Gå til innhold

Ting du har vært litt treig med å skjønne?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest gressløk

Nei, det gjør det ikke.

Det riktige uttrykket er

å kjenne lusa på gangen

. Dette er en gammel talemåte. Velkjente små og større dyr inngår ofte i slike talemåter, og poenget med å bruke dem er gjerne at en sammenligner mennesker med noe annet kjent. Før i tida var det vanlig å ha lus på kroppen, og det er disse dyra det er snakk om her, at en kjenner dem når en ser (eller føler) hvordan de går. Overført til mennesker er meningen at en kan vite hva en kan vente av noen, en kan kjenne igjen en viss (menneske)type. Uttrykket er negativt.

http://www.sprakrade.../Lesersporsmal/

Aha, takk! :)

Men jeg liker lusa på gangen (som i gang) bedre. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hemoglobin som i dette eller noe annet?

Sikkert ikke så mange utenfor helseverdenen som vet hva det er uansett så :P

Som i blod, ja. Jeg har hørt ordet flere ganger, men bomma helt på betydningen. Vet ikke hvor "kjent" ordet er.

Endret av Xaphan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunfreak

Som i blod, ja. Jeg har hørt ordet flere ganger, men bomma helt på betydningen. Vet ikke hvor "kjent" ordet er.

Mer kjent enn Hemocyanins

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var litt treig med å skjønne at TS sto for trådstarter. Jeg var sikker på at TS var en meget populær bruker her inne. :P

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var litt treig med å skjønne at TS sto for trådstarter. Jeg var sikker på at TS var en meget populær bruker her inne. :P

Hoho, trodde jeg også i starten :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg fant nettopp ut at NAV ikke står for noe som helst. Jeg satt og grublet litt og måtte google, og da fant jeg dette:

I startfasen var det et forslag om at det skulle stå for Ny Arbeids- & Velferdsforvaltning, men dette ble nedstemt. Så konkluderte man heller med at NAV er et egetnnavn, og ikke en forkortelse for noen ting som helst – det representerer rett og slett et NAV (det som er midt i et sykkelhjul).

Og da lurte jeg litt på hvordan et nav (i et sykkelhjul) ser ut, jeg er ingen dreven syklist og veit ikke hva alle delene heter, men et nav ser sånn ut. Da lærte jeg noe nytt i dag også!

NAV betyr med andre ord omtrent det samme som DVD.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NAV betyr med andre ord omtrent det samme som DVD.

Nei, det betyr vel Digital Video Disc? (Uten å google, så heeelt sikker er jeg ikke)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

I dag lærte jeg, smertelig offentlig, at Jylland ikke er en øy... Har alltid tenkt at Danmark består av tre øyer, selv om jeg egentlig vet at det er en halvøy...

Fint at foreleseren min sa det til meg. Høyt. Foran hele linjen min. Passe flaut.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det betyr vel Digital Video Disc? (Uten å google, så heeelt sikker er jeg ikke)

DVD står for Digital Versatile Disc. :)

Derom strides de lærde, sies det.

Idag fant jeg ut at kg har en gruppe benevnt "Sport og fritid" (!) Jeg hadde ingen anelse, selv om den ser ut til å ha eksistert siden 2004.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme her. Enda mer pinlig da jeg i min ungdom hadde første dag på jobb som moderator, og ikke skjønte at "anonym" ikke var 1 person. Jeg ble dritforbanna over hvorfor det ALLTID var "anonym" som var så frekk i kjeften. Så jeg kjefta på denne "anonym", inntil min kollega kremtet litt for hardt, og jeg da sjekket nummeret og så at... Oidaaa! Var jo forskjellige folk. Hahahaha!! Jeg tror aldri jeg har følt meg dummere. :daane:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Lurifix

Jeg satt å spilte Civ 5 for noen dager siden. Så kom jeg til et punkt der jeg kunne bygge "Sistine Chapel". Da gikk det opp et lys for meg. Fordi jeg har alltid tenkt at det het Sixteenth Chapel.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fant nettopp ut at NAV ikke står for noe som helst. Jeg satt og grublet litt og måtte google, og da fant jeg dette:

I startfasen var det et forslag om at det skulle stå for Ny Arbeids- & Velferdsforvaltning, men dette ble nedstemt. Så konkluderte man heller med at NAV er et egetnnavn, og ikke en forkortelse for noen ting som helst – det representerer rett og slett et NAV (det som er midt i et sykkelhjul).

Da lærte jeg noe nytt!

Jeg trodde det hadde gått over fra å hete Ny Arbeids- & Velferdsforvaltning til

Norges Arbeids- & Velferdsforvaltning. Husker forøvrig godt da sammenslåingen skjedde. Jeg er en gammel kunde i systemet. ;)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg satt å spilte Civ 5 for noen dager siden. Så kom jeg til et punkt der jeg kunne bygge "Sistine Chapel". Da gikk det opp et lys for meg. Fordi jeg har alltid tenkt at det het Sixteenth Chapel.

mind blown :overrasket:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men, så er det flere uttrykk som for meg ikke er helt logiske. Har tenkt mye på "å miste munn og mæle". For hva var liksom mæle? :fnise: Ikke et dagligdags ord anno 2012 i alle fall. hehe!

Mæle er et gammelt ord for stemme, taleevne eller å tale/å si. Det stammer fra norrønt og har sammenheng med ordet mål som i talemål. Det brukes også i sammensatte ord slik som ettermæle og motmæle. Førstnevnte av de to ordene betyr omdømme eller omtale for ettertida, gjerne om en avdød person. Sistnevnte betyr protest, innvending, eller motsigelse. Se forklaring av mæle i ordboka

Jeg håper dette ga mening til uttrykket munn og mæle?

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mind. Blown. :hakeslepp:

mind blown :overrasket:

For å være ærlig, så forstår jeg ikke helt hva dere mener med å skrive mind blown. Mener dere at brukeren dere siterer er helt blåst i hodet? Jeg mitt gamle fossil, er visst mye flinkere på ord som stammer fra norrønt enn på moderne engelske uttrykk. :fnise:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å være ærlig, så forstår jeg ikke helt hva dere mener med å skrive mind blown. Mener dere at brukeren dere siterer er helt blåst i hodet? Jeg mitt gamle fossil, er visst mye flinkere på ord som stammer fra norrønt enn på moderne engelske uttrykk. :fnise:

"You blew my mind" = "mind blown"

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...