Gå til innhold

Ting du har vært litt treig med å skjønne?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Lurifix

Jeg pleier alltid å

-kniv i høyre, gaffel venstre - skjære

- bytter

- kniv i venstre, gaffel høyre - spiser en bit

- bytter

- repeat

:gjeiper:

Huff! Høres slitsomt ut.

Selv er jeg venstre hendt og har gaffel i venstre og kniv i høyre. Men skje i høyre selv om det er nesten det samme som gaffel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tok litt tid før jeg skjønte at NSB står for Norske statsbaner. Skjønte dette når jeg fikk vite at DSB står for Danske statsbaner..

haha, jeg også :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lillesiren

Huff! Høres slitsomt ut.

Selv er jeg venstre hendt og har gaffel i venstre og kniv i høyre. Men skje i høyre selv om det er nesten det samme som gaffel.

Jeg er også venstrehendt med gaffel i venstre og kniv i høyre. Mange bemerker min noe alternative måte å spise pizza på, der jeg på en måte skjærer med gaffelen(dytter den igjennom) mens jeg holde stykket i ro med kniven :fnise:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok litt tid før jeg skjønte at NSB står for Norske statsbaner. Skjønte dette når jeg fikk vite at DSB står for Danske statsbaner..

Ble du ikke forvirret da du skjønte at SSB står for Statistisk Sentralbyrå? :raudruss:

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må ta pappa sin treighetsgreie forrige uke.

Vi hadde vært på konsert sammen, og jeg hadde med meg noen knekkebrødsandwhicher og en Nutrilettbar som mat, siden vi skulle stå i kø lenge og konserten ikke slutta før midnatt.

Han sa på forhånd at han hadde tatt med seg Kvikk Lunsj og "energibarer".

Jeg tenkte at det var bra han hadde kjøpt noe som faktisk metter litt og har litt innhold, men det var ikke før etter konserten at han fant ut at han skulle spise energibarene sine.

Så da dro han stolt og fornøyd opp av lomma....en New Energy!!

Da jeg fortalte ham at dette er sjokolade, som riktignok har litt mindre kalorier enn annen sjokolade, men som like fullt er godteri, og at du ikke får mer energi, metthetsfølelse eller noe sunt ut av dem, ble han skikkelig overraska, og fortalte at han pleier å kjøpe flere New Energy når han har jogga eller gått på ski.

"Det heter jo ENERGI, jo!!" :fnise: Jeg prøvde å forklare at ting heter mye rart uten at det nødvendigvis er så mye sannhet i det! Uttrykket hans da han lurte på hvorfor i alle dager jeg lo så lenge av "energibaren" hans var ubetalelig, han kunne virkelig ikke fatte hva som var morsomt!

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror kanskje noen har skrevet dette før, men det har skjedd meg også: Det tok laaang tid før jeg forsto at "syden" ikke var en spesifikk plass... Kunne ikke forstå hvordan alle kunne reise til syden/samme sted og ikke treffe på hverandre :fnise:

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må ta pappa sin treighetsgreie forrige uke.

Vi hadde vært på konsert sammen, og jeg hadde med meg noen knekkebrødsandwhicher og en Nutrilettbar som mat, siden vi skulle stå i kø lenge og konserten ikke slutta før midnatt.

Han sa på forhånd at han hadde tatt med seg Kvikk Lunsj og "energibarer".

Jeg tenkte at det var bra han hadde kjøpt noe som faktisk metter litt og har litt innhold, men det var ikke før etter konserten at han fant ut at han skulle spise energibarene sine.

Så da dro han stolt og fornøyd opp av lomma....en New Energy!!

Da jeg fortalte ham at dette er sjokolade, som riktignok har litt mindre kalorier enn annen sjokolade, men som like fullt er godteri, og at du ikke får mer energi, metthetsfølelse eller noe sunt ut av dem, ble han skikkelig overraska, og fortalte at han pleier å kjøpe flere New Energy når han har jogga eller gått på ski.

"Det heter jo ENERGI, jo!!" :fnise: Jeg prøvde å forklare at ting heter mye rart uten at det nødvendigvis er så mye sannhet i det! Uttrykket hans da han lurte på hvorfor i alle dager jeg lo så lenge av "energibaren" hans var ubetalelig, han kunne virkelig ikke fatte hva som var morsomt!

Eeh, kjære deg, man får energi av vanlig sjokolade også. Denne har jo til og med noe nøtter eller liknende i seg, har den ikke?

Spiser innimellom Nutrilett e.l selv, men tviler på at de gir så veldig mye mer energi enn en sjokolade på samme størrelse, altså, er bare sunnere.

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eeh, kjære deg, man får energi av vanlig sjokolade også. Denne har jo til og med noe nøtter eller liknende i seg, har den ikke?

Spiser innimellom Nutrilett e.l selv, men tviler på at de gir så veldig mye mer energi enn en sjokolade på samme størrelse, altså, er bare sunnere.

Joda, man får jo energi av all mat, eller alt man putter i seg, men han trodde jo at han hadde funnet et vidundermiddel som magisk ville gi ham masse energi. Pluss at han var overbevist om at det var supersunt. Derfor han spiste det etter trening og tenkte at "nå får jeg masse energi og er sunn";)

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nutrilett er en del proteiner, mens sjokolade er raske karbohydrater, så blodsukkeret holder seg jevnere og man føler seg lenger mett av nutrilett enn sjokolade, hvert fall :) Sånn sett ville jeg heller tatt med meg nutrilettbar enn sjokolade hvis jeg skulle stå timesvis på konsert :) Men jeg er i overkant opptatt av proteiner og blodsukker også, fordi jeg har lavt stoffskifte.

Ville hvert fall ikke kalt en new energy for energibar... Man får energi av mye mat som ikke nødvendigvis heter energibar, men dette handlet om slike energibarer. En energibar forbinder hvert fall jeg med tørket frukt, nøtter, protein og karbohydrater. :vetikke:

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nutrilett er en del proteiner, mens sjokolade er raske karbohydrater, så blodsukkeret holder seg jevnere og man føler seg lenger mett av nutrilett enn sjokolade, hvert fall :) Sånn sett ville jeg heller tatt med meg nutrilettbar enn sjokolade hvis jeg skulle stå timesvis på konsert :) Men jeg er i overkant opptatt av proteiner og blodsukker også, fordi jeg har lavt stoffskifte.

Ville hvert fall ikke kalt en new energy for energibar... Man får energi av mye mat som ikke nødvendigvis heter energibar, men dette handlet om slike energibarer. En energibar forbinder hvert fall jeg med tørket frukt, nøtter, protein og karbohydrater. :vetikke:

Personlig synes jeg ikke Nutrilett er noe vindundergreier, og blir like raskt sulten igjen som om jeg skulle spist sjokolade som veide det samme, men det er kanskje meg.

Spiser jeg det innimellom kun fordi jeg synes det er godt, og ikke har alt det sukkeret osv. som vanlig sjokolade har.

New Energy:

Per 100 gram: Energi 1911kJ / 456 kcal

Protein 6,1 g

Karbohydrater 70 g

Fett 16,8 g

Såklart gir det jo litt rask energi, men er jo ikke meningen heller at den skal holde deg mett i timevis.

Endret av Pheel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg er i overkant opptatt av proteiner og blodsukker også, fordi jeg har lavt stoffskifte.

Passe på maten når man har lavt stoffskifte? :huh: Der lærte jeg noe nytt også. (Eller kanskje legen min burde lære noe nytt). Jeg har hatt l.s. i mange år og har ikke fått spesielle diettregler. Har en forferdelig mage, så hvis dette har en sammenheng, skal jeg jamme "skyte" legen min på mandag når jeg har time. :balltre: Har spurt om det er noe jeg må tenke på, "kan jeg få henvisning til ernæringsspesialist eller lignende" osv osv, men bare fått nei. Dette her må jeg undersøke nærmere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Passe på maten når man har lavt stoffskifte? :huh:

Jeg fikk heller ikke vite det av fastlegen, noe lærte jeg på nettet, men mest lærte jeg av ei kjempeflink dame på volvat i oslo som selv har stoffskiftesykdom. Hun forklarte at grunnen til at jeg ofte "kræsjet" var at kroppen min reagerte annerledes pga hypothyreosen. Hun sa at hvis jeg spiser en hvetebolle og en person uten lavt stoffskifte spiser en hvetebolle, vil den "friske" kunne holde ut en stund og føle seg helt okei, mens mitt blodsukker ville skyte i været og kræsje raskt. Hun sa at hvis jeg spiste proteinrikt (ikke lavkarbo, men passet på at det er proteiner i hvert måltid) ville blodsukkeret holde seg mer stabilt og jeg ville slippe å miste all energi, som skjer hvis jeg spiser mye sukker, hvetemel osv. Etter at jeg ble mer påpasselig med hva jeg spiser, har jeg mer energi og slipper de fæle kræsjene der jeg plutselig ikke aner hvordan jeg skal orke å komme meg hjem. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det må være en ting du har vært treig med å skjønne det, da, Dragonfly! Passer perfekt inn i tråden! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke mange årene siden jeg skjønte forskjellen på Storbritannia og USA.

Og ketchup-vitsen skjønte jeg ikke eller hadde ikke tenkt over før jeg leste den 20 ganger i denne tråden. :tongue:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff! Høres slitsomt ut.

Sånn er det for meg og (er også venstrehendt), men jeg holder skjeen i venstre hånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er også venstrehendt med gaffel i venstre og kniv i høyre. Mange bemerker min noe alternative måte å spise pizza på, der jeg på en måte skjærer med gaffelen(dytter den igjennom) mens jeg holde stykket i ro med kniven :fnise:

:fnise:

Endret av Catie'
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For høyrehendte:

Kniv i høyre + gaffel i venstre dersom man skjærer en bit, spiser den og så skjærer ny bit.

Dersom maten er ferdig i hendige munnfull-størrelser, så skal gaffelen over i høyre hånd (siden kniven da blir overflødig). :opplyser:

Jeg kan forresten ikke forskjell på høyre og venstre, og må derfor bruke "bestikkmetoden" når jeg kjører bil og noen ber mer kjøre til høyre i et kryss...

Jeg skjærer fisk og kylling med venstre og annet kjøtt med høyre.

Forøvrig tok det mange år før jeg fikk inn i hjernen at det heter ved siden av og ikke med siden av.

Endret av The Kitten
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde på julenissen til jeg var.. Jeg husker ikke, men jeg var vel 7 i alle fall.. :sjenert: For en lykkelig tid! :D Det eneste jeg ikke forstod var hvorfor stefaren min (som var nisse) alltid måtte gjøre noe rett før nissen kom - han gikk jo alltid glipp av den! :tongue:

Lillebror skjønte for øvrig at nissen var faren da han var to år :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At cabriolet ikke er et bilmerke, men en type bil, og at cabriolet og chevrolet ikke er det samme. Det fant jeg vel ut i fjor en gang da jeg ble ledd litt av fordi jeg ikke hadde peiling :sjenert:

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...