you get my point). Endret 3. august 2012 av Lutetium 71 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dragonfly84 Skrevet 3. august 2012 #2189 Del Skrevet 3. august 2012 Det der høres ut som ganske alminnelig "sukker-rus" (aner ikke hva man kaller det på norsk). Om man er mer utsatt for å få det med lavt stoffskifte, aner jeg ikke, men jeg opplever noe av det samme, spesielt sammen med kaffe. Stoffskiftet mitt er helt normalt. Har aldri sett på måltider med stort sett bare raske karbohydrater som spesielt fristende. Proteiner må til, uten at jeg dermed kan si jeg er spesielt opptatt av sunnhet. Var vel noe med at det blir mer ekstremt for de med lavt stoffskifte, ellers hadde hun ikke sagt at det var annerledes for meg og "normale" Legen/kilden var Mariann Grønnestad på Volvat, forresten Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thalassos Skrevet 4. august 2012 #2190 Del Skrevet 4. august 2012 Skrev denne på "uforglemmelige kommentarer i hverdagen" også, men syns den passet her! Er ikke alltid like lett.. Lillebror gikk rundt med kjedet til mamma igår, som det står "Only God can judge me" på. Kjæresten min spurte hva som sto, og lillebror smilte og sa "God can only judge me". Veeeldig morsomt når han la trykk på at Gud bare kan dømme han! 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Antique Skrevet 5. august 2012 #2191 Del Skrevet 5. august 2012 Da jeg var liten klarte jeg aldri helt å fange opp hva folk sa da de takket for skyssen. Sa de takk for kysset? Eller takk for kyss? hmmm... Skjønte ikke helt sammenhengen med at det skulle hete "Takk for kysset" når du hadde blitt kjørt, for å kysse var jo noe helt annet..Men så fikk jeg jo høre etter hvert at det var "SKYSSEN" folk drev å sa.. hehe Fram til da hadde jeg alltid sagt "Takk for kysset (hvor jeg mumla kysset fordi jeg ikke var sikker på om det egentlig var det de sa) 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Xaphan Skrevet 5. august 2012 #2192 Del Skrevet 5. august 2012 Lillebror gikk rundt med kjedet til mamma igår, som det står "Only God can judge me" på. Kjæresten min spurte hva som sto, og lillebror smilte og sa "God can only judge me". Veeeldig morsomt når han la trykk på at Gud bare kan dømme han! I don't get it? 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Crow Skrevet 5. august 2012 #2193 Del Skrevet 5. august 2012 Som barn hadde jeg store problemer med begrepet spikersuppa (oslo). Skal ikke helt påstå at jeg kan definere det klart i dag heller, men den tiden kom jeg frem til at de som bodde der måtte være fattige og derfor "kokte suppe på en spiker"...kremt.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mynona Skrevet 5. august 2012 #2194 Del Skrevet 5. august 2012 Som barn hadde jeg store problemer med begrepet spikersuppa (oslo). Skal ikke helt påstå at jeg kan definere det klart i dag heller, men den tiden kom jeg frem til at de som bodde der måtte være fattige og derfor "kokte suppe på en spiker"...kremt.... Det var Christiania Spigerverk som betale for å lage "speilbassenget", og derfor har det blir kalt spikersuppa på folkemunne 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
noisy Skrevet 5. august 2012 #2195 Del Skrevet 5. august 2012 I don't get it? "Only God can judge me" = bare Gud kan dømme meg, ingen andre kan dømme meg "God can only judge me" = Gud kan bare dømme meg, han kan ikke gjøre noe annet 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Solsenga Skrevet 5. august 2012 #2196 Del Skrevet 5. august 2012 Narkoman-Jarle fra Åpen post er samme fyr som i Vg-reklamen "Koffor har du ikje bart?/ Ska vi sloss?" !! Spilles av Egil Birkeland. HÆ?!! var reaksjonen min i stad 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Katthult Skrevet 5. august 2012 #2197 Del Skrevet 5. august 2012 Jeg var vel rundt 15 da jeg innså at det heter fastelaven og ikke saftelaven. To år senere fikk jeg vite at det heter å tapetsere, ikke tapetisere. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kvist Skrevet 5. august 2012 #2198 Del Skrevet 5. august 2012 Jeg var vel rundt 15 da jeg innså at det heter fastelaven og ikke saftelaven. To år senere fikk jeg vite at det heter å tapetsere, ikke tapetisere. Sånn for å ødelegge gleden litt for deg, så har du det ikke helt riktig enda. Det heter fastelavn Ikke fastelaven. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Katthult Skrevet 5. august 2012 #2199 Del Skrevet 5. august 2012 Sånn for å ødelegge gleden litt for deg, så har du det ikke helt riktig enda. Det heter fastelavn Ikke fastelaven. Den aha-opplevelsen måtte jeg visst få flere ganger. Har nemlig hørt rykter om det før, men tydeligvis gikk det ikke inn første gang. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maggio Skrevet 5. august 2012 #2200 Del Skrevet 5. august 2012 Da jeg var rundt en 12-13 år gikk det opp for meg at Mongolia ikke uttales "mongo-lia". Jeg syntes alltid det var et merkverdig rart og diskriminerende navn på et land.. 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå