Gå til innhold

Ting du har vært litt treig med å skjønne?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Heter det ikke fliseklemme fordi de er så tynne da? Det er nå alltid det jeg har tenkt, at navnet skal uttrykke at spennen er liten som en flis og derfor kan skjules i håret...

Dessuten, kan de ikke ha vært laget av fliser før i tida? Kan lett se for meg de der klemmene som en splittet treflis. (Vi har forøvrig alltid bare kalt dem "hårklemmer" - hvilket jeg synes er mer beskrivende :fnise: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det må de gjøre.... Se her

Fra engelsk wikipedia:

A continent is one of several very large landmasses on Earth. They are generally identified by convention rather than any strict criteria, with seven regions commonly regarded as continents—they are (from largest in size to smallest): Asia, Africa, North America, South America, Antarctica, Europe, and Australia

http://en.wikipedia.org/wiki/Continent#cite_note-NatlGeo-0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vet at wikipedia ikke er den beste kilden man kan vise til :sjenert:

Og New Zealand og Tazmania er ikke i noen verdensdel eller?

Jeg lærte om Oceania på barneskolen for nesten 20 år siden, så en kjempestor nyhet bør det jo ikke være....

Endret av Mynona-83
  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke tenkt på at kokos (som er i sjokoladen og på kokosboller osv) kommer fra kokosnøtter. Ble fortalt det for et par uker siden.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og forresten, fra norsk wikipedia:

Europa, bestående av deler av kontinentet Eurasia og tilliggende øyer

Asia, bestående av deler av kontinentet Eurasia og tilliggende øyer

Afrika, med kontinentet Afrika og tilliggende øyer

Nord-Amerika, nordre del av kontinentet Amerika (inkludert Mellom-Amerika) og Karibia

Sør-Amerika, søndre del av kontinentet Amerika

Oseania, med kontinentet Australia og øygruppene Polynesia, Melanesia og Mikronesia

Antarktis, med kontinentet Antarktika og tilliggende øyer

Distinksjonen mellom kontinentet og verdensdeler er ikke-eksisterende i mange språk. Tidligere har det vært vanlig å definere fem verdensdeler (Europa, Asia, Afrika, Amerika og Oseania).

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde at man brukte luft som ammunisjon når man brukte luftgevær, og at derfor ble ingen skadet om man brukte det. :rodme:

• Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde at man brukte luft som ammunisjon når man brukte luftgevær, og at derfor ble ingen skadet om man brukte det. :rodme:

:ler:

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehehe, det er så mange bra historier her! Underholdning på høyt nivå! :)

Den jeg kommer på er fra da jeg var liten og vi hadde religionslære på skolen. Vi pleide å synge en del kristne salmer osv og den jeg husker best er "deg være ære" eller hva den nå heter. Jeg sang i alle fall av full hals:

"deg være ære, herre over dødens makt. Evig skal døden være, Kristus undulat" !! Det skal vel være "underlagt", men jeg likte å tenke på den lille søte undulaten til Kistus jeg da.. :tongue:

• Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke luft? :sjenert:

Hva bruker de da?

Herregud, jeg føler meg skikkelig dum av å lese denne tråden jeg.. Så mye jeg ikke vet som jeg tydeligvis burde visst:p

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er det ikke luft? :sjenert:

Hva bruker de da?

Herregud, jeg føler meg skikkelig dum av å lese denne tråden jeg.. Så mye jeg ikke vet som jeg tydeligvis burde visst:p

De bruker veldig små kuler, men de er neppe dødlige for noe annet enn hund og katt. Jeg har blitt skutt me det i låret, smertefullt ja :) Luftgæver heter det fordi det er trykket av luft som får det til å fyre av.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

rart lærere lærer feil :P

Da jeg gikk på barneskolen (for 25-30 år siden) var det fem verdensdeler og den ene het Australia, nå er det syv verdensdeler og Australia er byttet ut med Oseania. Things change :)

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kontinent og verdensdel er ikke det samme... I så fall er Eurasia en verdensdel....

På engelsk skiller de ikke mellom kontinent og verdensdel.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På engelsk skiller de ikke mellom kontinent og verdensdel.

Det er godt vi snakker norsk da :gjeiper:

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest PinkLeaf

Jo, det er jo forskjell på kontinent og verdensdel - "continent" vs "geopolitical region". Australia er et "continent", mens Oceania er en "geopolitical region".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, det er jo forskjell på kontinent og verdensdel - "continent" vs "geopolitical region". Australia er et "continent", mens Oceania er en "geopolitical region".

De snakker om "the seven continents" på samme måte som vi snakker om de syv verdensdelene.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...