Catie' Skrevet 29. juli 2012 #2121 Del Skrevet 29. juli 2012 Det var først i sted at jeg muligens forsto hvorfor det heter BEdehus.... 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest imli Skrevet 29. juli 2012 #2122 Del Skrevet 29. juli 2012 Om handlingen eller om redskapet?? Jeg sier jo "jeg kjevlet ut pizzadeigen i stad med kjevla" på østlandsdialekt. Og eigentleg skal ein seie det motsatt Eg seier nok kjevla både om redskapet og om handlinga i fortid... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mynona Skrevet 29. juli 2012 #2123 Del Skrevet 29. juli 2012 (endret) Og eigentleg skal ein seie det motsatt Eg seier nok kjevla både om redskapet og om handlinga i fortid... Ja, det er jo greit, men hvem det nå var skrev at h*n sa kjevlet, og lurte på om det var redskapet hun sa det til. Kjevla og kjevlen er jo samme form. Fortsatt et kjevle -kjevlet jeg lurer på. Endret 29. juli 2012 av Mynona-83 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest imli Skrevet 29. juli 2012 #2124 Del Skrevet 29. juli 2012 Ja, det er jo greit, men hvem det nå var skrev at h*n sa kjevlet, og lurte på om det var redskapet hun sa det til. Kjevla og kjevlen er jo samme form. Fortsatt et kjevle -kjevlet jeg lurer på. Eg skjønte det. Veit ikkje om ho meinte at ho sa kjevlet som fortidsform av verbet, eller om redskapet? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrevet 29. juli 2012 #2125 Del Skrevet 29. juli 2012 Jeg tror både komplimentet og kjevla har blitt utsatt for en kjønnsskifte-operasjon. Haha, indeed! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blondie65 Skrevet 29. juli 2012 #2126 Del Skrevet 29. juli 2012 For en uke siden cirka så gikk det plutselig opp for meg at Houston i utsagnet "Houston, we have a problem" betyr byen "Houston" i Texas. Og jeg har alltid trodd det bare var et random navn på en fyr de prøvde å kontakte. (Ja, og jeg har visst om Houston-byen lenge..) Og det at det var astronautene på Apollo som kalte tilbake til basen i nettopp Houston, det har du heller ikke fått med? Det er ikke lett å få med seg alt - spesielt når det er uttrykk som stammer fra andre land der en ikke vet bakgrunnen for uttrykket. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blondie65 Skrevet 29. juli 2012 #2127 Del Skrevet 29. juli 2012 Jeg er 20 år og over gjennomsnittet dyreinteressert. Men inntil i dag har jeg trodd at sort panter var en helt egen art, akkurat som leopard, gepard osv. Så leste jeg nettopp at det er en fellesbenevnelse som referer til store kattedyr som har sort eller tilnærmet sort pels, noe som forårsakes av melanisme(som er det motsatte av albinisme). Så sort panter kan være både jaguar, leopard og puma DER lærte jeg noe nytt. Ja altså: jeg trodde det var pantere ... Visste ikke at det kunne være sorte andre store kattedyr. Har aldri sett en sort løve, men innbiller meg at det måtte vært drit kult. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Malleus Skrevet 29. juli 2012 #2128 Del Skrevet 29. juli 2012 Og det at det var astronautene på Apollo som kalte tilbake til basen i nettopp Houston, det har du heller ikke fått med? Det er ikke lett å få med seg alt - spesielt når det er uttrykk som stammer fra andre land der en ikke vet bakgrunnen for uttrykket. Joda, jeg visste at sitatet er fra astronautene som kontakta basen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Vettel Skrevet 29. juli 2012 #2129 Del Skrevet 29. juli 2012 Hæ? Jeg trodde panter var et eget dyr jeg også. Det har jeg lest i "lille huset på prærien"..... http://no.wikipedia.org/wiki/Sort_panter 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kvist Skrevet 29. juli 2012 #2130 Del Skrevet 29. juli 2012 Om handlingen eller om redskapet?? Jeg sier jo "jeg kjevlet ut pizzadeigen i stad med kjevla" på østlandsdialekt. Ja, det er jo greit, men hvem det nå var skrev at h*n sa kjevlet, og lurte på om det var redskapet hun sa det til. Kjevla og kjevlen er jo samme form. Fortsatt et kjevle -kjevlet jeg lurer på. Som i "kan du sende meg det kjevlet?" Men jeg ville sagt: "jeg kjevla ut pizzadeigen" Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Xaphan Skrevet 29. juli 2012 #2131 Del Skrevet 29. juli 2012 (endret) DER lærte jeg noe nytt. Ja altså: jeg trodde det var pantere ... Visste ikke at det kunne være sorte andre store kattedyr. Har aldri sett en sort løve, men innbiller meg at det måtte vært drit kult. Her er bilde av en svart løve, men det er manipulert da Da kan du i det minste se hvordan det ville ha sett ut. Fant dette på en nettside forresten: "Though an all-black or "melanistic" lion could theoretically exist (and probably does, somewhere), I've run across no documented sightings of such an animal." Endret 29. juli 2012 av Xaphan Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
brainstorm Skrevet 29. juli 2012 #2132 Del Skrevet 29. juli 2012 Jeg lærte ganske sent at det heter "et gardin". Og at det er korrekt å si "jeg brente meg" og ikke "jeg brant meg". Nå fikk jeg frysninger, ble redd jeg faktisk måtte begynne å si "et gardin"! Heldigvis får jeg lov av ordboka å si både en gardin (som jeg alltid har sagt) eller ei gardin (høres nesten like rart ut for meg som et gardin). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest imli Skrevet 29. juli 2012 #2133 Del Skrevet 29. juli 2012 Det heiter ei gardin-gardina for meg i alle fall... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest imli Skrevet 29. juli 2012 #2134 Del Skrevet 29. juli 2012 Som i "kan du sende meg det kjevlet?" Men jeg ville sagt: "jeg kjevla ut pizzadeigen" Då er du ein av få som seier det rett Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leifern Skrevet 29. juli 2012 #2135 Del Skrevet 29. juli 2012 Har aldri sett en sort løve, men innbiller meg at det måtte vært drit kult. Sort løve? Ingen har snakket om noen sort løve her. Det finnes ikke. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Pheel Skrevet 29. juli 2012 #2136 Del Skrevet 29. juli 2012 Wikipedia: Sort panter er en fellesbenevnelse som refererer til store kattedyr som har sort eller tilnærmet sort i pels, noe som forårsakes av melanisme (som er det motsatte av albinisme). Selv om melanisme kan opptre hos flere kattearter refererer begrepet sort panter kun til sorte individer hos tre av artene:JaguarLeopardPuma Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kvist Skrevet 29. juli 2012 #2137 Del Skrevet 29. juli 2012 Då er du ein av få som seier det rett Juhu! Noen ting må jo jeg gjøre riktig og Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cookiemonster Skrevet 29. juli 2012 #2138 Del Skrevet 29. juli 2012 Min bil kan ikke startes uten at clutchen holdes inne.... Spiller ingen rolle om den står i fri eller i gir, den må holdes inne. Ganske ny bil, og vet at dette er standard på flere nye biler. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Despicable Me Skrevet 30. juli 2012 #2139 Del Skrevet 30. juli 2012 Skjønner fortsatt ikke. Konseptet å spise mat med kniv og gaffe. Altså at man sitter med kniv i den ene hånden og gaffel i den andre og skjærer og tygger om hverandre. Noen spiser med gaffel og skje, det synes jeg virker rart Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Idril_M Skrevet 30. juli 2012 #2140 Del Skrevet 30. juli 2012 Det var først i sted at jeg muligens forsto hvorfor det heter BEdehus.... Da jeg var liten trodde jeg at det het BD-hus! Jeg trodde det var en forkortelse for noe mystisk jeg ikke skulle vite om. Bill.mrk. hedning 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå